Kjøpe Panerai for the very first time!

Medlem
5. jan. 2010
Hei kjære medlemmer! Jeg har lenge siklet på Panerai klokkene. Men det er ikke før i disse dager jeg jeg tar mot til meg og lar ord vike for handlinger. Jeg har satt meg "litt" inn i Panerai verden og forstår at det er jungel man ikke begi seg ut i alene. Derfor søker jeg hjelp hos dere! Har hovedsaklig sett på 00005 ol.
For meg er alle lekre, men et valg må tas og i og med at jeg er student med deltidsjobb er budsjettet ganske lavt.. Hvertfall med tanke på at jeg nekter å selge fra meg min IWC Mark XVI.

Så det beste for meg hadde jo selvfølgelig å få tak i en brukt en. Jeg ser på "kjøp salg" forumet at de forsvinner raskt hvis de først dukker opp her. Ønsker egentlig ikke bruke mer enn 20k. Bør jeg spare til jeg får rå til en "ordentlig", eller får jeg en bra, pent brukt Panerai til rundt den summen?

Og et spm til: Hvilke modeller er det som er "gjennomsiktige" på baksiden?
Håper på gode råd og svar, det vet jeg dere kan gi meg :)

Hei,

Det er noen ting du må bestemme deg for først;

- Hvilken serie vil du ha? Det er 3 hovedserier (luminor, radiomir og submersible)
- Hvilken kasse vil du ha (materialtype, finish og design)
- Hvilken type urskive (sandwich, sausage/malt, logo, hvit/svart/brun etc)
- Vil du ha komplikasjoner (dato, GMT, power reserve, chronograph etc)?
- Urverk (in-house, modifisert ETA/Unitas, opptrekk eller automatisk)

Siden du er på et budsjett, så utgår komplikasjoner og in-house. Jeg kan da nevne følgende modeller:

Radiomir
- PAM210 (base)
- PAM183

Luminor
- PAM000 (base, logo)
- PAM005 (logo)
- PAM055 (base,titan) Utgått modell.
- PAM111
- PAM112 (base)
- PAM114 (base, hvit skive)
- PAM176 (base, titan)
- PAM177 (titan)
- PAM219 (base, lefty)

Uten å være sikker, så tror jeg Submersible kanskje er litt dyrere enn de nevnte modellene. Base er en serie som kan regnes som entry-level. De er rimelige i pris, og har ikke sekundviser. PAM000, PAM 005 og PAM055 har solid baklokk, ellers har resterende nevnte modeller gjennomsiktig baklokk.

Du nevnte PAM 005. Den er veldig populær, spesielt blant hardcore kjernen av Paneristi`s, så det kan være en utfordring å finne denne brukt i Norge. Siste utgave av Watchtime hadde en artikkel om PAM005. Det var riktignok en sammenlikning mellom Panerai (005), IWC (Portofino) og Rolex (Airking) entry level modeller. Kjekk lesning :)

Ellers så har du jo PAM 111, som er basert på samme urverk som 005 har, men har en lengre power reserve (56 timer på 111, 41 timer på 005). 111 har også gjennomsiktig baklokk, og sandwich dial. PAM 111 dukker også opp her på forumet til salgs fra tid til annen, så dersom du poster en WTB-annonse så kan du kanskje få napp ;)

Det er vel ofte slik at førstegangs-kjøpere av Panerai ofte går for Luminor-serien, da denne har den distinkte crown guarden, og samtidig er veldig clean. Men oppfordrer deg til å ta en titt på både Radiomir og Submersible før du bestemmer deg. Radiomir er i mine øyne den peneste serien. Litt mer classy om du vil. Egner seg både til dress og casual. Submersible synes jeg er undervurdert. Blir ofte ikke nevnt når det er snakk om dykkerur generelt. Sub`ene er enormt kule tool watches i min bok.
Alle Luminor modeller har en vanntetthet på 300m.
Alle Radiomir modeller har en vanntetthet på 100m.
Submersible har du vanntetthet fra 300m - 1000m. Kanskje mer og, for alt jeg vet ;)

Vil du derimot gå opp i pris så er det en annen verden som åpner seg. Der får man in-house urverk, komplikasjoner (GMT, dato, gangreserve indikator, chronograph m.m.) og 1950-kasse. Man får også andre ståltyper og finish på enkelte modeller (keramikk f.eks).

1950-kassen er genial. Den har rundere kanter enn Luminor-kassen. Større crown guard, med "Reg. T.M." gravert inn. Selve kassen er børstet stål, mens bezelen er polert. En riktig flott kombinasjon. Kassen har også en annen måte for å skifte remmer. Istede for skruer, som gjerne lager riper med skrujern, så har du push button system. Når jeg hadde min 312 så skiftet jeg begge remmene under 20 sekunder, og toolet man bruker er i plastikk, så ingen riper i det hele tatt :) PS! 1950-kasser finnes ikke i Radiomir-serien.

