Kjøp av Rolex Datejust 1983

Medlem
22. juli 2016
Sted
Jessheim
Hei,

holdt på å gjøre et litt impulsivt kjøp av en dj 1983 (birthyear) da jeg kom over en her på TS. Som rookie innen vintage søkte jeg råd, og fikk raskt svar fra en god hjelper (takk:)). Selger var ingen GG og det ble etterhvert litt for useriøst til at jeg gjennomførte.

Førte likevel til at jeg har blitt tent på å se etter tilsvarende. Har skjønt at det er få av disse som omsettes med boks og papirer. Hva er det beste rådet for å unngå å handle stjålet/fake? Hva om det ikke foreligger servicehistorikk? Kan hvilken som helst AD skrive ut et ekthetsbevis, og koster dette mye? Dersom man finner et eks som har papirer/boks intakt, hva vil man måtte regne med å legge ekstra på bordet?

Hei,
brukte ur, og spesielt Rolex kan være en jungel av forvirring. Noen selger dessverre eldre Rolexer som originale, men som dessverre inneholder deler fra forskjellige ur, og i verste fall fake deler. Det var dessverre en kar som holdt på med dette i Norge for en stund siden.

For å unngå akkurat dette må du enten lese deg nøye opp på de modellene du er interessert i, alternativt få et ekthetsbevis fra en autorisert forhandler. En annen mulighet er å kjøpe fra en pålitelig brukthandler som Jonny Larsen. Det kan for øvrig lønne seg å handle fra en her på forumet med godt renommé. Søk deg opp i good guy tråden. Er man seriøs good guy og selger noe som i ettertid viser seg å være noe annet vil han antakeligvis gjøre opp for seg og heve kjøpet. Det finnes flere eksempler på det her. Innimellom har jo også selger blitt lurt tidligere, og selger noe han tror er genuint.

Et annet tips er å skrive en kontrakt på kjøpet, spesielt hvis du er usikker. Få i såfall med i kontrakten at uret er originalt, slik at det ikke blir noen tvil i fremtiden.

Å sikre seg mot stjålne ur er vel ikke alltid lett. Igjen lønner det seg å handle fra good guy, og kanskje få en bekreftelse fra forhandler at uret er kurrant. Serienummer på stjålne ur blir ofte innrapportert til forhandlere.

Når det er sagt så skal du ikke være overnervøs heller. Personlig har jeg gjort massevis av kjøp og salg uten noe som helst styr, men det fordrer at man handler med pålitelige personer. Håpløse selgere finnes overalt, men de har en tendens til å røpe seg ganske så fort, og i såfall er det bare å skygge banen.

Jeg tror ikke papirer og boks har veldig mye å si for en 30 år gammel Datejust. Personlig ville jeg ikke brydd meg om det, og tror ikke dette bør trekke prisen veldig mye opp. Situasjonen er en helt annen hvis det hadde dreid seg om en vintage Sub eller Daytona, men det er en helt annen historie.

Lykke til :)

• Liker
Reaksjoner: Preacher og UJU
Takk for svar. Er det på grunn av prisen at en Sub eller Daytona bør forutsette dokumentasjon?

Takk for svar. Er det på grunn av prisen at en Sub eller Daytona bør forutsette dokumentasjon?

Vintage Sub eller Daytona med alle papirer og bokser har en heftig premium.:eek:
Med Datejust er ikke dette like viktig for prisen, selv om fullt sett selvsagt trekker opp.

• Liker
Reaksjoner: Rød

"Jeg tror ikke papirer og boks har veldig mye å si for en 30 år gammel Datejust. Personlig ville jeg ikke brydd meg om det, og tror ikke dette bør trekke prisen veldig mye opp. Situasjonen er en helt annen hvis det hadde dreid seg om en vintage Sub eller Daytona, men det er en helt annen historie."

Det KMK9000 nok mener er at hadde det vært en Vintage Sub / GMT / SD / Daytona det gjaldt, så hadde komplett pakke med boks / papirer / booklets etc. hatt mye å si for prisen - altså vesentlig høyere enn uten..

• Liker
Reaksjoner: KMK9000
Hmm, interessant. Med tanke på de tro kopiene det lages av ur så kan jeg bare forestille meg hvor enkelt det må være å fake noe slikt :rolleyes:

"Jeg tror ikke papirer og boks har veldig mye å si for en 30 år gammel Datejust. Personlig ville jeg ikke brydd meg om det, og tror ikke dette bør trekke prisen veldig mye opp. Situasjonen er en helt annen hvis det hadde dreid seg om en vintage Sub eller Daytona, men det er en helt annen historie."

Det KMK9000 nok mener er at hadde det vært en Vintage Sub / GMT / SD / Daytona det gjaldt, så hadde komplett pakke med boks / papirer / booklets etc. hatt mye å si for prisen - altså vesentlig høyere enn uten..

Helt riktig! Akkurat disse tre modellene er noe helt spesielt, og komplett pakke på dem er sjeldent og derfor meget ettertraktet. Datejust er ikke ettertraktet på samme måten, og derfor mener jeg at boks og papirer på DJ ikke har så mye å si. Hvorfor det er sånn at en komplett vintage DJ ikke er så dyrt som tilsvarende sportsmodell har nok med etterspørsel og tilgang å gjøre. DJ er en mye vanligere klokke, og flere av sportsmodellene var tungsolgte eller produsert i små kvanta på den tiden, og derfor mye mer ettertraktet nå om dagen.

• Liker
Reaksjoner: Kjors