Kjøp av stasjonsvogn. Hvor stor motor bør vi ha?

Medlem
27. sep. 2011
Innlegg
527
Sted
Rogaland
Hei folkens. Jeg og dama trenger ny bil, og ser på noe mer familievennlig. Jeg kan ingenting om bil, men ser det er flere her inne som har peiling.

Vi er på utkikk etter stasjonsvogn med god plass. Budsjettet vårt er på 250-300k. Kan være greit å ha en bil som lett kan selges igjen om et par år, og noe som er forholdsvis driftsikkert. Utenom det er ikke jeg så kresen. Dama, på den andre sida, er. Vi prøvde en 2012 Passat, som hun liker. Jeg fikk ikke godfølelsen. Jeg liker oppsynet på Mazda 6 eller Honda Accord. Håper å få prøvd noen i morgen.

Så kommer det jeg lurer på: Er det noen grunn til å ha større motorvolum annet enn å bare ha litt kjappere akselerasjon og bedre evne til å dra tyngre lass?

Er det noen andre biler vi bør se på? Er det noen egenskaper som er viktige å se etter?
 
Om du ikke bryr deg og skal ha et fremkomstmiddel; så ny og kjønnsløs som mulig. Om du bryr deg bittelitt: øk budsjettet, maks motor og kjøreegenskaper. Evt kjøp eldre modell med mer motor og kjøreegenskaper :)
 
Siden du nevner familievennlig: Jeg gikk etter mye tvil for stor, ny familiebil med bra med utstyr og liten dieselmotor.

Like greit, har bilsyk unge så artig motor hadde vært perler for svin. Kjønnsløs og ny er mitt råd.

Edit: så lenge du ikke skal dra hestehenger og sånt :) For øvrig +1 til @Callahan. Det er en lang tråd her om emnet.
 
Redigert av en moderator:
Ja, jeg leste den om Skodan til krille. Jeg har ingen bilsyke unger, og både jeg og dama liker å kjøre bil, selv om vi ikke har noe særlig peiling på dem. ;)
 
Ja, jeg leste den om Skodan til krille. Jeg har ingen bilsyke unger, og både jeg og dama liker å kjøre bil, selv om vi ikke har noe særlig peiling på dem. ;)

Skal du se på Octavian, så se på Superben og. Jeg valgte Superben pga plassen, og at en får mye for pengene. Strålende fornøyd :)
 
Har gått fra VW Touran 7-seter DSG TDI Highline (diesel) og Golf Highline DSG 160HK (bensin) til BMW X3 3.0d (diesel) og 320i (xDrive, bensin). I prosessen vurderte jeg Skoda Yeti. Synes den er kul som faderulland. :)

skoda-yeti-2014-003-1376454690.jpg


Så - til spørsmålet ditt. Svar: Man kan ikke få for mye overkill.

Hadde jeg vært single (les; nyskilt) - så hadde jeg gått for en Yeti.
 
Nå vet jeg ikke hvor stor bil du er på utkikk etter, men jeg har sansen for Kia Cee'd.
Leveres med en fin 135hk bensinmotor.
 
støtter opp om Honda Civic Tourer, fantastisk god bil til riktig pris :) forsåvidt er Civic Kombi også en veldig stor bil innvending! Honda er jo også veldig god på kvalitet.

image.jpg


mvh
stian
 
Til det budsjettet får du ikke noe fyrverkeri uansett.
Hva med en kjedelig Toyota? Driftsikkert og bra utstyrt ift pris.
Mazda også forsåvidt.

Størrelse på motor kommer an på kjøremønsteret ditt.
Er det mye motorvei, kjøring til hytta med forbikjøringer og litt aktiv kjørestil?
I så fall må du prioritere motor.;)

Har du småunger som ikke har spiseforbud i bil?
Da trenger du skinninteriør.

Osv, osv...
Mange faktorer som må tas i betraktning gitt...:)
 
En av de siste årsmodellene BMW E39 5-serie. 03-modell 525i hvis du får tak i. Rekkesekserne er kjempesolide. Til 300k får du to stykker ;)
 
Jeg har blitt sedat på mine gamle dager. Da har komfort og problemfrihet plutselig blitt viktigere enn hjernerystende akselrasjon og kurveegenskaper som et frimerke. Denne åpenbaringen fikk jeg imidlertid ikke før i førtiårene, så du har trolig mange år med ungdommelig søken foran deg.