Vil du lese litt om Panerai, så kan du gå inn på Paneristi, eller Paneraisource. Det er også en del gode tråder her i Panerai-forumet :)

Lykke til med jakten, og et evt kjøp.

Meget interessant og lærerik lesning, Sponon!

Vil bare uttrykke takk for ditt gode bidrag.
Jeg er selv i en liten "transmission" til en mulig førstegangsanskaffelse av Panerai, så dette var en utmerket gjennomgang å ta med seg.

:D

Helt enig med Moore.
Dette var en virkelig bra introduksjon for førstegangskjøpere av Panerai !
Burde fått plass i en FAQ, eller kanskje som en artikkel på førstesiden til TS :smile:

Btw: Kort kommentar ift. 1950-kassen.
Den nye modellen PAM00359 kommer med polert kasse (Crown guard'en er forsatt børstet stål).

tigergutt

Submersible har du vanntetthet fra 300m - 1000m. Kanskje mer og, for alt jeg vet ;)

.

Det finnes en Submersible SE som er gradert til 2500m. Den heter PAM285, har titan kasse, men stål bezel. Den er 47mm og kun produsert i 250 eks.

Har faktisk sett bilder av en Destro utgave av denne, uten å vite noe mer.... :confused:

Finnes også en PAM194 produsert i 2004 i 1000 eks, forøvrig samme data som ovenfor, men med bezel i titan.

PS:

Honnør til deg, Sponon! Bra skrevet! :D

Ellers så har du jo PAM 111, som er basert på samme urverk som 005 har, men har en lengre power reserve (56 timer på 111, 41 timer på 005).

Veldig bra oppsummert Sponon! Men retter en liten ting, PAM005 har lik power reserve som PAM111. Dvs. nærmere 60 timer:)

Det var en finfin oppsummering på entry level-modellene, Sponon!:!: Tror denne tråden vil bli flittig linket til i fremtiden, når liknende spørsmål kommer.

For ordens skyld, alle Luminor (og 44mm Submersibles?) blir vel nå levert med push-systemet for rembytte.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, folkens. Jeg kjenner meg så godt igjen i trådstarters dilemma. Det er virkelig en jungel å navigere seg i (positivt ment). Først skal man liksom finne hvilken klokke man liker best, så begynner den evige jakten på den perfekte rem. Jeg synes jakten er noe av det kjekkeste, selv om det til tider kan være både frustrerende og evigvarende :p

Det finnes en Submersible SE som er gradert til 2500m. Den heter PAM285, har titan kasse, men stål bezel. Den er 47mm og kun produsert i 250 eks.

Har faktisk sett bilder av en Destro utgave av denne, uten å vite noe mer.... :confused:

Finnes også en PAM194 produsert i 2004 i 1000 eks, forøvrig samme data som ovenfor, men med bezel i titan.

Ja, jeg var ikke helt sikker på dette, men regnet med det fantes en Sub med høyere rating enn 1000m :mrgreen:

Men retter en liten ting, PAM005 har lik power reserve som PAM111. Dvs. nærmere 60 timer:)
Se det ja. Ser på Paneraisource så står OP II oppført med 41 timers gangreserve, mens på Panerai.com så er det 56 timer. Har det kommet en oppgradert utgave av OP II, eller har Paneraisource blingset litt? Uansett, takk for oppklaringen ;)

For ordens skyld, alle Luminor (og 44mm Submersibles?) blir vel nå levert med push-systemet for rembytte.

Så bra da :) Er en veldig god oppgradering. Gjelder dette f.o.m. L-serien da?

Jeg tror dette kun gjelder nye modeller som f.eks. ur med "1950 kassen".

Jeg var på Panerais hjemmesider nå, og på PAM111 må det fortsatt skrus.
PAM111, om mange andre ur er i Historic kolleksjonen. Jeg tror derfor ikke de planlegger å oppgradere?

Og til trådstarter - PAM111 er en suveren entry-modell - IMO.

Sponon - den innføringen i PAM-modellvirvaret er bra, og på vei til å bli en skikkelig fin guide! Kan du ikke prøve å få en artikkel ut av det og legge den inn i det nye artikkelsystemet på forsiden?

Jeg tror dette kun gjelder nye modeller som f.eks. ur med "1950 kassen".

Jeg var på Panerais hjemmesider nå, og på PAM111 må det fortsatt skrus.
PAM111, om mange andre ur er i Historic kolleksjonen. Jeg tror derfor ikke de planlegger å oppgradere?

Og til trådstarter - PAM111 er en suveren entry-modell - IMO.

Hmm... Dette burde vi kunne finne ut av. Jeg vet at 104/164 har systemet, og disse er uten 1950-kasse. Kan det hende at base-modellene fortsatt leveres uten?

