Kjøpe min første klokke!

Medlem
27. sep. 2009
Hei alle sammen!

Gutt på 19 år her som har begynt å få sansen for klokker (sent eller tidlig?). Har allerede bestilt denne klokka:

http://cgi.ebay.com/Seiko-5-SNK805-...2c510e912c&_trksid=p3286.c0.m14#ht_1571wt_940.

Koster ikke allverden men neste kjøpe skal være en litt ordentlig en. Foretrekker de "vanlige" urene uten bezel, ihvertfall en diskré en, som feks drømme uret akkurat nå: IWC Portogese. Eller når jeg tenker meg om så spiller det ikke en kjempe stor rolle. Noen som har noen forslag? Tenkte å bruke max 10k :D Jo lavere jo bedre! Og andre tips om hva jeg burde se etter når jeg skal handle klokker?

Og er automatisk det samme som mekanisk?

Takk:D

Automatisk = selvtrekkende.
Mekanisk kan også være manuelt opptrukket.

Om jeg var deg ville jeg sett på Omega. Personlig ville jeg i din price range gått for en Speedmaster reduced, eventuelt strukket meg litt og gått for en Pro. Du blir veldig god på "å strekke deg litt" etterhvert som viruset tar deg.

Eventuelt kan du jo få en vintage Rolex DateJust ikke veldiglangt fra prisnivået.

Her kommer det sikkert masse gode tips i løpet av dagen.

nooben skrev:
Hei alle sammen!

Gutt på 19 år her som har begynt å få sansen for klokker (sent eller tidlig?). Har allerede bestilt denne klokka:

http://cgi.ebay.com/Seiko-5-SNK805-...2c510e912c&_trksid=p3286.c0.m14#ht_1571wt_940.

Koster ikke allverden men neste kjøpe skal være en litt ordentlig en. Foretrekker de "vanlige" urene uten bezel, ihvertfall en diskré en, som feks drømme uret akkurat nå: IWC Portogese. Eller når jeg tenker meg om så spiller det ikke en kjempe stor rolle. Noen som har noen forslag? Tenkte å bruke max 10k :D Jo lavere jo bedre! Og andre tips om hva jeg burde se etter når jeg skal handle klokker?

Og er automatisk det samme som mekanisk?

Takk:D

Hei, og velkommen hit!

For å begynne med det enkleste: automatisk er mekanisk, men mekanisk behøver ikke være automatisk. Automatisk betyr bare at det mekaniske urverket trekkes av seg selv mens du bærer uret. Timezone har en fin artikkel hvor alt dette forklares, klikk her.

Gratulerer med ny klokke for øvrig, Seiko 5 er langt fra det verste uret du kan starte med. Kjempegode urverk, og stort og bredt modellspekter. Når du skal handle videre, anbefaler jeg at du tar deg tid til å lese litt rundt på forumet her, det finnes ganske mange tråder med anbefalinger (f.eks her), tips og folk som skriver om de nye klokkene sine. En skikkelig runde til byens urmakere er heller ikke å forakte!

Min spesifikke anbefaling tror jeg må være å se på noen Longines-modeller, f.eks Conquest-serien som jeg tror du får for godt under 10K.

Hei nooben!

Velkommen!

Jeg er selv ganske ny i forumet men har samlet ur en del år.
Seiko er en glimrende start! Så enig med Krille der (bestilte en selv for par dager siden...).
Å ta med seg 10k ut i klokkeverden er en nydelig opplevelse.
For den summen kan du få meget pent brukte eller nye ur fra Longines, Omega, TAG Heuer eller Breitling.
Bruk god tid til å orientere deg; finn ut hva du vil bruke det mest til og hvilken stil du liker.

Lykke til! :D