Kjøp av Panerai - Tips og råd fra kjennere ønskes!

Medlem
13. mai 2014
Sted
Drøbak
Hei dere!

Jeg sitter og klør litt etter en ny favoritt til armen og har lenge drømt om en Panerai Luminor, men jo mer jeg leter, jo flere spørsmål dukker opp. Er ingen kjenner, enda, og trenger noen tips og råd om hvilke serier etc som er verdt å se på.

Prismessig så har jeg helt klart noen øvre grenser, men kan løse eventuelle budsjettsprekker med salg/ bytte med ur jeg har fra før. Ønsker primært ikke å legge i mer enn ca 30 000 cash. Hva er realistisk å betale over disk for en ny? Har vurdert å kikke til utlandet, ta det som en langhelg, men er det noe å spare? Italia, Sveits, US??

Har sett for meg en Luminor Marina med hvit skive og rem. Der er jeg på en måte:confused: Tips til modell mottas med takk, men kravet er hvit skive. Har både Tag og Omega med mørk skive, og vil ha litt forandring nå.

Ser det ligger flere på finn.no, blant annet en som betegnes som "vintage", en PAM 10B serie med tritium skive. Googlet dette og kom frem en hel haug med informasjon, men jeg vet strengt talt ikke hva jeg skal sammenligne med... Prismessig er vel ikke dette så galt?

Kan nevne at jeg har uret på høyre hånd, og burde ideelt sett hatt en Left Handed. Vil en "vanlig" modell bli klønete å bruke eller funker det ok? Med tanke på pris og verdi, har dette noe å si for fremtiden eller er Left Handed like kurante som vanlige? Har naturligvis ingen planer om å selge den, men det er jo alltid ok om objektet man investerer i ikke faller som en stein i verdi.

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger!

Mvh

"Newbie"

Hyggelig at vi blir flere Paneristi her på sonen :)
Jeg vil si at for 30 000 får du en panerai liminor som som du kommer til å få mye glede av, det er ikke det beste budsjettet, men det er mye fine paneraier å finne i den prisklassen.

Du nevner verdi som ett viktig punkt. Da vil jeg si at de (ganske utradisjonelle) hvite skivene og lefty er noe som i alle fall ikke gjør den lettere å selge her til lands. Men naturligvis, har du det rette uret er det stort sett ikke noe problem å bli kvitt. Å bruke "right" panerai på "feil" arm er bare superbehagelig synes jeg. Har selv brukt lefty på venstre og synes det er vel så bra! Lefty paneraier er en egen nisje, som jeg liker!

Den klokken du henviser til på finn er nok ikke noe dårlig kjøp, men jeg personlig ville hatt sekundviser. Jeg ville gått for en 113. Den er innenfor ditt prisområde og den har sekundviser. Merk at du her får et manuelt eta verk som må trekkes for hånd. I din prisklasse er det stort sett ur med disse verkene å oppdrive. 

Hvis du ombestemmer deg med valg av skive vil jeg råde deg til å gå for en sort med sandwich. Hele skiven blir levende og spennende å se på. Du får dessverre ikke hvite sandwicher. (Ref pam177 pam111, pam112)
Pam 111 er etter min mening best buy for deg uansett skive eller urverk (også eta).

Angående priser synes ikke jeg ting er særlig mye billigere i utlandet. Men utvalget er himla mye bedre. :)
Håper jeg ikke har forvirret deg. :)

Redigert:
Takk for ett godt svar olemol. Jeg skal ta en runde med meg selv vedr farge på skiven, ser absolutt "magien" i denne sorte sandwich`en. Men, så var det dette poenget med noe nytt og annerledes enn hva jeg har i skuffen allerede. Får la denne tanken modne litt, tross alt skal jeg og den utvalgte leve sammen i tykt og tynt i mange år fremover og da er det jo litt kjipt å velge feil :mrgreen:

Men i forhold til verdi i fremtiden, mener du at en "lefty" er utradisjonell, eller hvit skive? Eller kombinasjonen? Er det sånn å forstå at hvite ikke er like ettertraktede i markedet som sorte?

s2bu, jeg har sett den alt :)

Kanskje vi rett og slett dropper familieferien i år, så kjøper jeg en både hvit og en sort :cool:

Flere tips og vink tas i mot med takk! Noen som har sider med litt historie å anbefale kanskje?

Har en titan med sandwitch og eta- verk. Manuell luminor kasse som jeg syns ligger meget bra på armen. Savner ikke sekundviser, men skal garantert ha en Panerai med det en gang. Tror det er greit å få "byttet" PAM hvis man plutselig skulle ville ha sekundviser.

Takk for ett godt svar olemol. Jeg skal ta en runde med meg selv vedr farge på skiven, ser absolutt "magien" i denne sorte sandwich`en. Men, så var det dette poenget med noe nytt og annerledes enn hva jeg har i skuffen allerede. Får la denne tanken modne litt, tross alt skal jeg og den utvalgte leve sammen i tykt og tynt i mange år fremover og da er det jo litt kjipt å velge feil :mrgreen:

Men i forhold til verdi i fremtiden, mener du at en "lefty" er utradisjonell, eller hvit skive? Eller kombinasjonen? Er det sånn å forstå at hvite ikke er like ettertraktede i markedet som sorte?

s2bu, jeg har sett den alt :)

Kanskje vi rett og slett dropper familieferien i år, så kjøper jeg en både hvit og en sort :cool:

Flere tips og vink tas i mot med takk! Noen som har sider med litt historie å anbefale kanskje?

Jeg tror ikke hvite er like ettertraktede som sorte nei. Dessverre :(
Lefty tror jeg er en smakssak, noe helt eget som med litt flaks sikkert går fint å omsette. Skal du safe er det sort sandwich som gjelder. Går aldri av moten :) Se bare på @andres sin, usedvanlig vakkert!

Redigert av en moderator:
Har selv en 111 som jeg bruker på høyre-hånda uten problemer.

Kunne tenkt meg en såkalt Destro, men siden jeg ikke hadde problemer med å bruke overnevnte på høyre-hånda har jeg lagt det på hylla. Spesielt når Destro-modeller går for litt mer enn vanlige modeller.

Kan forøvrig stille meg bak påstanden om 111 som et "best buy". :)

Lykke til!

Redigert:
Jeg startet også med 111. Elsket klokken. Fantastisk mye mere for pengene enn i 000,005 osv etter min mening. Etter ca 1 år med den "oppgraderte" jeg til splitter ny 312 på Bjerke og har heller aldri angret på det, dog en litt høyere prisklasse. Har lyst på mye annet nå, også andre ting enn Panerai, men 312en blir keeper :)

Jeg har en Logo Base (000) og digger den. Jeg liker painted dial. Skulle egentlig ha en 112, men tilfeldighetene gjorde at jeg kom over en 000 først, og nå har jeg ikke noe ønske om å bytte. Skulle jeg byttet ville det vært i en 372.

Derso du reiser utenlands må du jo legge til kostnadene i tillegg. Tar du det som en familieferie er det jo greit, men resier du eks. til Geneve for å kjøpe så blir det fort dyrt.

Jeg har reist en del til Geneve med jobben, og det koster fort 4000-5000 kroner for fly t/r og hotell 2 netter.

Reis et sted du kan ta med deg familien og kose dere. Bare husk å legge turen til et sted de selger Panerai ;)