Kjøpe ur på Ebay? Noen guidelines:

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Etter noen svært vellykkede kjøp på bukta vil jeg gjerne dele noen tips. De fleste av disse er selvlært, det vil si at jeg sannsynligvis har brutt alle disse reglene en gang selv. Det er mulig at det finnes flere og bedre tips hvis du googler emnet, men dette er i alle fall noen guidelines på hva som har funket for meg:

1. Alltid research av selgeren. Dette hører du overalt, "kjøp selgeren osv". Og det er det viktigste. Eller som en annen brukes sa det: "Er du i tvil, så er du ikke i tvil - da kjøper du ikke". Dette er det viktigste rådet en alltid må lystre. Det finnes endel useriøse brukere på Ebay som har ett øyesmål - å svindle naive mennesker. Men, med research så går det an å finne gode kjøp på ebay.

2. Auksjoner. Det er her jeg personlig har gjort gode kupp. Det som ligger ute til "buy it now" har ofte en prislapp som ikke helt samsvarer med virkelighetsoppfatningen til kjøperne. Her er det tross alt selgeren som setter en pris HAN kan tenke seg for produktet, og ikke kjøperne som sier hva DE ER VILLIGE til å betale. Derfor er auksjoner etter mitt syn et bedre egnet sted hvis du er på utkikk etter et "kupp"

3. Se på gjenværende tid på auksjoner. Dette er viktig.Finn et produkt der auksjonen er over midt på natten i USA. Et moderat anslag er vel 40% av målgruppen? Jeg la merke til at disse produktene går MYE billigere. Det er i slutten av budrundene at det kan gå heftig for seg. Hvis det er noe spesielt som ligger ute f.eks milsub osv så vil nok noen sitte opp og vente eller ha noen som kan by for dem. Men i det vanlige så vil det være mange færre om beinet på disse tider.

4. By tidlig, og by høyt. Som sagt så tar interessen seg opp de siste minuttene. Vanligvis så akselererer budgivningen de siste 10 sekundene. Hvis du finner noe du vil ha, sett 80% av max'en din med en gang. Luke vekk alle de som er på utkikk etter en "deal". Jo flere du luker vekk jo færre interessenter vil henge seg på budkrigen på slutten.

5. Ikke ta av i budrunden. Det virker nesten slik at folk glemmer at de skal kjøpe noe, at det heller er en konkurranse om hvem som byr mest. At det gir en ekstra spenning og at det går på ens personlige stolthet. Jeg har sett brukte ur ta helt av og ende opp i latterlige summer. Fordelen med Ebay er mangfoldet. Det vil garantert dukke opp et tilsvarende ur om ikke så lenge. Så det vil bestandig finnes muligheter.

Håper dette kan bidra til gode deals!

Erik

Takk fin guide, eBay er genialt så lenge man tar visse forhåndsregler som du så fint forklarer her.

Mener å huske at anders eller krille også postet et verktøy man kan bruke som byr for seg. På den måten er man "sikker" på å få siste budet.

Mener å huske at anders eller krille også postet et verktøy man kan bruke som byr for seg. På den måten er man "sikker" på å få siste budet.

Det kan ha vært meg, jeg har ved et par anledninger brukt denne tjenesten. Det er imidlertid sjelden at det er noe stort poeng, de fleste har en maksimal grense de vil bruke på en auksjon , og legger gjerne inn et maksimalbud rundt denne grensa. Da nytter det lite hvem som har det siste budet, det høyeste vinner alltid uansett.

ang punkt nummer fire så er jeg ikke helt enig.
Har ofte erfart at de fleste sitter på gjerdet og venter med å by. Når først budet er lagt inn begynner andre også å by.
Har god erfaring med å legge inn maxbudet mitt 5-10 sec før auksjonen er ferdig. På denne måten rekker ikke folk å overby, skulle det vise seg at mitt maxbud ikke er høyt nok hadde jeg ikke hatt råd uansett.

Jeg mistenker også at en del selgere selv byr på sine egne varer for å presse opp prisen. Legger du da inn budet tidlig har selger mer å gå på. Skulle han være så uheldig å overby deg og vinne sin egen auksjon kan han selge varen til den som kom på "andreplass".

Jeg byr alltid sent, bruker AuctionStealer. Jeg mener at alle bud underveis potensielt bidrar til å heve sluttsummen, du har ingen ting å tape på å by sent. Med betalt abonnement på AuctionStealer kan du dessuten benytte et så lite tidsintervall at du luker ut evt urutinerte kjøpere som sitter og legger inn stadig høyrere bud manuelt. Selv om de nå nok er i mindretall. Du taper ihvertfall ikke noe på det.

Som krille sier er det maksimalbudet som vinner uansett. Men jeg ser ingen grunn til å drive prisen oppover tidlig i prosessen.

Det ser ut som flere av dere er uenig i punkt 4 i min vurdering. Jeg legger meg litt flat og innrømmer at poengene dere kommer med virker bedre enn hvilke jeg presenterer som argument i punkt 4.

Men husk at denne listen ikke er noen fasit, bare en noen prinsipper som har fungert veldig bra for meg. Jeg skal prøve å "implementere" en annen strategi på tidlig vs sene bud og se om det funker

Erik