Frostvæske skal ikke bli borte, som andre skriver her. En nødløsning, om det skulle knipe, så kan du alltids fylle opp med vann. Det er derfor det fortsatt står vannkanner mellom pumpene på bensinstasjonene. Hele prinsippet med frostvæsken, eller kjølevæske som det også kalles, er at den skal kjøle ned motoren. Derfor går den gjennom radiatoren. Samme væsken går også gjennom varmapparatet.
Nå har det seg selvfølgelig slik at frostvæsken har en del andre gode egenskaper.
- Den fryser ikke. Det er veldig kjekt i Norge, spesielt om vinteren! Derfor måles frysepunktet på denne når bilen er på service.
- Den inneholder en del stoffer som gjør at den ikke ruster på sin vei gjennom motor etc. (Vann mangler denne egenskapen, selvfølgelig)
- Den renser og holder seg ren.
Derfor anbefaler jeg ikke å helle på vann, MEN, hadde du stått fast så ville det vært en vei ut for å komme deg til verksted. Det er nok et "noe" som bør fikses.
NB!
Skulle du noen gang trenge å helle vann på motoren, så husk at dette vannet vil fryse om vinteren! Det er frostplugger som skal gå før blokken (i teorien) og drenere ut vannet, dersom vannet skulle fryse. Om sommeren vil det gå greiere.
Jeg regner nå med at du kommer til å besøke et verksted på mandag/de nærmeste dager,
@ErikR. Som en slik midlertidig løsning ville jeg bare kjøpt frostvæske på Bensinstasjonen og fylt opp med det. Det vil gjøre jobben, og motoren vil leve fint til Skoda får sett på den!
Det vil ikke bli noen problemer. Verkstedet vil tappe alt i forbindelse med reparasjonen, og i det store og hele så blir frostvæske=frostvæske. Når du så får fylt opp og fikset ville jeg holdt meg til samme merke, ref balansen mellom fordelene nevnt over. Men da blir nok ikke behovet like stort.