Kjøpshjelp til Rolex Daytona/Submariner/GMT-Master

Medlem
22. jan. 2014
Sted
København
Første tråd inne på en ukjent del av Sonen for min del dette, så beklager dersom dette er et gjengangstema som alle er møkk lei av å svare på, men jeg finnes ikke mindre motivert i eksamenslesingen og trenger et avbrekk for å drømme meg bort til Sommerklokken 2016. Jeg har utbasunert i andre tråder at jeg er usikker på Rolex, men nå har jeg i hvertfall bestemt meg for å gi det en real sjanse. Dermed reises spørsmålet, hvilken Rolex? Jeg har både lyst på Daytona, Submariner og en GMT-Master II, og klarer ikke å evaluere pro's and con's, så dersom noen har lyst til å opplyse en Rolex-n00b som meg, ville jeg vært evig takknemlig.

Uten at det skal bli et økonomisk fokus i denne tråden, hvor annenhåndsverdi er det som bestemmer, synes jeg det er verdt å legge til at jeg har planer om å kjøpe brukt og sannsynligvis selge etter ukjent tid på armen. Jeg har observert at både Daytona og Submariner holder seg utrolig godt i verdi, men min indre påfugl har litt lyst på en totone Sub.... Dermed lurer jeg på om andre har observert det samme som meg, for min oppfatning er at totone generelt er mindre attraktivt, hvilket også gjenspeiles på differansen mellom nypris og hva de går for her på TS; ikke min største bekymring da jeg jeg uansett tenker å kjøpe brukt, men vil orientere meg om markedet først. Er det f.eks bedre å kjøpe/selge to-tone i det store utland? Her kan den svake kronen (no pun intended) holdes utenfor da undertegnede er bosatt i Danmark og opererer primært med danske gærninger.

Uten å fremstå som en hva-er-penger?-type, så skal det legges til at med litt "kreativ regnskapsføring" kan det muliggens forsvares med både en Daytona og en no-Date (og dermed også en maksgrense i dette sjiktet), endrer dette på hva du ville valgt? Jeg har ingen planer om å selge noe av min nåværende samling, så dette blir i tillegg til de jeg har; blir det da f.eks. smør på flesk med to kronografer?

For å få best mulig guidance får jeg vel nevne kort at jeg i første omgang er interessert i en vanntetthet som gjør livet godt å leve i poolen/på beachen (oh yeah :cool:).

Aktuelle modeller (og kombinasjons triksing) er dermed:
- 116710BLNR / LN
- 116713LN
- 114060
- 116610LN
- 116613LN / LB
- 116622
- 116520 (Sort/Hvit skive)

Hva i alle dager skal jeg gjøre? :D (og vet at det er riv, ruskende galt sub-forum, men en 5167 er også på short-listen)
Evig takknemlig for all hjelp jeg kan få! :)

• Liker
Reaksjoner: trqen
Siden du allerede har nevnt 11 ulike modeller du vurderer, så kan jeg vel slenge på et par-tre til. :D

- DateJust (ufattelig mange modeller; 36 og 41mm, bezel-, skive- og lenkekombinasjoner)
- SeaDweller 4000 116600
- Grønn Submariner Date 116710LV

DJ av en eller annet modell (lys skive?) og grønn Sub er nok sommerklokke i alle fall.

Av de du nevner - som en ren sommerklokke - YM 116622.
Den blå skiven er bare nydelig i solen, og tror nok du får tilfredsstilt behovet ditt med den :)
Ellers, som en mer beholde-på-tross-av-planen-om-å-selge-klokke, ville jeg gått for SD4K(116600). Alle kvalitetene en Sub har, den bygger høyere(bærer større) og du slipper datovorta(cyclops).

Jeg vil foreslå at du kjøper den du synes er tøffest/finest, uten tanke på at den skal selges;) Kjøper du en du egentlig ikke vil ha, kommer du ihvertfall til å selge raskt..

Ta en tur innom AD og prøv flest mulig av modellene på hånda:)

Siden du allerede har nevnt 11 ulike modeller du vurderer, så kan jeg vel slenge på et par-tre til. :D

- DateJust (ufattelig mange modeller; 36 og 41mm, bezel-, skive- og lenkekombinasjoner)
- SeaDweller 4000 116600
- Grønn Submariner Date 116710LV

DJ av en eller annet modell (lys skive?) og grønn Sub er nok sommerklokke i alle fall.

Haha, ble en del ja! Kan vel trygt si at jeg har kommet meg over skepsisen til Rolex, når det er såpass mange jeg kunne tenkt meg.

SD4K er en klokke som jeg av en eller annen grunn aldri blir klok på, har ikke behov for vanntettheten og synes den er i overkant "chunky"? Shit, hadde jo helt glemt Hulk'en! Det er jo flere som har den her inne, er dette en klokke som ser dritkul ut på bilder men ikke fungerer like godt i virkeligheten, eller kan en bleiking med nordisk hud type II bruke denne?

