Hei,
Det er noen ting du må bestemme deg for først;
- Hvilken serie vil du ha? Det er 3 hovedserier (luminor, radiomir og submersible)
- Hvilken kasse vil du ha (materialtype, finish og design)
- Hvilken type urskive (sandwich, sausage/malt, logo, hvit/svart/brun etc)
- Vil du ha komplikasjoner (dato, GMT, power reserve, chronograph etc)?
- Urverk (in-house, modifisert ETA/Unitas, opptrekk eller automatisk)
Siden du er på et budsjett, så utgår komplikasjoner og in-house. Jeg kan da nevne følgende modeller:
Radiomir
- PAM210 (base)
- PAM183
Luminor
- PAM000 (base, logo)
- PAM005 (logo)
- PAM055 (base,titan) Utgått modell.
- PAM111
- PAM112 (base)
- PAM114 (base, hvit skive)
- PAM176 (base, titan)
- PAM177 (titan)
- PAM219 (base, lefty)
Uten å være sikker, så tror jeg Submersible kanskje er litt dyrere enn de nevnte modellene. Base er en serie som kan regnes som entry-level. De er rimelige i pris, og har ikke sekundviser. PAM000, PAM 005 og PAM055 har solid baklokk, ellers har resterende nevnte modeller gjennomsiktig baklokk.
Du nevnte PAM 005. Den er veldig populær, spesielt blant hardcore kjernen av Paneristi`s, så det kan være en utfordring å finne denne brukt i Norge. Siste utgave av
Watchtime hadde en artikkel om PAM005. Det var riktignok en sammenlikning mellom Panerai (005), IWC (Portofino) og Rolex (Airking) entry level modeller. Kjekk lesning
Ellers så har du jo PAM 111, som er basert på samme urverk som 005 har, men har en lengre power reserve (56 timer på 111, 41 timer på 005). 111 har også gjennomsiktig baklokk, og sandwich dial. PAM 111 dukker også opp her på forumet til salgs fra tid til annen, så dersom du poster en WTB-annonse så kan du kanskje få napp
Det er vel ofte slik at førstegangs-kjøpere av Panerai ofte går for Luminor-serien, da denne har den distinkte crown guarden, og samtidig er veldig clean. Men oppfordrer deg til å ta en titt på både Radiomir og Submersible før du bestemmer deg. Radiomir er i mine øyne den peneste serien. Litt mer classy om du vil. Egner seg både til dress og casual. Submersible synes jeg er undervurdert. Blir ofte ikke nevnt når det er snakk om dykkerur generelt. Sub`ene er enormt kule tool watches i min bok.
Alle Luminor modeller har en vanntetthet på 300m.
Alle Radiomir modeller har en vanntetthet på 100m.
Submersible har du vanntetthet fra 300m - 1000m. Kanskje mer og, for alt jeg vet
Vil du derimot gå opp i pris så er det en annen verden som åpner seg. Der får man in-house urverk, komplikasjoner (GMT, dato, gangreserve indikator, chronograph m.m.) og 1950-kasse. Man får også andre ståltyper og finish på enkelte modeller (keramikk f.eks).
1950-kassen er genial. Den har rundere kanter enn Luminor-kassen. Større crown guard, med "Reg. T.M." gravert inn. Selve kassen er børstet stål, mens bezelen er polert. En riktig flott kombinasjon. Kassen har også en annen måte for å skifte remmer. Istede for skruer, som gjerne lager riper med skrujern, så har du push button system. Når jeg hadde min 312 så skiftet jeg begge remmene under 20 sekunder, og toolet man bruker er i plastikk, så ingen riper i det hele tatt
PS! 1950-kasser finnes ikke i Radiomir-serien.
Vil du lese litt om Panerai, så kan du gå inn på
Paneristi, eller
Paneraisource. Det er også en del gode tråder her i Panerai-forumet
Lykke til med jakten, og et evt kjøp.