Kjøp av klokker som selges på kommisjon, noen risiko ?

Medlem
18. mai 2009
Sted
Oslo
Det er noen som selger dyre klokker på kommisjon. Jeg er imidlertid litt skeptisk til dette. Dersom han som har levert inn klokken sin til en kommisjons-selger ikke får pengene sine så kan han vel kreve klokken tilbake av kjøper (meg) ? Kjøper må så rette sitt krav mot han som solgte klokken i kommisjon ?

Jeg er derfor meget skeptisk til å kjøpe dyre klokker som selges i kommisjon, dersom klokke eier ikke mottar penger fra kommisjonsselger...

Noen som har erfaring med dette ?

Regards :)
AW

Hvis du syfter til feks Briljantwatches....

..som ofte selger klokker som tilhører klienter/kunder så ser jeg ikke hvorfor det skal være noen risiko?!

Har du tatt imot og betalt klokken og har kvittering på det, så er det jo kommisjons selgeren som ansvarer for oppgjør med opprinnlig selger.

Jeg ville også ha tenkt slik Sven Bertil gjør her - hvis du handler med kommisjonsselgeren og skriver kjøpsavtale/kvittering med ham, er vel du in the clear? Jeg tror kanskje jeg ville ha skrevet en skikkelig avtale, hvor avtalen inneholder noen formuleringer om at uret tilhører selger, men selges på kommisjon gjennom sånn og sånn og at betaling skjer til kommisjonsselger som har ansvar for videre betaling, da bør du være dekket.

Eller kanskje forumets jurister har en annen mening?