Kjøpe 5-seters LC150

Medlem
6. aug. 2014
Innlegg
115
Inspirert av andre tråder her har jeg kommet til konklusjonen å kjøpe Land Cruiser. Den kommer til å fylles med et et barnesete eller to, hundebur og ha svært få uplanlagte besøk på verkstedet.

Jeg forstår luftdemping bak er å foretrekke. Det betyr GX og ikke VX såvidt jeg kan bedømme. Og at rust er det viktigste å utelukke ved kjøp.

Det ligger ikke mange biler ute på finn nå, og de som er der har lagt så lenge at jeg lurer på hvorfor de ikke selges.

Hva er beste kjøp blant 5-seters LC150 på finn akkurat nå?

Budsjett 500-700k.
 
Har begynt å tenke samme tanke selv, men muligens med 2 seter og litt høyere budsjett. Er rett og slett blitt fristet av Toyotas «relax-garanti», og kunne tenke meg en fossiltraktor som jeg kan ha i mange år uten de store vedlikeholdsbekymringene.

Tenker også GX, men det er omtrent der mitt kompetanse-nivå stopper.

Er det noe annet man bør tenke på? Blir bilene understellsbehandlet av importør? Og hvordan er vedlikeholdskostnadene på en LC150?

@Phenix - dette er vel ditt ekspertområde?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Yes
Hadde en GX 2019 modell selv for ikke lenge siden. Fantastisk bil hvis man skal ha en traktor som aldri går i stykker.
Enormt uinspirerende, men det er ikke derfor man kjøper en.
RELAX-garantien er best i bransjen. Det samme med servicenivået.
Kommer frem over alt. Ikke spesielt god å kjøre.
Men til sitt bruk. 10/10
 
Hadde en GX 2019 modell selv for ikke lenge siden. Fantastisk bil hvis man skal ha en traktor som aldri går i stykker.
Enormt uinspirerende, men det er ikke derfor man kjøper en.
RELAX-garantien er best i bransjen. Det samme med servicenivået.
Kommer frem over alt. Ikke spesielt god å kjøre.
Men til sitt bruk. 10/10
GLE da hvis fokuset var kjørekomfort fremfor driftssikkerhet og lave servicekostnader? Hvis jeg først kjøper bil, vil jeg gjerne ha et problemfritt forhold til den i de kommende ti årene før neste bytte.
 
Min GLE er ikke gått 30k ennå, men har allerede hatt noen ikke planlagte besøk på verksted - med omfattende reparasjoner. Heldigvis har garantien dekket alt, men jeg blir jo bekymret :unsure:
 
GLE da hvis fokuset var kjørekomfort fremfor driftssikkerhet og lave servicekostnader? Hvis jeg først kjøper bil, vil jeg gjerne ha et problemfritt forhold til den i de kommende ti årene før neste bytte.
Hadde en 2022 GLE350d et par år. Ikke kjempeinspirerende det heller, men komforten er jo i en helt annen verden. Premiumfølelsen er 20 hakk over LC.
Hadde ingen problemer med min, billig i drift og et hybridsystem som faktisk hadde 100km i realistisk rekkevidde.
Som familiefrakter med høy bakkeklaring og høy komfort er den i en annen liga. Som traktor og arbeidsbil/dra henger etc er LC på hjemmebane.

Servicekostnader er vel omtrent det samme. Toyota muligens noe rimeligere men storservice er dyrt der også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Yes
Jeg har også vært i markedet for LC150 den siste tiden, men da i syv-seters utgave som familiefrakteren. Har hatt flere biler på lån noen dager, den siste en fullspekket 2018 modell til nærmere 800k. Men kjørekomfort er så dårlig og motor/gearkasse så masete at jeg til slutt valgte en 2018 XC90 Inscription. Ja, den blir nok noe dyrere i drift, men så kostet den også 300k mindre i innkjøp. Men ja, syns fortsatt LC150 er kult og et ikon, men når milene skal rulles langs landeveien med hele familien om bord så er XC90 helt overlegen, både på komfort, kjøreegenskaper og ikke minst plass.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Yes
Hadde en LC150 (Prado) som lånebil en ukes tid for noen år siden. Det ble spikeren i kisten for min LC-drøm. Traktor, og lite fristende i hverdagen. Perfekt siste 3 km til hytten, men ikke verd å kompromisse slik når 99,5% kjøring er på asfalt, imho. En «ekte» LC med V8 er nok hakket mer komfortabel, men også vesentlig dyrere.
 
LC er arbeidsbil/anleggsbil. Enkelt og greit, det er ingen luksus på noen som helst måte. Man kjøper et verktøy som er robust og holdbart. Skal man ha noe komfortabelt som har en drivlinje som ikke er middelaldersk velger man noe annet. Men alt til sitt bruk.
 
Jeg har også vært i markedet for LC150 den siste tiden, men da i syv-seters utgave som familiefrakteren. Har hatt flere biler på lån noen dager, den siste en fullspekket 2018 modell til nærmere 800k. Men kjørekomfort er så dårlig og motor/gearkasse så masete at jeg til slutt valgte en 2018 XC90 Inscription. Ja, den blir nok noe dyrere i drift, men så kostet den også 300k mindre i innkjøp. Men ja, syns fortsatt LC150 er kult og et ikon, men når milene skal rulles langs landeveien med hele familien om bord så er XC90 helt overlegen, både på komfort, kjøreegenskaper og ikke minst plass.
Gratulerer med ny bil! Har lurt på om ikke firehjulssystemet på XC90 er bedre på rene diesel-varianter enn hybridene?


