Kapers klokker

Medlem
6. aug. 2011
Sted
Frogner, Oslo
Imponert over det flotte forumet som er bygget opp her på Tidssonen! Det skapes jo først og fremst gjennom at medlemmene bidrar, og her er mitt forsøk... Mine to babyer slik det ser ut nå:

IWC Pilot Chrono og Chronoswiss Chronometer

Min klokkehistorie begynte med en digital Casio som for så mange andre, og utviklet seg med en Seiko Kinetic til konfirmasjonen. Har underveis blitt inspirert av morfars gullur etter lang og tro tjeneste hos arbeidsgiveren.

Har hatt en latent interesse for mekaniske ur over noe tid, og dette bikket over til en aktiv interesse på lørdag 13. august 2011. Hva skjedde den dagen? Enkelt, NRK viste filmen Anthony Zimmer, hvor Sopie Marceau sporter en IWC som gjorde inntrykk

AnthonyZimmer_IWC1.jpg
AnthonyZimmer_IWC2.jpg

Siden har jeg startet en liten samling. Første ankommer var Chronoswiss Chronometer (CH2823C), i september 2011 (når basillen først biter, så må man skaffe seg "medisin" raskt!), som er "dressklokken" jeg bruker til jobb og selskaper. Som jeg beskrev i unboxingen var jeg i utgangspunktet tiltrukket av Breguet sine classique-modeller, men fant igjen mye av estetikken hos Chronoswiss, på et mer overkommelig prisnivå.

csts9.jpg

Med en dressklokke på plass, har jeg over noe tid lett etter noe mer sporty. Landet i mai 2013 på en IWC Pilot Chrono som jeg er veldig fornøyd med. Unboxet her.

4.jpg

Som dere ser har jeg ikke håndleddene til så veldig mye mer enn 40mm, 42mm er nok maksimum.

Tanken er å bygge opp en samling rundt 4-5 klokker, med fokus på kvalitet fremfor kvantitet. Noe av det som vurderes p.t. er vintage Rolex eller ny Panerai. Er også naturlig nok svak for IWC Portuguese.

Noe av det jeg nå savner er et manufaktur-verk, begge mine er ETA. Det må jobbes med. Håper også jeg får anledning til å inkludere en AP Royal Oak i samlingen på et tidspunkt.

I jobben er det obligatorisk å lese FT, og jeg må innrømme at øynene litt for ofte glir over på dressklokkene i annonsene for Vacheron Constantin (patrimony contemporaine... mmm) og ikke minst det litt mindre kjente H. Moser & Cie. Kanskje en dag når huslånet er kvittert ut?

Takk for at du leste, håper å oppdatere her noen ganger fremover! :cool:

Flott presentasjon, kaper!
Og utsøkte ur du har sikret deg - i det som (ut fra hva du skriver) er en begynnelse på samlingen.
Det er alltid spennende å være med på reisen til andre som er "bit by the bug", så del gjerne både ord og bilder når du føler for det.
:)

Veldig flott start på en samling, og det blir spennende å se hva mer som kommer inn etterhvert.

Som dere ser har jeg ikke håndleddene til så veldig mye mer enn 40mm, 42mm er nok maksimum.

I mine øyne har du ganske mye å gå på ift. størrelsen. Det er jo selvfølgelig smak og behag, men når en IWC på 42mm ser såpass "liten" ut på deg, tror jeg du fint kan gå med både 44mm og PAM i 47mm uten at det vil bli seende feil ut. :) Men som sagt, dette er smak og behag.

To nydelige klokker, er spesielt svak for den IWC Piloten - den er bare råkul! Gleder meg til fortsettelsen, dette var en kjempeflott presentasjon. :)

Nydelig duo kapers og de kompletterer hverandra riktig så bra på en, både billedlig og bokstavelig, Yin-Yang-måte :)