Kjøpe Panerai for the very first time!

Medlem
5. jan. 2010
Hei kjære medlemmer! Jeg har lenge siklet på Panerai klokkene. Men det er ikke før i disse dager jeg jeg tar mot til meg og lar ord vike for handlinger. Jeg har satt meg "litt" inn i Panerai verden og forstår at det er jungel man ikke begi seg ut i alene. Derfor søker jeg hjelp hos dere! Har hovedsaklig sett på 00005 ol.
For meg er alle lekre, men et valg må tas og i og med at jeg er student med deltidsjobb er budsjettet ganske lavt.. Hvertfall med tanke på at jeg nekter å selge fra meg min IWC Mark XVI.

Så det beste for meg hadde jo selvfølgelig å få tak i en brukt en. Jeg ser på "kjøp salg" forumet at de forsvinner raskt hvis de først dukker opp her. Ønsker egentlig ikke bruke mer enn 20k. Bør jeg spare til jeg får rå til en "ordentlig", eller får jeg en bra, pent brukt Panerai til rundt den summen?

Og et spm til: Hvilke modeller er det som er "gjennomsiktige" på baksiden?
Håper på gode råd og svar, det vet jeg dere kan gi meg :)

Hei,

Det er noen ting du må bestemme deg for først;

- Hvilken serie vil du ha? Det er 3 hovedserier (luminor, radiomir og submersible)
- Hvilken kasse vil du ha (materialtype, finish og design)
- Hvilken type urskive (sandwich, sausage/malt, logo, hvit/svart/brun etc)
- Vil du ha komplikasjoner (dato, GMT, power reserve, chronograph etc)?
- Urverk (in-house, modifisert ETA/Unitas, opptrekk eller automatisk)

Siden du er på et budsjett, så utgår komplikasjoner og in-house. Jeg kan da nevne følgende modeller:

Radiomir
- PAM210 (base)
- PAM183

Luminor
- PAM000 (base, logo)
- PAM005 (logo)
- PAM055 (base,titan) Utgått modell.
- PAM111
- PAM112 (base)
- PAM114 (base, hvit skive)
- PAM176 (base, titan)
- PAM177 (titan)
- PAM219 (base, lefty)