Får prioritere prøvekjøring av LC fremover og se om jeg erfarer det samme, spørsmålet er om tap av komfort glemmes av med tiden og veies opp av alle de andre fordelene. Alternativene for min del har vært XC90 ikke-hybrid (det finnes noen få fra 2018 og nyere) eller mercedes e-klasse all-terrain. Men alt i alt ganske interessert i å prøve ut LC.
 
Gratulerer med ny bil! Har lurt på om ikke firehjulssystemet på XC90 er bedre på rene diesel-varianter enn hybridene?

Dette hadde jeg også hørt før kjøp, men slik jeg har forstått det så gjelder det kun når bilene går i auto-innstilling. Låser man T8 i 4wd modus så er dette et vel så bra system som D5`en. Har man luftfjæring i tillegg så får også hevet bakkeklaringen til ca 27 cm. Noe av det som fascinerte meg mest med XC90 er den enorme opplevde kvalitetsfølelsen i interiør, dører etc. Det virker bånn solid og lite preget av tid og kilometer. Flere av LC ene jeg har sett på som hadde bikket 200k hadde slitasje både på ratt og seter i langt større grad en XC90.
 
XC90 hybrid har en annen firehjulstrekk enn dieselutgavene. Bakhjulene drives av el-motor, og det er mao. ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel. Dieselutgavene har Haldex-koblingen som brukes av flere bilmerker.

Sikkert bra nok, men det gir ikke helt de samme kjøreegenskapene som «ordentlig» AWD på landevei. Tipper Volvo har fintunet hybridsystemet nå, men i de første utgavene var det merkbar forsinkelse før bakhjulene dro i gang…

All-Terrain er valget hvis du ikke trenger SUV, en helt fantastisk bil @Dr.Yes
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Yes og GrimReaper
XC90 hybrid har en annen firehjulstrekk enn dieselutgavene. Bakhjulene drives av el-motor, og det er mao. ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel. Dieselutgavene har Haldex-koblingen som brukes av flere bilmerker.

Sikkert bra nok, men det gir ikke helt de samme kjøreegenskapene som «ordentlig» AWD på landevei. Tipper Volvo har fintunet hybridsystemet nå, men i de første utgavene var det merkbar forsinkelse før bakhjulene dro i gang…

All-Terrain er valget hvis du ikke trenger SUV, en helt fantastisk bil @Dr.Yes
All-Terrain blir tatt inn som ny av importøren nå også, så det er mulig å kjøpe ny diesel fra MB uten å importere.
Det ryktes at E-klasse også blir å finne hos norske forhandlere om ikke lenge.

EQ-modellene har MB skrinlagt på de store plattformene, så det er håp om at flere skikkelige biler vil komme tilbake fra MB i segmentet fra E-klasse og oppover med diesel og bensin.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Yes og Consigliere
Sikkert bra nok, men det gir ikke helt de samme kjøreegenskapene som «ordentlig» AWD på landevei. Tipper Volvo har fintunet hybridsystemet nå, men i de første utgavene var det merkbar forsinkelse før bakhjulene dro i gang…

Jeg skal over fjellet med XC90 en i dag, så vi får se hvor godt det fungerer. Det jeg har hørt av de som kjører lik bil er at det er en særdeles stabil og god bil på vinterføre og at systemene jobber fint sammen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Yes og Consigliere
XC90 hybrid har en annen firehjulstrekk enn dieselutgavene. Bakhjulene drives av el-motor, og det er mao. ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel. Dieselutgavene har Haldex-koblingen som brukes av flere bilmerker.

Sikkert bra nok, men det gir ikke helt de samme kjøreegenskapene som «ordentlig» AWD på landevei. Tipper Volvo har fintunet hybridsystemet nå, men i de første utgavene var det merkbar forsinkelse før bakhjulene dro i gang…

All-Terrain er valget hvis du ikke trenger SUV, en helt fantastisk bil @Dr.Yes

XC90 hybrid har en annen firehjulstrekk enn dieselutgavene. Bakhjulene drives av el-motor, og det er mao. ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel. Dieselutgavene har Haldex-koblingen som brukes av flere bilmerker.

Sikkert bra nok, men det gir ikke helt de samme kjøreegenskapene som «ordentlig» AWD på landevei. Tipper Volvo har fintunet hybridsystemet nå, men i de første utgavene var det merkbar forsinkelse før bakhjulene dro i gang…

All-Terrain er valget hvis du ikke trenger SUV, en helt fantastisk bil @Dr.Yes
Tenkt litt på feks denne https://www.finn.no/mobility/item/390349787?ci=3

Farge er ganske underordnet, men synes sølvgrå gjør seg best.
 
Tenkt litt på feks denne https://www.finn.no/mobility/item/390349787?ci=3

Farge er ganske underordnet, men synes sølvgrå gjør seg best.
Ser grei ut den, men jeg ville nok valgt en med helskinn seter. Synes stoffsetene er litt kjipe, men man kan jo ikke få alt. Også enig mht. farge, min var sølvgrå med sort skinn og panorama-tak. Likte godt kontrasten mellom sølv og sort.
 
Ser grei ut den, men jeg ville nok valgt en med helskinn seter. Synes stoffsetene er litt kjipe, men man kan jo ikke få alt. Også enig mht. farge, min var sølvgrå med sort skinn og panorama-tak. Likte godt kontrasten mellom sølv og sort.
Enig.

Dette er garantert en firma/flåteleaset bil mtp at den er omtrent strippet for utstyr. Synes den er for dyr, og ville vært litt skeptisk til hvordan den kan ha blitt brukt.
En privat kunde ville aldri bestilt en sånn bil uten å krysse litt av på utstyrslisten.