Kjøp av elbil - fornuft framfor følelsar

Medlem
10. aug. 2011
Innlegg
812
Sted
Bergen
Då er eg kome der at logistikken i heimen ikkje går opp lengre. Kona har fått seg ny jobb på andre sida av byen, og ein bil er ikkje lengre nok for å hente og levere ungar i barnehagen.

Tenker då å krype til korset og kjøpe ein elbil for å redusere bompenger og rushtidsavgift (vert innført 01.01.2016 i Bergen) til eit minimum.

Krav er plass til to barneseter, der eit av dei er bakovervendt, lengst mulig rekkevidde, støtte alle ladestandarder (har skjønt at det er fleire) og ha god garanti. Lav pris er også ein stor fordel.

Ser følgande tre som aktuelle kandidatar:
e-Golf
+ design
+ ser ut som ein vanlig bil
+ bra rekkevidde
+ app
- støtter ikke alle ladestandarder(?)
- dyrare enn dei andre kandidatane
- lang leveringstid
- mindre bakseteplass enn Leaf(?)

Kia Soul EV
+ 7 års garanti
+ mykje utstyr
+ gode testresultater
+ lengst oppgitt rekkevidde av kandidatane
+ støtter alle ladestandarder
+ ikkje så utbredt som konkurrentane
- design (men ok i rett fargekombinasjon)
- kia (?)
- interiørkvalitet (?)
- lite bagasjerom
- ingen app
- leveringstid

Nissan Leaf
+ pris
+ utprøvd teknologi
+ størst bagasjerom
+ støtter alle ladestandarder
+ app
+ leveringstid
- design
- gammel(?)
- alle kjøyrer Leaf
- rekkevidde(?)

Vart mykje dette her. Skal prøve e-Golf og Kia i morgon.
Nokon her som har erfaring eller tips til kva ein bør tenke på ved kjøp av elbil. Andre aktuelle kandidatar?
Tips og synspunkter mottas med takk:)

(Tesla er ikkje ein kandidat. Dersom eg går for rimlegaste løysning, så vil dessverre ikkje resten av budsjettet bli brukt på klokke).
 
Følg hjertet og kjøp en BMW i3 :)
Like god praktisk rekkevidde som E-Golf og Leaf, men mye bedre å kjøre. Hadde Leaf tidligere, og den fungerte ypperlig fra A til B, men ikke noe mer enn det.
BMWen har jeg blitt skikkelig glad i og trives veldig godt bak rattet. Premium følelse over hele bilen, og muligheter for mye ekstra utstyr. Ikke feil at den faktisk går ganske bra også ;)
 
Litt på siden: hvis du skal ha bakovervendt barnesete i en Golf og to normalt høye voksne i forsetet, er det kun 2 barneseter som passer: Cybex Aton (for de minste) og Cybex Sirona (for de større).

Jeg ville også sjekket nøye om den CarNet-appen til VW faktisk funker, for det gjorde den ikke sist jeg sjekket....

Bortsett fra det er jeg keen på eGolf selv.
 
Om du ender på Kia, så har jeg forstått det er litt leveringstid på den. Jeg har en kollega som derfor kjøpte seg i3, men har fortsatt Kia i bestilling med levering i september - tror han overdrar den uten noen ekstra kostnad.

Så si ifra :)
 
Takkar for tips.
Redd I3 vert for liten @HCWL .
@Edward ifg selger så hadde dei hatt litt problem med appen (noko nedetid), men det skulle stort sett være fiksa.

Prøvde e-Golf og Kia Soul EV i dag. Golfen er som ein Golf. Bra og gjennomført.
Vart positivt overraska over Kiaen. Ikkje same kvalitetsfølselsen som Golfen på interiøret - men den var litt sjarmerande likevel. Det var dårligare plass i Golfen til barnesetene enn i Kiaen.
Gofen gjekk mykje betre enn Kia - men har ein misstanke om at Kiaen stod i eco mode (burde sjølvsagt ha sjekka). Forhandlaren sa noko om dette når han overleverte nøkklane.
Golf har omlag 3mnd leveringstid, men Møller har mange bilar i bestilling. Kunne få allereie neste veke, men då ikkje nett slik eg har spesifisert den.
Kia kan levere i oktober - muligens før. Her gir eg deg kanskje ein lyd dersom det vert denne @andersmp :)

Må prøve Leaf ein dag neste veke. Etter det gjenstår berre den vanskligaste delen - å bestemme seg.
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica
Jeg kjøpte el-bil for ett år siden, og endte opp med den bilen som sto absolutt nederst på listen - Nissan Leaf.

En bil som markerer den endelige slutten på 40 års krisen...

Grunnen var enkel:

Veldig utprøvd= latterlig lav feilprosent (ja, helt latterlig).
Lang nok rekkevidde, har kjørt med full bil fra Toten til Oslo i ett strekk, og med plenty igjen på måleren da bilen ble parkert - husk den oppgitte rekkevidden burde plasseres i drømmere på finn kategorien.
Rask leveringstid.
Ca 100 000 billigere enn konkurrentene når en tar utstyr i betraktning.
God plass til meg, sjefen og to barneseter - med litt mekking får jeg plass til to barnevogner baki.

