kjøpe klokkebok?

Medlem
23. april 2012
Sted
Stavanger
hei igjen ! :)

jeg har lenge ønsket å bli urmaker da begge foreldrene mine er klokkeinteresserte, og det faktum at man ganske sannsynlig får jobb! , men jeg er jo bare 15 år, og veien til svennebrev er nok lang...

det jeg da lurer på er om noen vet om noen bøker om klokker man kan få kjøpt på lokale butikker? (Norli, ark osv.)?

ikke et spesielt merke, men en forklarende bok om hvordan forskjellige ur fungere, og litt annet :)

noen sjanse for at det lokale biblioteket har noen klokkebøker tror du?

takker for alle svar!

Norges Urmakerforbund - Fagbøker

Jeg vet ikke om disse bøkene er tilgjengelige i din lokale bokhandler - sannsynligvis ikke - men de er tilgjengelig på bibliotek rundt forbi. Blant annet er boken Klokkemakeri av Gjerkaas til utlån på mitt lokale bibliotek i Kristiansand.

Har ikke noe tips av bøker å komme med, men ville bare si at jeg synes at interessen og ambisjonen din for å bli urmaker virkelig er flott. Urmakere trengs det mer av. :)

Ja, har ganske lyst til å utdanne meg til urmaker, ikke utdanning i tønsberg, men å gå på skole i sverige/danmark også :)

Har lest at du mere eller mindre for jobb da du er ferdig utdannet urmaker, fordi de trengs, og det er jeg bra, men trengs de om 50 år???? Ting blir jo mere og mere digitalt, og besteforeldrene med det gode gamle uret kommer jo ikke til å leve om 50 år, så de sitter jeg igjen med sånna klokkefreaker som de her på forumet !!!!! Tror du urmakerenæringen kommer til å overleve?

Jeg har et spørsmål om min nye brietling superavenger (brukt i 3 dager, og aldri skadet, bare veldig pent brukt)
Den lager lyd!!!!

Ganske openbart at man han høre den tikke da man holder den opp mot øret, men hvis jeg "trekker den opp" (f.eks å gjøre en "låse opp låsen til huset bevegelse fort frem og tilbake med håndleddet") , så kan jeg hare at det bråker inne i klokken, på pappas rolex submariner er det 0 lyd, men det er en slags skrapelyd jeg har !!

Burde jeg ta meg et besøk innom bjerke, og få han til å sjekke det?

Vi friker har ingen planer om å dø ut, arven går videre. Dessuten er det mange flere enn man i utgangspunktet skulle tro som av ulike beveggrunner spanderer på seg et flott ur.

Haha, bra å høre :). Jeg har lest litt om støy innefra klokka da man vrir på håndleddet, og trekker den opp. Dette var vist helt normalt...... Tror jeg?

Ikke mye støy, men nok til at jeg kunne høre det da jeg holdt den nærme øret :)

Vi friker har ingen planer om å dø ut, arven går videre. Dessuten er det mange flere enn man i utgangspunktet skulle tro som av ulike beveggrunner spanderer på seg et flott ur.

Har du et fett nynorskord for "beveggrunner", Tore? :D

Haha, bra å høre :). Jeg har lest litt om støy innefra klokka da man vrir på håndleddet, og trekker den opp. Dette var vist helt normalt...... Tror jeg?

Ikke mye støy, men nok til at jeg kunne høre det da jeg holdt den nærme øret :)

Tror nok lyden du hører er rotoren som går rundt og som trekker opp uret med dine bevegelser:).

Meget godt poeng. Her er mine tanker om emnet, sakset fra en annen tråd i klokkeforumet for en stund tilbake, så slipper jeg å skrive mer eller mindre det samme om igjen. ;)

Rent teknologisk er vi mer enn langt nok fremme til at mekaniske ur for lengst er avleggs når det kommer til ren pragmatisk tidsmåling. Det har vi egentlig vært utrolig lenge. Vi har i dag atomsynkroniserte quartzur som kan gå mer eller mindre 100% korrekt til enhver tid, men parrallelt med at disse eksisterer så lever også mekaniske ur i beste velgående. Den eneste faktoren som kunne gjøre mekaniske ur avleggs - nøyaktigheten - har vist seg å ikke ha stor betydning etter "quartzkrisen" blåste over.

Så populariteten av mekaniske ur vil nok være helt lik i fremtiden, om ikke enda større hvis flere begynner å lengte etter det "sjelfulle" og analoge. Det er tross alt fascinasjonen av finmekanikken, håndverket og kunsten i disse klokkene som er grunnen til at de enda er så populære. Og fascinasjonen for slike ting vil alltid mennesker ha.

Så kort sagt, mekaniske ur er her for å bli. :)

Inspirert av ditt spørsmål dro jeg på biblioteket. Jeg ba om å få lånekort, og det viste seg at jeg hadde et gammelt som sist var i bruk i 1999. Fikk nytt, og etter litt starthjelp fant jeg boka Klokkemakeri. Klarte helt på egenhånd å bruke utlånsmaskinen, og spaserte hjem med boka i hånda.

Slik ser den ut. Selv om jeg kjapt så gjennom den på biblioteket, kan jeg slå fast at det ikke helt var det jeg hadde tenkt meg, men pytt pytt:

Klokkemakeri.JPG