Kjøp av vintage Rolex på nettet - helt grønn

Medlem
19. nov. 2010
Heisann dere,

Jeg kan ingen verdens ting om klokker, men har skjønt at min samboer har veldig lyst på en kul vintage Rolex. Så jeg tenkte å kjøpe en til ham til jul. Jeg har surfet litt på nettet, og alle vintagebutikkene jeg kommer over ser ut som de har nettside fra 80-tallet (vintage?) og da blir jeg med en gang litt skeptisk.

- Hvor kjøper dere klokker på nett, og hvordan vet dere at dere får en original?
- Er det toll på kjøp av klokker fra utlandet?

Jeg fant en lenke til "Timeman.net" her på forummet et sted. Er det greit å handle klokker herfra? ... i så fall, hva synes dere om denne:
http://www.timeman.net/thewatch.asp?id=2211 (det er en herreklokke, ikke sant?).
"Papers= NO" <--- kanskje ikke det beste tegnet?

Herregud så lost jeg føler meg på dette området.

Håper på svar fra noen av dere som vil hjelpe en fortapt kvinne i nød :p

Hilsen Lise

Hei Lise!

Dette er en fristende post å svare på.
For det første har jeg handlet mange klokker av Andy (Timeman.net).
Han er seriøs. Men bruk tid på å studere bildene nøye og be om ekstra bilder og beskrivelse på mail. Ellers er det mye på bukta (ebay). Også her er det viktig med god dokumentasjon både på ur og selger.
Her hjemme kan Briljanwatches.com ha en del interessant. Han er meget seriøs.
Dag Braanaas som figurerer her på forumet har også bra ting til salg på nurk.no og er meget seriøs og dyktig.

Hva er budsjettet ditt?

Eksemplet du linket er et opptrekksur på 34 mm. Da ville jeg kanskje heller puttet litt mer kroner i uret og kjøpt en vintage Datejust. Den er litt større og en mer klassisk modell fra Rolex. Hvis du har sett "Sex & The City II", er dette gaven til "Big" fra Carry. En udødelig klassiker.

Lykke til. Får du det til får du en meget happy mann!:D

Med dette håper jeg dypt og inderlig at du mente klokka og ikke filmen...:p

Filmen var fantastisk, ene og alene på grunn av klokkefokuset!
Det fikk meg til å stirre på skjermen de to timene elendigheten varte.:mrgreen:

Sikkert ulike synspunkter på dette her inne, men her er mine tips:

* eBay --> Holde deg unna dersom du ikke vet akkurat hva du skal ha
* strørrelse --> Du linker til en 34mm som vil være nokså liten på de aller fleste håndledd.
* toll --> Ingen toll på utenlandskjøp av klokker, men MVA kommer i tillegg
* "Papers= NO" --> Negativt for følelsen av å ikke ha noe komplett og negativt for videresalg. Diverse forum konkluderer ofte med at prisen på en klokke uten boks og papirer ligger ca 3k kr lavere. Utover det er det ikke så farlig.
* det enkleste og tryggeste er å følge med på Finn, brilliantwatches, tidssonen etc på hva som dukker opp. dessverre er utvalget mindre her enn i det store utland.

Lykke til.

For det første vil jeg gi deg berøm for tanken og innsatsen :D Håper vi kan hjelpe deg til å finne en fin klokke til samboeren din.

Jeg er enig med de andre her i at det er vintagemarkedet på nettet er et skummelt sted for nybegynnere og tilfeldige kjøpere. Slutter meg til anbefalingen om å kontakte noen av de større norske selgerne, evt kjøpe av noen rennomerte selgere her på Tidssonen.

Derimot hadde jeg ikke bekymret meg om manglende papirer dersom du ellers har grunn til å stole på selgeren. Det er mange eldre klokker som mangler papirer, og for noen som "bare" vil ha en kul vintage Rolex synes jeg ikke papirer er så viktige som for en dedikert samler. (Jeg er forresten dedikert samler og synes papirer ofte ikke er verdt de ekstra kostnadene.)

Om du har mulighet og ikke et stramt budsjett kan du bare dra til London og gå inn i en hvilken som helst butikk i Bond St. Finn klokken du tror han vil like, ta den på hånden og fly fornøyd hjem :D

Når det gjelder valg av modell bør du passe deg for å velge en for liten klokke, som nevnt. 34mm blir veldig lite, selv for en mann med tynne håndledd. Du bør i det minste opp i en vintage Datejust eller Explorer. Hva slags type er samboeren din? Hvordan kler han seg? Hva slags klokker er han vant til?

Mine anbefalinger er enten en vintage Datejust med oysterlenke eller en vintage No-date Submariner. Den første fås ganske billig sammenliknet med mye annet vintage Rolex, og den andre er en udødelig klassiker innenfor sportsurene. En 5513 med plexiglass med med skive med hvitt gullsmarkeringer er ikke alt for dyr (billigere enn matt skive), men den oser av sjel. Gjerne med matt skive i stedet om du har råd.

Datejusten er den minste på 36mm, og er etter min smak mer et typisk dressur. Submarineren er 40mm går til alt, og er det fineste uret i hele verden :D (Man skulle tro at dette ville være en subjektiv oppfatning, men her snakker jeg altså på vegne av alle ;) )

Datejust
rolex-vintage-datejust-ro6014.jpg

5513, skive med hvitt gull
zoom_002_fafd91.JPG

5513, matt skive uten hvitt gull
zoom_006_68e452.JPG

Hei igjen

Så utrolig hyggelig med rask og seriøs respons! (uvanlig på de fleste forum på internett..)

Kjempegode forslag, disse klokkene ser jo helt nydelig ut. Jeg har ikke bestemt meg helt for budsjett, men han har vært en snill mann i år, og har foreløpig ikke en eneste skikkelig killer-watch... så litt må det jo bli. Et sted mellom 5-50k tenker jeg, helst ikke mer.