Minus er utseende, kun designeren og moren hans forstår hva som skjedde.

I dag hadde jeg vurdert B klasse.

i3 som normalt hadde vært valget mitt kan kun kjøpes om du ikke trenger bagasjerom, og golf er sikkert bra når de får plukket av de barnesykdommene som de fleste VW leveres med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
[QUOTE="Solli,
God plass til meg, sjefen og to barneseter - med litt mekking får jeg plass til to barnevogner baki.

Minus er utseende, kun designeren og moren hans forstår hva som skjedde.
.[/QUOTE]

Hvordan i alle dager får du plass til to barnevogner bak i Leafen? Jeg får ikke inn én engang.. Dere er kanskje over stadiet barnevogn og over på trillene?

Ellers så gjør Leafen nytten sin den, selv om den er bælstøgg, i mangel av et bedre ord..
 
Leaf er bil nr.2 her i gården også. Mine tanker var kun A til B kjøring, valgte altså ikke på bakgrunn av kjøreopplevelse men kvalitet og pris.

Leaf'n var tenkt som bil 2, men har fort blitt bil 1. Enkel og praktisk.

Vi får plass til tvillingbarnevogn bak @fettstykket , hvilken årsmodell har du? Har vel blitt bedre plass på de nyere modellene. Vi har 2013
 
Litt mekking selvfølgelig, men vår 14 modell har plass til bugaboo buffalo og en baby jogger city mini gt. Har også stappet et par handleposer innimellom. Dette på tross av at jeg har subwoofer som tar 20 liter plass (vel verdt det).
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Leaf er bil nr.2 her i gården også. Mine tanker var kun A til B kjøring, valgte altså ikke på bakgrunn av kjøreopplevelse men kvalitet og pris.

Leaf'n var tenkt som bil 2, men har fort blitt bil 1. Enkel og praktisk.

Vi får plass til tvillingbarnevogn bak @fettstykket , hvilken årsmodell har du? Har vel blitt bedre plass på de nyere modellene. Vi har 2013

Jeg tror jeg har en 2011 modell. Den har en sånn rar bul i bagasjerommet som totalt ødelegger muligheten for å få vognen nedi. Nå har vi en ganske stor Emmaljunga vogn, og bare understellet til den går ikke inn der engang. Dette er vår nr 2 bil, jeg bruker den stort sett til å levere, hente eldstemann i barnehagen, samt frem og tilbake til kontoret så bilen gjør absolutt nytten sin.
 
Då trur eg me har bestemt oss. Kia Soul vert den heldige vinnaren. Bestiller i morgon. Skal ein først kjøyre elektrisk så tenkjer eg at bilen kan sjå litt snål ut. Leafen blir litt vel snål - så då vert det Kia. Leveringstid sept-okt.
Må nok være litt kreativ fram til den vert levert for å få logistikken til å gå opp, men skal greie eit par mnd med sykkel og hengar dersom det er behov for det. Alltid fint sykkelvær i Bergen:)

Takk for all hjelp:)
 
Sist jeg sjekket kunne du vel gå til kontoret på ca15 minutter, så hvis barnehagen er i nærheten også går det vel sin gang:) lykke til med Soul. Har en nabo som har og er veldig fornøyd.
 
Kontoret er ikkje noko problem @Havvo, men barnehagen på Kokstad noko lengre unna. Tenkjer ein Soul vil gjera kona nøgd, så får eg kjøyre gamal V70 til jobb:)
 
Mulig jeg tråkket på noen tær nå. Men hvorfor ikke vurdere én Hybrid. Hva er daglig kjørelengde for dere?
For oss ble valget enkelt. Golf GTE. 50km på strøm holder i lange baner seks av syv dager.
 
Tenkte først på GTE evt A3 e-Tron @Edzilla. Det var før eg fann ut at rushtidsavgifta kjem. Med elbil slepp me bompenger, den er rimeligare i innkjøp og drift (etter vårt bruksmønster). Hybrid har vel ingen avgiftsreduksjon mtp bompenger, årsavgift etc. Ein større bil må me uansett ha i tillegg.
 
Ser den med rushtidsavgift/bompenger. Men slik som manges bruksmønster er, så er vel 9 av 10 turen om ikke mer under 50km. Å skal man på langtur er det deilig å slippe ladeangst å venting på diverse ladestasjoner.
Så jeg synes VW GTE leverer det beste fra to verdener.
 
Redigert:
Tja, jeg har en deal med Nissan forhandleren som gjør at jeg kan leie en ordentlig bil billig om jeg trenger det. Har foreløpig ikke vært nødvendig, noe som viser at elbil funker til det meste.

Om jeg skulle velge etter hjertet - BMW 5 serie.
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket
Av de elbilene du nevner her, er nok eGolfen mest fornuftig kjøp. Ikke den med best plass eller mest praktisk, men langsiktig mest økonomisk.

Velger jeg etter hjertet og litt fornuft, er det Merc E 4M.
 
Hva var argumentene for å gå for Kia istede for e-Golf, Jørn?

Fikk e-Golfen levert sist uke. Storfornøyd med bilen :)