Kjøp av Rolex i London

Status
Stengt for ytterligere svar.
Medlem
3. feb. 2013
Sted
Lillestrøm
Hei, jeg lurte på om noen hadde kjøpt klokke i London?

Jeg skal en weekendtur med kjæresten i oktober, og tenkte å utnytte turen til å spandere på meg en GMT-Master II.

Er det mye å spare på å reise over sjøen?

Egentlig ikke så mye, men er du god til å prute så kanskje det blir mye? :)

Jeg sparte ca 2-3% ferdig tollet og momset inn.

varför inte skippa toll och moms och bara ta taxfree? chansen att de kommer på dig er ju minimal?

varför inte skippa toll och moms och bara ta taxfree? chansen att de kommer på dig er ju minimal?

1. Man har moral
2. Man er lovlydig
3. Man er hel ved
4. Man har god oppdragelse

Dette er uansett ikke noe å diskutere på forumet, ref reglene:
Lovbrudd, eller råd, tips eller annen informasjon som oppfordrerer eller kan benyttes til å fasilitere lovbrudd, skal ikke diskuteres. Dette inkluderer unndragelse av merverdiavgift.

Må nesten si meg litt enig her, selv om jeg har fått inntrykk at det er "fy-fy" å gjøre slikt her på forumet. Vi reiser til utlandet og kjøper tollfri kvote på røyk og alkohol (og da gjerne en del for mye) i tillegg til harry-handel i sverige for 12milliarder i året. Hvorfor er det da så galt å strekke litt på grensene for en klokke når en har muligheten til det i forbindelse med en utelandstur?

1. Man har moral
2. Man er lovlydig
3. Man er hel ved
4. Man har god oppdragelse

Dette er uansett ikke noe å diskutere på forumet, ref reglene:

For øvrig er bankene pliktet til å rapportere alle transaksjoner over landegrensene som overstiger 5000 NOK.
Dette gjelder kontaktuttak, vare- og tjenestekjøp på alle norske debit- og kredittkort.

Var det ikke en lenke til en avisartikkel her inne om en som ble tatt for ulovlig innførsel av en klokke?
http://www.dn.no/privatokonomi/article2206987.ece

Redigert:
Nå har det seg sånn at selvom "vi" (heretter omtalt som "dere") reiser på Harrytur og smugler inn små, men likevel ulovlige varer så kan ikke "dere" bruke det som at andre lignende ulovligheter er legitimt.

Selvom "dere" kansje røyker litt hasj i helgene, så kan ikke "dere" mene at det er greit å starte import av narkotika for eget bruk og salg til venner og kjente?

Refr. også til forumreglene. Dette er ikke et forum der man diskuterer dette.

Nå har det seg sånn at selvom "vi" (heretter omtalt som "dere") reiser på Harrytur og smugler inn små, men likevel ulovlige varer så kan ikke "dere" bruke det som at andre lignende ulovligheter er legitimt.

Selvom "dere" kansje røyker litt hasj i helgene, så kan ikke "dere" mene at det er greit å starte import av narkotika for eget bruk og salg til venner og kjente?

Refr. også til forumreglene. Dette er ikke et forum der man diskuterer dette.

Missforstå meg rett, jeg sier ikke at det er ok å unndra moms fra kjære Jens, men greia er vel det at "vi" er relativt flinke til å utøve en viss dobbeltmoral i dette landet... :p

Det er nok sant at dobbeltmoralen eksisterer i stor grad.
Men, selvom andre gjør noe og kansje også kommer unna med det, så er det ikke ensbetydende med at det er greit.

Debatten rundt dette hører er uansett ikke på plass i dette fora.

Tja, så mye skatt og avgifter som nordmenn betaler på alt mulig rart (tenk på de utrolige bompengene!) syns jeg ikke det er det minste rart at moralen rundt dette er relativt lav, selv om mange faktisk påstår at "jeg alltid betaler moms på det jeg har kjøpt i utlandet" tipper det er en sannhet med modifikasjoner... :rolleyes:

Hadde norge hatt moms og avgifter i samsvar med andre sammenlignbare land tror jeg faktisk moralen rundt dette hadde vært mye høyere. :)

Hadde norge hatt moms og avgifter i samsvar med andre sammenlignbare land tror jeg faktisk moralen rundt dette hadde vært mye høyere. :)

Nå har både Sverige og Danmark 25 % mva, og det er vel blant de landene vi kan sammenlignes med.
Det er mange andre land som også har høye bompengesatser og Danmark har høyere bilavgifter en oss, så jeg synes ikke det er riktig å skylde på høye avgifter for å smugle hverken klokker eller andre varer inn i landet.

Tror ikke noe land i sum har høyere avgifter enn Norge... At Sverige og Danmark også har 25% moms betyr mindre når vi vet at Sverige f.eks ikke har bompenger og mye lavere bilpriser, Danmark har mye lavere alkoholpriser, ingen bompenger etc etc, jeg bor i UK og her er det utrolig mye billigere enn i Norge, man bor bedre her med under halvparten av en norsk inntekt. Så greit nok, nordmenn lever bra bevares, men jammen har Ola Nordmann høye utgifter! Sist jeg var i Oslo fikk jeg bl.a et lite sjokk da jeg skulle betale for parkering, det kostet nesten ti ganger mer enn det jeg er vant med i UK!

Sett i lys av dette tror jeg neppe den norske skatte og avgiftsmoralen blir noe bedre med det første.

Wow, å sitte å klage på skatt og avgifter på ett "luksus" forum som tidssonen er rett og slett barnslig! Hold deg i UK da...

Har man råd til en rolex til 40k har man råd til å betale mva på den også.

Alt det andre rundt temaet hører hjemme i en blanding av freakforum og politisk debatt på feks db sitt kommentarfelt.

Hvis du ikke skal ha en ny en så kan du spare litt på å kjøpe brukt der borte. Finnes en fin bruktbutikk i Bond street blandt annet, med masse klokker inne.

Redigert:
Status
Stengt for ytterligere svar.