Kinesiske automatiske klokker

Medlem
22. jan. 2011
Sted
Trondheim
Har noen i forumet kjennskap til de kinesiske merkene Sea-Gull og Shanghai?
Er det brukbare klokker eller bare noe rask?

Tror nok man får omtrent det man betaler for!

Jeg har en Parnis med et kinesisk 6497-verk som ser ut til å holde tiden greit!
Klokken er fullt brukbar hvis man klarer å overse at dette er en skammløs hommage av en ikke ukjent italiener...

781c4940.jpg

Angående Sea Gull og Shanghai spesifikt hadde jeg søkt litt på WUS som har underforum både for "Affordable watches" og "Chinese watches"...

Her er en annen kineser jeg liker utseendet på.

Beijing Beihai, ca 500$ så i denne prisklassen er det mye fint å velge i... Går man for denne får man i det minste noe ingen andre har, og urverket ser jo flott ut, rent estetisk sett...

11beihaiwholeview.jpg

5_BeihaiBack.JPG

Krille her på forumet har (hadde?) vel hvertfall en Sea-Gull 1963 som han var ganske fornøyd med?

Det kommer mye rart fra Kina, men med merkene Seagull, Shanghai og ikke minst Beijing sies det at man får mye for pengene, og jeg har selv for det meste gode erfaringer med Seagull og Shanghai. Du kan finne mange interessante diskusjoner om kvalitetsklokker fra Kina på Watchuseek's Chinese Mechanical watches forum Chinese Mechanical watches

Jeg må si at jeg er positivt overrasket over hva man kan få for pengene. Fremdeles ingen problemer med min "Garton", og den inneholder så vidt jeg vet et Seagull-verk.

Det blir også hevdet i teksten til denne videoen.

Jeg har en kinesisk klokke (merke "Belgravia") med et Seagull ST1906 verk basert på det gamle sveitsiske Venus 175, nydelig verk, kineserne kjøpte visstnok dette på 60-tallet? og har laget massevis av varianter den senere tiden.

Meget flott klokke er det også, bare så synd at viserne fallt av en etter en, en urmaker klarte faktisk ikke fixe dette, han fikk ikke ut verket, og glasset var limt? fast??... :confused: vet ikke om jeg bare var "uheldig", men det har iallefall fått meg ifra å kjøpe noe mer kinesisk, greit nok at det er billig, men om det er slik at kvaliteten virkelig er så dårlig avstår jeg fra å kjøpe kinesisk inntil det er bevist at kvaliteten er der.

Slik ser klokka ut:

m2ifp.jpg

VM9Sf.jpg

Det gjør vondt inni meg når jeg ser kinesiske kopier, etterligninger og kopier basert på reverse engeneering av ulike vestlige produkter det ligger årevis med utvikling bak. Når det er sagt - hadde jeg kommet over en dressy mekanisk klokke med minute repeater som ikke koster skjorta hadde jeg slått til. Selv om den var kinesisk...

Takk for alle svar. Jeg fant en nettbutikk som heter Times International watches. De har både Sea-Gull og Shanghai klokker. Det virker som de har fornuftige priser. Hva synes dere?

Takk for alle svar. Jeg fant en nettbutikk som heter Times International watches. De har både Sea-Gull og Shanghai klokker. Det virker som de har fornuftige priser. Hva synes dere?

Ebay-butikken times international - selgeren trusthonestman - har ihvertfall et godt rykte på wus og ser ut til å selge ordentlige klokker til brukbare priser, og jeg har aldri sett noe fake til salgs hos ham. Jeg har ikke kjøpt fra ham ennå selv, men hvis jeg skal ha noe nytt kinesisk ligger han veldig godt an.

Om jeg noen i neste omgang skal satse på å lage en liten batch med klokker tror jeg nok at jeg må basere meg på kina verk. Kanskje jeg skulle kjøpt inn noen alt nå, så blir det lettere å tegne neste kasse.

Noen som har tips til sider som selger løse verk?

Om jeg noen i neste omgang skal satse på å lage en liten batch med klokker tror jeg nok at jeg må basere meg på kina verk. Kanskje jeg skulle kjøpt inn noen alt nå, så blir det lettere å tegne neste kasse.

Noen som har tips til sider som selger løse verk?

Ofrei selger løse kina verk, cousins UK, esslinger og getat watch som selger marina militare (men det er vel fortrinnsvis 6497/98 verk).:)

Krille her på forumet har (hadde?) vel hvertfall en Sea-Gull 1963 som han var ganske fornøyd med?

Jo, jeg har en slik. Den er riktignok ikke automatisk (som trådens tittel nevner), men jeg er veldig fornøyd med den lille tassen.

Verket i denne er basert på et gammelt Venusverk (175 om jeg ikke husker feil). Og da mener jeg ikke basert på som i "kopiert fra" eller "reverse-engineered" eller noe sånt. Historien er visst noe slikt som at kineserne i 1963 skulle ha en klokke til jagerpilotene sine, med kronograf. De hadde ikke noe godt verk selv, så de reiste til Sveits og kjøpte tegninger, rettigheter, maskiner og det hele til et kronoverk fra den sveitsiske produsenten Venus. Alt ble flyttet til Tianjin i Kina hvor klokkene ble produsert. Fabrikken er i dag en del av Sea-Gull, som startet opp produksjonen for noen år tilbake.

23042010014.jpg

IMAG1050.jpg

Se noen flere bilder i denne tråden.

Såg litt på en M189S fra Sea-Gull før jeg slo fra meg det og gikk japansk.

Stilig sak med to subdials for to tidssoner og stor second-hand bare på hele skiva + power reserve

590920d1325348744-new-sea-gull-m189s-m189s-trans.png

Det kule med den er at jeg umiddelbart ikke ser ut som en 1-1 rip off selv om design sikkert er lånt (noen som vet bedre enn meg her så bare enlighten me) og $329 er ikke all verdens mye