Kjøpe hytte - hvor?

Medlem
3. feb. 2013
Sted
Lillestrøm
Hei, søkte litt rundt, og kunne ikke se noe ren hyttetråd.

Så tenkte jeg kunne åpne en for litt innspill.

Vi har lenge gått og snakket om hytte. Svigers har leilighet på Geilo, og mine foreldre har hytte ved sjøen.

Med tiden kan det jo være greit å gå til anskaffelse av noe eget, så mitt spørsmål er som følger:

Jeg ønsker å kjøpe en hyttetomt, men veldig usikker på hvor.

Preferanser: Geilo er for dyrt, Renåfjellet liker jeg godt.

Planen er ikke å bygge hytten nå, men ha tomt klar for bygging ved et senere tidspunkt.

Krav:
- Det må være gode langrennsløyper
- Det må være kort vei til alpinanlegg - trenger ikke ski in-ski out.
- Det må være en fin utsikt(tomten skal ikke ligge i skogen, eller i et søkk.
- MAX 3 timers kjøring fra Lillestrøm. NB: Kan være noe lenger dersom stedet er tilnærmet perfekt. Eks. Beitostølen.)
-Pris: Kommer ann på tomten, men alt fra 200K-500K er aktuelt.

Håper på mange gode tips og råd.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Anders
@Gin - Ustaoset er et flott sted, men dessverre litt for langt unna den veien.

Dog er Beitostølen noe jeg har vurdert, selvom du har den lille halvtimen ekstra.
Hvilken side av fjellet bor du på?

Synnfjell. Ca.2,5 t fra Lillestrøm. Veldig bra langrennsløyper men kun et lite alpinanlegg.
Her er det nok mulig du klarer å få utsiktstomt til under 500k, det skal vel litt mer til på Beitostølen?

500K på Beitostølen er nok å håpe på for mye ja :)

Det er ikke veldig viktig for oss om det er et stort sentrum, da vi har Geilo å bruke.

Etter å ha saumfart nettet ser jeg at 500K for en tomt på de mindre populære fjellene er absolutt mulig.

Synnfjell var et fint forslag.

I Trysil har du Trysil-Knuts fjellverden som ligger ca. 20 min nord for Trysilfjellet. Flott område med svært bra langrennsnett og nærhet til alpinbakkene. Ikke noe problem å finne tomter opp mot tregrensa med fin utsikt innenfor ditt prisområde. Ca. 2,5 timer fra Lillestrøm.

Hvor langt bort in i skogen må man för att hytten ikke ska kosta minst 10 miljoner?

Føles som att om man kan se havet kostar det 5-15 miljoner :)

Du har mange områder i Gudbrandsdalen og gausdal som er innenfor 3 timers grensa.

Sjusjøen
Venabygd
Skei
Værskei
Fåvang
Espedalen
Nordseter

Vet om hyttetomter i Kvitfjell som ikke blir solgt for 500K så det er jo en mulighet. Jeg bruker rett under 3 timer opp. Tomtene ligger i området Hestknappen, dvs man har sol og er rett ved langrennsløypene. Liker skianlegget i Kvitfjell godt og det er max 5min med bil ned til Gudbrandsgard. Er vel planer om heis og bakke bort dit engang, men det ligger nok langt frem i tid. Ellers har jeg også hytte på Venabygdsfjellet. Det tar akkurat 3 timer og har et nydelig langrennsnett. Det er et bittelite alpinanlegg der, men Kvitfjell og Hafjell er godt innenfor rekkevidde. Masse fine turmuligheter på sommeren også. Hvordan prisene er vet jeg ikke noe om, da hytta ble bygget for 40 år siden