Kjøp av ny leilighet?

Sebjen

UTESTENGT
Medlem
2. jan. 2012
Innlegg
30
Hei, skal kjøpe ny leilighet nå til sommeren, og i den forbindelse har jeg et par spørsmål.

Det jeg lurer på er hva som lønner seg av disse alternativene:

Alt. 1
Vi kjøper leiligheten på familiens holdingselskap, så "leier," jeg leiligheten av selskapet.

Alt. 2
Jeg låner pengene av holdingselskapet

Alt. 3
Pappa kjøper leiligheten på seg selv med penger lånt av holdingselskapet for å dra fordel av rentefradraget, samt få en redusert formueskatt.

Vh. S
 
Har ikke så mye greie på holdingselskaper og sånt, men det er vel ihvertfall sånn at hvis en eventuell gevinst ved videresalg skal være skattefri må eier ha bodd i leiligheten mer enn 12 av de siste 24 mnd. Dette taler jo for at den bør stå i ditt navn!
 
Jeg vil tro det mest lønnsomme her er alt 2, at du låner summen til leilighet av firmaet, lager en låneavtale og holder selve leiligheten utenfor selskapet. Det blir mindre muligheter for kluss på denne måten.

Med alternativ 1, vil boligen inngå i selskapets driftmidler, og selskapet må da skatte av en eventuell fortjeneste ved salg av leiligheten.

Alt 3 er et godt alternativ for faren din, men som boenna sier, så må faktisk han bo der i 12mnd før et eventuelt salg for å ikke skatte av et eventuelt overskudd på boligen.

Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg uten tvil gått for alternativ 2!
 
Helt enig i at alternativ 2 er best. Undersøk også hvordan det blir om far låner av selskap, du låner av far og deler av gjelden tilbakebetales med gavebrev på en halv g årlig.
 
Det kommer vel litt an på om du tror boligmarkedet skal opp eller ned... Hvis du har tro på stigning, er nok alternativ 2 best, ettersom gevinsten da er skattefri. Har du tro på nedgang er vel alternativ 1 best, ettersom selskapet da får skattefradrag for tapet.

Personlig ville jeg gått for alternativ 2.