Når det er sagt liker jeg store kraftreserver og mulighet til å utfordre G-kreftene innimellom. Ingen av mine nåværende bruksbiler tilfredsstiller disse kravene. Min 2007 Toyota Land Cruiser med automatgir, grove dekk og snorkel gjør seg best fremført i midlere hastigheter. Familiebilen, en 2013 Subaru Forester med toliters bensinmotor på 150 hk og trinnløs CVT-kasse, drar riktignok nytte av sin boksermotor med lavt tyngdepunkt i svingene, men automatgir og høy bakkeklaring gjør at jeg stort sett holder meg til fartgrensen og med plenty sikkerhetsmargin på min side.

En bil som i sin tid overrasket meg med sine gode kjøreegenskaper er min 1995 Volvo 850 med 144 hk bensinmotor og manuell kasse. Denne stivet jeg opp i understellet, noe som gjorde den til en fryd å fremføre på slippgrensen langs svingete sideveier. Nå har dattera overtatt den. I vognskjulet står nå en tilsvarende Volvo i småbiter. Denne er trimmet til 600 hk og ribbet for all innredning. Bare jeg får ånden over meg skal jeg gjøre Rudskogen utrygg med denne.

Men trådstarter var vel ikke ute etter en fullstendig redegjørelse for min bilfilosofi. Derfor avslutter jeg med å anbefale en så stor og ny bil som mulig, med toliters dieselmotor og manuell 6-trinns girkasse. En moderne dieselmotor har en enorm kraftutvikling på midlere turtall, noe man ser av kurvene for dreiemoment og effekt. Turtallsregisteret er på grunn av dieselmotorens konstruksjon og virkemåte ganske begrenset (noe som begrenser toppeffekten), så velg en bil med silkemyke girskift. Jeg er sikker på at feks BMW har noen modeller du kommer til å leve godt med. Skoda er også nevnt. Ta i såfall en avsjekk på dekkstøy. Forrige modell Octavia måtte jeg avhende på grunn av dette. Den var øredøvende. Dekkstøyen altså...
 
Joda, kjekt å lese andres tanker om bil. Og gode tips kommer dere også med :)
Noen anbefaler stor motor, andre sier det ikke betyr så mye. Jeg merker at av de bilene jeg har prøvd, er det de med stor motor som virkelig gir godfølelsen.

Dessverre er jeg ikke alene om å kjøpe bil. Og den andre parten tenker en del på utseende. :confused:
 
Redigert:
Henta for et par måneder siden ny skoda octavia stasjonsvogn med 1.4 TSI motor (140) hester med DSG (automat). Fantastisk fin motor til denne bilen, og jeg vil mye heller anbefale denne enn diselmotorene til tilsvarende pris. På ingen måte noe fartssvin, men motor nok i massevis til normal bruk på en bil som veier godt under 1300kg.

Ikke så ille i pris heller, og det var det jeg fant ut var mest bil for mine penger.
Som alle tips på tidssonen, litt over det satte budsjett. Men snart kommer det sikkert noen pent brukte 2013 modeller(siste modell)
 
Hvis du ikke har peiling på og ikke bryr deg om bil, så gå for en Skoda. Da får du angivelig mest bil (og størst bagasjerom) for pengene. De som derimot anser en bil som mer enn et fremkomstmiddel fra A til B, styrer nok unna Skoda. Slik er det jo også med klokker :)
Selv overtok jeg akkurat svigers' gamle BMW 5-serie 2009 modell stasjonsvogn. Du finner tilsvarende på finn.no innenfor budsjettet ditt. Jeg ville i alle fall valgt denne fremfor en ny Skoda any day...
 

Tror ikke folket her kommer til å like valget vårt. :rolleyes:

Det ble en Golf Stasjonsvogn med liten motor. Sånn er det når man er to om saken. Jaja, jeg får kjøpe meg en litt sprekere bil neste gang. Jeg har uansett gåavstand til jobb, så det betyr ikke så mye.