Kjøp av Rolex - vurdering av ekthet

Medlem
24. okt. 2009
Sted
Oslo
Jeg har alltid en bekymring når jeg kjøper Rolex uten sertifikat og papirer. Gamle vintage Rolex kommer jo ofte uten papirene. Etter hvert som kunnskapen om Rolex har økt betraktelig etter en god del timer med bøker og studier av ulike nettsider har nok denne bekymringen blitt mindre. Men den er der likevel der når jeg har en Rolex i hånden. Det er jo bra for da har man den kritiske sansen. Men jeg lurer alltid på hva skjer når kopiene blir bedre og bedre. I tillegg kan jo uret være sett sammen av ekte deler, eventuelt deler fra ekte men ulike Rolex modeller, men også ulike kopideler. Har dere samme bekymringer? Har dere forresten noen gode nettsider som tips?

Jeg har alltid en bekymring når jeg kjøper Rolex uten sertifikat og papirer. Gamle vintage Rolex kommer jo ofte uten papirene. Etter hvert som kunnskapen om Rolex har økt betraktelig etter en god del timer med bøker og studier av ulike nettsider har nok denne bekymringen blitt mindre. Men den er der likevel der når jeg har en Rolex i hånden. Det er jo bra for da har man den kritiske sansen. Men jeg lurer alltid på hva skjer når kopiene blir bedre og bedre. I tillegg kan jo uret være sett sammen av ekte deler, eventuelt deler fra ekte men ulike Rolex modeller, men også ulike kopideler. Har dere samme bekymringer? Har dere forresten noen gode nettsider som tips?

Dette er nok en "bekymring" alle opplever.

Jeg får alltid sjekket ur jeg har kjøpt hos AD i etterkant. Dette er en trygghet for at mine klokker er ekte, og at jeg ikke har blitt lurt. Men det er jo greit å ta noen forhåndsregler før man handler også. Etter å ha surfet mye rundt, og hatt en skikkelig "nære på" opplevelse, er det for meg uaktuelt å kjøpe fra noen jeg ikke vet hvem er. Det finnes noen "store og kjente" vintageforhandlere, og de er sjelden så mye dyrere at det ikke er verdt den forsikringen.

Jeg mener at norske ADer kun er i stand til å avdekke reellt fake Rolex. Når man kommer opp i Redsub/McQueen/Newman-klassen har de ikke definitivt kompetanse til å avdekke frankens eller redials. Mellom de to er jeg litt usikker på hvor skarpe norske forhandlere er.

Kjøp fra "sivile" (arvede ur etc) eller kjøp fra kjente vintageselgere med alt å tape på et dårlig rykte.