Kjøp av Rolex i London

Status
Stengt for ytterligere svar.
Nja. Nå skal de nå en gang momses inn de også da........

Ja og jeg har vel heller ikke skrevet noe annet? Jeg tenkte mer på at prisen og utvalget kanskje gjorde det lettere å kjøpe brukt der borte. Var der selv og så på Rolex Daytona som selv med moms kom billigere ut en her hjemme og det før pruting som jeg regner med at man kan hente noe på.

Ja og jeg har vel heller ikke skrevet noe annet? Jeg tenkte mer på at prisen og utvalget kanskje gjorde det lettere å kjøpe brukt der borte. Var der selv og så på Rolex Daytona som selv med moms kom billigere ut en her hjemme og det før pruting som jeg regner med at man kan hente noe på.

Mtp at Norge har vært et av de billigste landene å handle brukt daytona i over mange år overrasker dette meg ganske mye. Da må du ha funnet en til noe over 40-42 lapper der borte som vil gjøre det til verdens billigste daytona :).

skal ikke påberope meg super peiling på markedet, da jeg bare sjekket da jeg var der :) Men det skader vel uansett ikke å sjekke rundt da det finnes litt fler forhandlere der borte var vel det jeg ville frem til med innlegget. Når man like godt er der borte lissom :)

skal ikke påberope meg super peiling på markedet, da jeg bare sjekket da jeg var der :) Men det skader vel uansett ikke å sjekke rundt da det finnes litt fler forhandlere der borte var vel det jeg ville frem til med innlegget. Når man like godt er der borte lissom :)

Ikke uenig, problemet er bare at du ikke kan kjøpe bruk tax-free slik at du aldri får igjen momsen som den klokken originalt var solgt med i det landet du befinner deg pluss norsk moms når klokken føres inn i landet.

En annen negativ ting med å ikke momse inn klokker er at man aldri vil kunne få forsikret klokken her i Norge.
Ingen urmakere vil (eller skal) skrive ut noe verdibekreftelse etc uten momskvittering om klokken er kjøpt i utlandet.

En annen negativ ting med å ikke momse inn klokker er at man aldri vil kunne få forsikret klokken her i Norge.
Ingen urmakere vil (eller skal) skrive ut noe verdibekreftelse etc uten momskvittering om klokken er kjøpt i utlandet.

Jeg skal på ingen måte støtte det å ta inn ur uten å momse de inn. Men jeg har aldri opplevd denne problemstillingen tidligere.
Hvordan skal urmakeren vite at den kommer fra utlandet?

Hvordan man finner ut det vet jeg ikke, her snakker jeg bare av erfaring ( kompis som skulle forsikre sin klokke som var kjøpt i utlandet, men umulig å få noen til å gjøre det da alle svarte at denne ikke var norsk opprinnelse (en TH) og ville ha norsk kvittering. Så må bare beklage om jeg har feilet her :) ikke meningen å skrive opplysninger som ikke stemmer!

Redigert:
Muligens de har en form for "arkiv" hvor de kan se hvor urene er kjøpt ift SN? Ikke vet jeg, men har iallefall aldri opplevd lignende :)

Jeg har forsikret et ur kjøpt i utlandet.
Forsikringsselskapet var klare på at de ville ha norsk kvittering på klokken eller kvitteringen på at den var momset inn i landet.
Forsikringsverdien ble satt til summen på moms-kvitteringen.

Tollen reduserte utgangspunktet for summen (hva jeg betalte for klokken) jeg skulle betale moms for med 6000 NOK. Det tilsvarer summer du kan handle for uten å betale mva.
Dette var ment som et insentiv, men da det reduserer forsikringsverdien ble det ikke bare positivt.

Jeg har forsikret et ur kjøpt i utlandet.
Forsikringsselskapet var klare på at de ville ha norsk kvittering på klokken eller kvitteringen på at den var momset inn i landet.

Da er det varierende praksis blant forsikringsselskapene. Forsikret en bruktkjøpt JLC hos Gjensidige sist uke, og ble kun bedt om å sende over skannet kopi av verditakst fra urmaker.

Muligens de har en form for "arkiv" hvor de kan se hvor urene er kjøpt ift SN? Ikke vet jeg, men har iallefall aldri opplevd lignende :)

Protid fortalte meg at de sjekker serienummeret opp mot registeret til importøren, og dersom den ikke registrert inn til Norge krever de dokumentasjon på betalt mva. Dette var ifm service, ikke forsikringstakst.

Protid fortalte meg at de sjekker serienummeret opp mot registeret til importøren, og dersom den ikke registrert inn til Norge krever de dokumentasjon på betalt mva. Dette var ifm service, ikke forsikringstakst.

Hvilken Protid var dette @Willy Wonka ? Vet at dette ikke er standard hos alle.

Redigert av en moderator:

Hva er det for noe piss da?

De er ikke tollvesenet.

Hva om jeg tar inn en klokke ifm repat etter noen år ute som en del av flyttelasset?

Nei, bare tull.

Har aldri hatt problemer med å forsikre klokker uten moms kvitteringer.

Husk at forsikring fungerer omtrent slik:

Du betaler en premie basert på forsikret verdi.

Ferdig.

Jeg får forsikret klokker i Gjensidige uten verditakst til og med. Har vel for 25 tusen i året samlet der, så de vet vel at jeg har vært en god kunde i mange herrens år uten en eneste utbetaling..

Denne tråden begynner å bli full av dritt.. SHUTDOWN!!!! @Juice

Redigert av en moderator:
Status
Stengt for ytterligere svar.