Kjøpe klokke på utførsel

Medlem
30. mai 2009
Sted
Stavanger
Jeg skal en tur utenlands i vår til et EU land og lurer på hvordan det fungerer med å få trekt fra mva (VAT) på klokken kjøpt enten på flyplass eller inne i byen.

Får man det trekt av prisen i butikken eller må man henvende seg i tollen på flyplassen?
MÅ man henvende seg i tollen i norge ved ankomst for å få refundert beløpet eller kan man bare satse på å ikke bli stoppet?

Tror du får noen treff ved å søke litt i forumet. Dette var diskutert i utførlighet i høst tror jeg. Jeg har bare gjort dette ved én anledning.. og har forstått det slik at man har to muligheter for mvarefusjon ved kjøp i utlandet (eksl. Norden):

1. Butikken overfører penger direkte til deg når de har mottatt en bekreftelse på at varen er utført. Et eller annet skjema skal stemples av en eller annen bemyndiget person på flyplassen ved utreise. Mvabeløpet refunderes deg i sin helhet. Mao. et meget gunstig alternativ ved mer kostbare klokkekjøp.

2. Man fyller i fellesskap med butikken ut et skjema fra firmaet "Global Tax Refund" (?). Dette forevises i firmaets skranke på den aktuelle flyplass (de er ikke representert overalt), og brevet postes. Varene må som regel ikke fremvises. Alt fra et par uker til et par-tre måneder senere refunderes mvabeløpet, eksklusive et ~10% gebyr til Global Tax Refund.