Takk for tilbakemelding om størrelsen. Jeg tror som dere skiver at den klokken jeg lenket til vil bli for liten. Han er en veldig høy, bredskuldret, men slank mann (ganske flott om jeg skal si det selv!), med lange armer og relativt kraftige håndledd. 29år. Jeg vet ikke hvordan jeg skal kategorisere stilen hans, men han elsker Mad Men med Don Draper i førersetet - og den stilen som følger med.

Har sett Sex and the City 2 (og ja, flau for å si det, men det var der ideen til vintage-rolex kom fra) :oops:

Skal ta en nærmere kikk på lenkene deres, og modellene dere nevner og se om jeg kan finne noen favoritter.

-Lise

Ok, jeg har en ide! Siden han digger Don Draper. Hva med en brukt Explorer I (som Don Draper bruker) og en vintage rolex? Da kan jeg love deg at han blir helt sykt stoka! Når vet jeg desverre ikke helt hva en vintage Rolex koster.. Forøvrig er jeg super stor fan av vintage GMT master. Spesielt ref. nr. 1675!

Det høres ut som om det kommer til å sitte en mann i toppen av juletreet og glise fra øre til øre på julaften!:p

Det meste er vel sagt allerede her. En Datejust er et godt alternativ. Personlig holder jeg en knapp på en Submariner, som er det mest klassiske sportsuret i historien. Det går til alt, og passer på armen uansett om han er stor eller liten. Som Anders foreslår er en 5513 helt perfekt, og passer inn i ditt budsjett. Jeg ser heller ikke hvorfor du skal se etter en klokke med papirer. Kjøp fra en seriøs forhandler, så trenger du ikke bekymre deg uansett. Din mann kommer uansett ikke til å selge denne klokken!:)
Du får en fin 5513 til rundt $4.000.
Prisnivå på vintage Rolex er relativt likt fra land til land, men husk som nevnt før at du får mva på toppen hvis du kjøper fra utlandet. Utvalget i Norge er på det jevne ganske lite, men du kan jo være heldig og få tak det du har lyst på.
Anders nevner London, der er utvalget stort - men vanligvis litt overpriset.

Det finnes en del fallgruver, og det er mange useriøse selgere der ute. Kjøp kun fra annerkjente forhandlere hvis du ikke har eller kjenner noen med kunnskap om Rolex.

Jeg kan anbefale Steve Mulholland, som stort sett alltid har et meget godt utvalg vintage Submarinere i alle prisklasser tilsalgs. Ja, hjemmesiden hans er også vintage:p

Her på forumet er mange med gode kunnskaper om Rolex, både nytt og vintage. Ikke nøl med å spørre her, det er bedre å spørre en gang for mye enn for lite;)

Og glem ikke å holde oss oppdatert!

Du må jo bare være drømmedama! :cool:

Du nevnte stilen til Don Draper. Er det slik at han både jobber og lever i den stilen?

I så tilfelle ville jeg gått for en vintage Datejust eller noe i den gaten, ikke en submarine som fort blir litt kraftig om den stort sett er i bruk til dress.
(Don Draper ville aldri tatt på submariner til dressen, subarineren er et sportsur ;))

Vet at Don Draper har brukt flere klokker i serien. Blandt annet en Rolex Cellini (som ikke er ettertraktet per i dag) og en Jager LeCoultre Reverso, et mesterverk av en klokke.

Jaeger LeCoultre Reverso Squadra, solgt

Rolex Explorer I

Mitt tips er en Explorer I, fordi:
Den er gjenkjennelig som kvalitet og ekslusivitet av hvem som helst (Rolex..)
Den er tidløs klassisk
Ikke for stor til bruk med dress/Draper stil, men samtidig ikke 50-talls liten
Kan like fullt brukes på fjellet, i båten, etc..

Er ingen Vintage ekspert, men ville selv blitt meget lykkelig om det lå en Explorer under treet. Ville forresten blitt meget overrasket også.

Lykke til med valget til din svært så heldige samboer.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal kategorisere stilen hans, men han elsker Mad Men med Don Draper i førersetet - og den stilen som følger med.

I så fall, Lise - hvorfor ikke kjøpe et av urene som Don Draper bruker i serien?

Jeg slenger meg på det andre har foreslått (og er selvsagt inhabil), men en nyere Rolex Explorer synes å være et opplagt valg og en sikker vinner til din heldige mann...:D

Donald-Draper-Rolex-Explorer.jpg

Mad-Men-Rolex-Explorer-Jon-Hamm.png

I så tilfelle ville jeg gått for en vintage Datejust eller noe i den gaten, ikke en submariner som fort blir litt kraftig om den stort sett er i bruk til dress.

Si'kke det, si'kke det...:D
En vintage Sub hadde kanskje vært det aller beste, men fallgruvene er mange om man er ny i gamet.

1965_Submariner5513.jpg

Jeg synes det er mange gode råd her. Jeg ville gått for en Rolex submariner med eller uten dato eller en Rolex GMT. Det er en klassiker og du får mye i prisklassen 25-35 tusen. Jeg ville lagt vekt på å kjøpe av en du kan stole på. Det å kjøpe såpass dyre klokker av en mer eller mindre useriøs selger kan fort bli dyr (les: fake). Det krever ofte litt erfaring for å kjøpe klokker selv av en annen privatperson du ikke kjenner. Derfor ville jeg kjøpt brukt av en forhandler i Norge eller utlandet som kan garantere for at klokken er ekte, eller at du handler av en her på tidssonen.

Det ligger en 5513 med boks og papirer tilsalgs her på forumet nå. Den ser jo meget pen ut...