Kjøpe klokke på watchuseek?

Medlem
2. juni 2012
Sted
Bergen
Hei!

Jeg har sett litt på forumet og finner mye jeg kunne tenkt meg å kjøpe :) Ser spesifikt etter en Omega Electric Blue som jeg har funnet flere plasser. Jeg har dog ingen erfaring med å kjøpe klokke fra denne siden? Hvilke betaling som foretrekkes osv?

Hvordan er det mulig å finne ut om en klokke er ekte dersom den ikke kommer med boks eller papirer?

Jeg er ikke veldig kjent med salgsforumet på WUS, så jeg kjenner ikke til hvem som er "good guys" eller ei der. Du bør absolutt søke opp selgers referanser og erfaringer før du overfører penger. Dette er jo den gamle gylne regelen igjen - kjøp selgeren før klokken osv.

Betaling skjer nok via paypal eller bankoverføring, og er selgeren til å stole på er begge metoder helt greie. Paypal gir litt mer sikkerhet, men igjen, er selger en bunnsolid type så betyr dette ingenting.

Om klokken er ekte er igjen knyttet til selgeren. En solid, grei selger vil for det første ikke selge deg noen uhumskheter, og for det andre alltid gi deg gode bilder du kan bedømme klokken ut fra. Om bildene er dårlige og blurrete slik at de ikke viser detaljer, eller er stock-bilder fra produsent, så skygg unna. Når du har gode bilder å gå ut i fra så kan du linke dem her og få hjelp til å bedømme om alt er på stell.

Lykke til!

Redigert:
Jeg har kjøpt en klokke fra en selger på WUS. Det gikk helt fint da han var det man kan kalle proff selger.
De har en egen seksjon for proffe aktører. Mitt råd er å lete der først.
Tror nok det skal endel til for å bli svindlet der, men due diligence gjelder selvsagt der også.
Få referanser og søk opp selger på andre forum. De har jo ofte samme brukernavn flere steder.

Jeg har kjøpt og kommer sikkert til å gjøre det igjen. Jeg har til og med solgt en klokke på WUS til en samler i England, og det gikk kjempebra.

Å kjøpe noe fra utlandet på denne måten er skummelt, men de samme reglene gjelder for kjøpt i Norge. Kjøp selgeren først, og så klokken.

Mer enn 95% av folkene som selger og kjøper klokker er etter min erfaring klokke-entusiaster som aldri har tenkt å lure noen, det største problemet er kanskje at de selv frykter å bli lurt. Spør om referanser, spør om navn. Sjekk på google om ting stemmer overens. Hvis en selger på WUS har 2-3000 poster bak seg, så kommer han ikke til å risikere kredibiliteten sin på å lure deg med en Electric Blue.

Spør masse! (Og spør gjerne først om det er greit at du spør masse). En del selgere vil etter min erfaring av og til holde tilbake litt informasjon hvis det er noe som ikke gavner klokken. Men et fåtall vil lyve hvis du spør dem direkte om for eksempel noen deler er byttet / uoriginale eller lignende.