Kjøpe første Ur, trenger tips!

Medlem
17. juli 2012
Innlegg
85
Sted
Follo
Ja, da har tiden kommet for at man skal ha seg sitt første "ordentlige" armbåndsur!

Tenkte jeg skulle bruke ca 15.000 kroner, har dere noen tips og triks for en nybegynner?
Ur dere har gode erfaringer med selv også lignende.
Edit: Vil gjerne at klokken skal være ny, med automatisk urverk.

Kom med forslag til ur, og begrunn gjerne valget deres også!

På forhånd takk til alle! :)
 
Redigert:
Merkelig at det første forslaget som tikker inn i tråden var dyrere en TS sitt budsjett?
Meeeeeeenn jeg henger meg på det forslaget. Utrolig fin klokke du garantert blir fornøyd meg som attpåtil er meget pen. Prisen er også rimelig grei!;)

Lykke til!
 
Velkommen!

I prisklassen 15K finnes veldig mye spennende.

Du har Sinn, du har Omega Speedmaster, Aqua Terra og Seamaster, kanskje også Planet Ocean 2201 (klassikere, må nok kjøpes brukt), eller rimeligere alternativer som fra Tag Heuer, Longines.

Det vil antagelig være mulig, i hvert fall nesten, å kjøpe seg en brukt Tudor Submariner ("datterselskap" under Rolex, bruker ETA-verk). Handler du brukt anbefaler jeg handel på sonen.

I alle tilfelle handler det om å "kjøpe selgeren og ikke klokken". Dvs ikke gå for første og beste/billigste, men gjør en due dilligence.

Du kan også gjøre sprell med andre produsenter som Helson, Archimede, Stowa, Nomos mfl.

Brukt litt tid på å lese deg opp, og tenke på bruksområde du ser for deg, om du ønsker automatisk urverk kontra opptrekk mv. Undersøjk ved bruktkjøp når/om klokken hadde service sist. Service kan fort koste 2-5K avhengig av klokkemodell.

Da jeg gjorde et tilsvarende valg for 5-6 år siden valgte jeg Omega Speedmaster (3572) og var strålende fornøyd.

Lykke til :D
 
Hei og velkommen hit:)

Mitt tips er at du tråler side opp og side ned her på forumet en tid, samtidig som du kan sjekke priser på urverket.no
Så får du sakte med sikkert meninger om hvordan klokke som er riktig for deg.

Og et annet tips er å ihvertfall vurdere om brukt klokke er et alternativ, plutselig så får du utrolig mye mer og velge mellom hvis du tenker at det hadde funket.

Lykke til på jakten på ditt første automatiske ur:)
 
Hei. Har du gjort deg opp noen tanker om du ønsker å kjøpe et helt nytt ur, eller om du er villig til å kjøpe brukt?

Hva med denne Longines? Meget pent å tidløst ur, dato og kronograf hvis dette er noe du ønsker. Automatisk urverk.

L4.796.4.78.2 Longines Heritage Silver Dial Croco Strap Brown Pris 14.595,-


Longines har mye bra til ditt budsjett. Et annet merke verdt å sjekke ut er Sinn, mye ur for pengene.

Ellers så burde en pent brukt Omega Speedmaster være innen for ditt budsjett.
Ta en titt innom Kjøp å Slags tråden her på forumet! Mye bra ur som selges av bra folk!

Lykke til! :)
 
Hjertelig takk for alle svar!

Jeg skjønner jo at jeg skal ta en runde med meg selv og vurdere brukt også ut i fra svarene deres. :)

Likte Longines'en veldig godt!
Også sett en del på denne tidligere L2.689.4.51.6 Longines Master Black Dial Bracelet Maxi Pris 15.195,-

Men 47mm kan vel fort bli veldig stort?


Er ikke noe "hastekjøp", er de berømte skattepengene som skal brukes når de kommer. :rolleyes:

Men igjen, takk! Fått en del merker jeg kan lese meg opp på framover å finne noen aktuelle alternativer! :)
 
Hva med Tudor GranTour Date?

tudorgrantour_25n.jpg


Ligger på rundt 16k før evt rabatt hos Bjerke.
 
Får jeg være så frekk at jeg også foreslår dette uret?;) La meg si det på den måten, har fra sikre kilder at bud på 15 000 blir godtatt :)

Haha, absolutt lov! :D

Men jeg får nok ikke handla før skattepengene tikker inn på kontoen, og regner nok med at du har fått solgt dette før den tid!