Hei og velkommen!
Hei, jeg er helt ny her og vurderer å kjøpe en Omega Speedmaster og trenger derfor litt hjelp.
Hva påvirker prisen, hvor mye har riper eller dents å si?
Kommer an på hvor gammel den er. Vintage Speedmastere (pre-1985) har ofte riper og hakk, og det blir som regel sett på som ok. Dog er overpoleringer som gjør at kassen har mistet sin opprinnelige form noe som trekker prisen veldig ned. For nyere Speedmastere (90-tall og etterpå) bør de være relativt strøkne, og som regel er de brukte det. Mest har dokumentasjon (inkl. MVA), boks og tilbehør å si. Mangler det dette vil det bety ganske stor nedgang i pris.
Er det noen årstall som er "bedre" enn andre, hva anbefales?
Smak og behag, eksempelvis vil man for vintage ha preferanser som går i retning av "pre-moon/ed white" og 321-kaliberet (1954-1968). Her finner du mye bra informasjon på speedmaster101.com. Av nyere, er det 3570, med 861 og 1861-verk som mange ønsker seg, og da helst med plexi som er nært originalen (frem til 2015 var det vel). Originalen for mange er 105.102 fra 1965-68, referansen som ble brukt av Armstrong og Aldrin (Apollo XI) i 1969 og som også ble brukt av de fleste astronautene i Apollo-programmet . Det finnes også en drøss LE-er, her er det lett å gå seg vill. Når det gjelder den klassiske speedien, er det i mine øyne det samme om du går for en 861 (1970-1996) eller en 1861 (1996-dd). Selv ville jeg gått for den nye med 3861-verket som er et co-axial-verk. Og da med plexi.
Hvor mye bør mangel på service ha å si?
Trenger den service på kjøpstidspunktet, trekk gjerne fra 7-10.000, da det er det en slik service som regel kommer på. Kanskje mer avhengig av hva som må gjøres.
Eller er det noe helt annet jeg bør tenker på? Håper på litt hjelp fra dere
/K
Sikkert andre ting som jeg har glemt. Men skal du gå for en nyere Speedmaster, pass på boks og papirer (også MVA) og at du prisen er justert for service-kostnaden, hvis den trenger service. Er du i vintage-land, så er ikke boks og papirer så viktig, da det er en sjeldenhet. Skulle du komme over en vintage med akkurat det, regn med å betale en heftig premie. Lykke til!