Kjøpe fra utlandet - (norske) gebyrer!

Medlem
20. juli 2009
Forrige uke kjøpte jeg en rem fra http://www.watchbandcenter.com til 57 euro.

I tillegg kom frakt på 4 euro.

Pakken har kommet og nå må jeg betale:

1. 133,- i mva. - det aksepterer jeg (motvillig)
2. 186,- i gebyr til posten - som jeg ikke aksepterer

Har hentet pakken men skal nå starte "klagingen" (les: kverruleringen). Kommer neppe noen vei men jeg kan jo ha det litt gøy med diverse saksbehandlere rundt omkring.

MEN, hva er veien utenom dette? Skjønner godt nå at folk ber om å få sendt som gave, selv om mitt virke sier at jeg skal holde stien ren så føler jeg for å utvide mitt forhold med venner i utlandet som sender meg gaver fremover...

Forbanna? Ja...

Gebyrene er hårreisende. Det er ikke akkurat mangel på grunner til å heve momsgrensen fra 1975 :)

ArthurF skrev:
.

MEN, hva er veien utenom dette? Skjønner godt nå at folk ber om å få sendt som gave, selv om mitt virke sier at jeg skal holde stien ren så føler jeg for å utvide mitt forhold med venner i utlandet som sender meg gaver fremover...

Forbanna? Ja...

Å holde ens sti ren, kan være viktig....
Etter at min interesse for klokker tok av, har jeg til de grader fått utvidet "vennekretsen" min utenlands ! 8)
I full forståelse for det norske regelverket, sendes det nå ofte småpakker fra utlandet med håndskreven påskrift og med lav verdi til undertegnede......

BRIO1368 skrev:
ArthurF skrev:
.

Forbanna? Ja...

Å holde ens sti ren, kan være viktig....
Etter at min interesse for klokker tok av, har jeg til de grader fått utvidet "vennekretsen" min utenlands ! 8)
I full forståelse for det norske regelverket, sendes det nå ofte småpakker fra utlandet med håndskreven påskrift og med lav verdi til undertegnede......

Min erfaring er at pakkens verdiangivelse (erklæring) må stå i stil med ditt ønske om å subsidiere staten... Hvis du skjønner hva jeg mener...
Den kan jo også ha vært på reparasjon eller delekjøp... :)

Dette irriterer meg fortsatt.

Hentet en pakke fra Sverige i går:

Verdi SEK 3019,-
Verdi NOK 2467,-

Utlagt mva. 617,-

Men så tar posten 212,- gebyr! Jeg ønsker Deutsche Post og andre velkommen... ;)

+

Men samtidig hentet jeg en pakke til £ 1197,- hvor innholdet var merket som "books" og dermed ble det ingen gebyrer.

2 feil blir vel 1 rett?

:twisted: :twisted: :twisted:

Ingen bilder av innholdet i pakken?

Det er vel ingen hemmelighet at Posten er noen tyver! Syntes det er dyrt å sende pake innenlands også jeg da... man MÅ jo ha sporing bare man sender noe litt dyrere enn en legokloss! Det går jo ikke ann å stole på at posten sine ansatte holder fingrene unna pakkene! (JA, det ble en dyr erfaring da jeg ikke haddde sporing) :twisted:

Men som nevnt er det jo veldig greit å bestille bøker eller noe som ikke koster "så mye". Det du derimot skal være klar over er det at man som oftest ikke har forsikring på annet enn den verdien "det koster på pakken". MEN du har da alltid sporing, så litt vanskelig for dem å miste den da....

Frodo skrev:
Den kan jo også ha vært på reparasjon eller delekjøp... :)
Vær litt forsiktig med dette... Har prøvd det en gang, da fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha klarert "varen" ut av landet først.. Måtte ha fyllt ut skjema 4738.1829.bla bla.. Men hvis man virker "godtroende" og MEGET unnskyldene, holder det da med et brev fra det firmaet som har hatt reparasjonen som bekreftelse.
Lykke til videre. og vis og innholdet. hehe