Hei,

Det er noen ting du må bestemme deg for først;

- Hvilken serie vil du ha? Det er 3 hovedserier (luminor, radiomir og submersible)
- Hvilken kasse vil du ha (materialtype, finish og design)
- Hvilken type urskive (sandwich, sausage/malt, logo, hvit/svart/brun etc)
- Vil du ha komplikasjoner (dato, GMT, power reserve, chronograph etc)?
- Urverk (in-house, modifisert ETA/Unitas, opptrekk eller automatisk)

Siden du er på et budsjett, så utgår komplikasjoner og in-house. Jeg kan da nevne følgende modeller:

Radiomir
- PAM210 (base)
- PAM183

Luminor
- PAM000 (base, logo)
- PAM005 (logo)
- PAM055 (base,titan) Utgått modell.
- PAM111
- PAM112 (base)
- PAM114 (base, hvit skive)
- PAM176 (base, titan)
- PAM177 (titan)
- PAM219 (base, lefty)

Uten å være sikker, så tror jeg Submersible kanskje er litt dyrere enn de nevnte modellene. Base er en serie som kan regnes som entry-level. De er rimelige i pris, og har ikke sekundviser. PAM000, PAM 005 og PAM055 har solid baklokk, ellers har resterende nevnte modeller gjennomsiktig baklokk.

Du nevnte PAM 005. Den er veldig populær, spesielt blant hardcore kjernen av Paneristi`s, så det kan være en utfordring å finne denne brukt i Norge. Siste utgave av Watchtime hadde en artikkel om PAM005. Det var riktignok en sammenlikning mellom Panerai (005), IWC (Portofino) og Rolex (Airking) entry level modeller. Kjekk lesning :)

Ellers så har du jo PAM 111, som er basert på samme urverk som 005 har, men har en lengre power reserve (56 timer på 111, 41 timer på 005). 111 har også gjennomsiktig baklokk, og sandwich dial. PAM 111 dukker også opp her på forumet til salgs fra tid til annen, så dersom du poster en WTB-annonse så kan du kanskje få napp ;)

Det er vel ofte slik at førstegangs-kjøpere av Panerai ofte går for Luminor-serien, da denne har den distinkte crown guarden, og samtidig er veldig clean. Men oppfordrer deg til å ta en titt på både Radiomir og Submersible før du bestemmer deg. Radiomir er i mine øyne den peneste serien. Litt mer classy om du vil. Egner seg både til dress og casual. Submersible synes jeg er undervurdert. Blir ofte ikke nevnt når det er snakk om dykkerur generelt. Sub`ene er enormt kule tool watches i min bok.
Alle Luminor modeller har en vanntetthet på 300m.
Alle Radiomir modeller har en vanntetthet på 100m.

Vil du derimot gå opp i pris så er det en annen verden som åpner seg. Der får man in-house urverk, komplikasjoner (GMT, dato, gangreserve indikator, chronograph m.m.) og 1950-kasse. Man får også andre ståltyper og finish på enkelte modeller (keramikk f.eks).

1950-kassen er genial. Den har rundere kanter enn Luminor-kassen. Større crown guard, med "Reg. T.M." gravert inn. Selve kassen er børstet stål, mens bezelen er polert. En riktig flott kombinasjon. Kassen har også en annen måte for å skifte remmer. Istede for skruer, som gjerne lager riper med skrujern, så har du push button system. Når jeg hadde min 312 så skiftet jeg begge remmene under 20 sekunder, og toolet man bruker er i plastikk, så ingen riper i det hele tatt :) PS! 1950-kasser finnes ikke i Radiomir-serien.

Vil du lese litt om Panerai, så kan du gå inn på Paneristi, eller Paneraisource. Det er også en del gode tråder her i Panerai-forumet :)

Lykke til med jakten, og et evt kjøp.

Beklager sent svar, men har vært uten internett noen dager!
Jeg setter uendelig stor pris på ditt bidrag, og som nevnt tidligere bør dette ligge under FAQ. Utrolig pent og ryddig svar, og jeg ble "litt" klokere! hehe..
Jeg synes spesielt pam 183 var helt rå. Så det er absolutt en het kanditat. In-house verk og komplikasjoner bør jeg vente med til jeg får voksen jobb dessverre :p

Igjen; jeg satt stor pris på alles bidrag og spesielt til Sponon!

Jeg skal poste når jeg har kjøpt! Ønsk meg lykke til, og PM meg gjerne hvis det dukker opp noe som kan være aktuelt for meg!

Bare hyggelig, mikrofon ;)

Leter selv etter en Panerai for tiden. Klarer ikke bestemme meg for en modell. Du må poste en oppdatering i denne tråden når klokken er i hus ;)

Lykke til!

Gode tråder på Paneristi?

Etter mer beundring på avstand driver jeg å leser meg opp litt på Panerai. Har trålet litt rundt på Paneristi, men om noen av dere som har hengt rundt der lenge har anbefaling til spesielt gode tråder dere har lest der blir jeg takknemlig.