DJ er ikke noe jeg egentlig er så gira på, hadde en crush på den tidligere, men etter å ha tilbragt en hel del tid i Dubai er en TT DJ noe jeg utelukkende forbinder med expats som har noen kilo for mye. Dét og golfere... :D

Av de du nevner - som en ren sommerklokke - YM 116622.
Den blå skiven er bare nydelig i solen, og tror nok du får tilfredsstilt behovet ditt med den :)
Ellers, som en mer beholde-på-tross-av-planen-om-å-selge-klokke, ville jeg gått for SD4K(116600). Alle kvalitetene en Sub har, den bygger høyere(bærer større) og du slipper datovorta(cyclops).

@Skogsmatrosen Cyklops plager meg nevneverdig lite, og dermed ser jeg ikke på SD4K som en veldig relevant klokke, liker klokker som gjerne er litt lettere (på tross av 14,5mm på IWCen min...).

Jeg vil foreslå at du kjøper den du synes er tøffest/finest, uten tanke på at den skal selges;) Kjøper du en du egentlig ikke vil ha, kommer du ihvertfall til å selge raskt..

Ingen dum ide, får vente til jeg kommer hjem til Norge på vinterferie, den lokale danske Rolexforhandleren er ikke akkurat gjestmild for alle som ikke er stamkunder eller oser cash. Ser jeg formulerte meg uklart i går, men når jeg skrev avsnittet om kjøp og salg så var det jeg prøvde å formidle (som ikke kom frem, at all) at jeg ikke har klokker som hobby for å tjene penger, og dermed kan jeg godt våge meg på modeller som innebærer et tap; er klokkegleden stor nok, blir det verdt det i min bok! :)

Du har allerede gitt svaret selv, umulig å slå en daytona/no-date combo her:cool::)

Ser fra signaturen din at du har 5 klokker pt, og med Daytona/No-Date vil jeg ende opp med 6 stk. Jeg synes det er kjipt å ha klokker som jeg ikke bruker, og har egentlig tenkt at 4 klokker er det ideelle. Klarer du å gi alle like mye armtid? Det finnes jo alltid andre ting man kan bruke pengene på, så må ikke på død og liv ha så mye fastlåst kapital i klokker.

Tusen takk for gode svar og forslag, det verdsettes stort! :) Er kanskje et dødfødt spørsmål, men er det noe pesielt jeg bør tenke på når jeg kjøper brukt? Eller vente til en GG legger ut de(n) riktige på K/S og ta det derifra? Som @Loevhagen påpekte, så har jeg nevnt 11 ulike modeller, så trenger ikke en lecture i de forskjellige årgangene i alle klokkene, men er det noe spesielt som har skjedd med Rolex-modellene i gitte perioder, på et overordet nivå? Tenker jeg i utgangspunktet ønsker meg så ny som mulig, da jeg ikke enda er bitt av vintage-basillen, noen spesielle oppgraderinger jeg bør ta høyde for? Disse spørsmålene kan helt sikker besvares med en link til The Almighty Rolex Guide for the Ones in the Know, men da jeg ikke er in the know for øyeblikket må den gjerne deles! :)

Lite som slår BLNR på RubberB om sommeren. Så kan du kjøre lenke om vinteren.
Finfin kombo, mener nå jeg da. I mye sommerlys kommer virkelig blåfargen frem og i mørketid er den nærmest svart.

Legger ved et bilde for sikkerhetsskyld.
Rolex-Submariner-BLNR.jpg

..., men min indre påfugl har litt lyst på en totone Sub....

+1 !

En av mine første tråder på TS for snart fem år siden var noe tilsvarende: http://www.tidssonen.no/forum/threads/gmt-master-stål-eller-halvgull.9533/

Jeg fulgte rådet og kjøpte det fornuftige. Etter noen måneder solgte jeg og kjøpte etter magefølelse:)

...for min oppfatning er at totone generelt er mindre attraktivt, hvilket også gjenspeiles på differansen mellom nypris og hva de går for her på TS; ikke min største bekymring da jeg jeg uansett tenker å kjøpe brukt, men vil orientere meg om markedet først. Er det f.eks bedre å kjøpe/selge to-tone i det store utland? Her kan den svake kronen (no pun intended) holdes utenfor da undertegnede er bosatt i Danmark og opererer primært med danske gærninger.

TT faller nok noe mer i verdi enn SS, og er muligens noe mer tungsolgt, men ikke mye, spesielt ikke når det første prisfallet som er noe høyere enn for SS er tatt.

Jeg ville ikke vurdert utlandet, iallefall ikke før du har en viss erfaring med både klokker og utenlandske good-guys.
TS-marked et stort nok, innmari trygt og hyggelig, samt at du slipper mva-problematikk, ukjente selgere og andre risikoer.

Ift sommerklokke har jeg aldri vært mer fornøyd enn med en hvit Daytona:) Deilig å slippe dato i ferien. Klokka er vanntett nok for de fleste av oss. Den er superfin. Og hvit.

Gullet i TT er mykere enn stål, noe som svaberg og strender er nådeløse mot, samtidig så kler gullet en paraplydrink om du ikke er så redd for hva andre syns om deg:)

• Liker
Reaksjoner: thomask
"....lokale danske Rolexforhandleren er ikke akkurat gjestmild for alle som ikke er stamkunder eller oser cash....."
@thomask, er ikke forhandleren grei, mister de ny potensiell kunde. Kjøper selv ikke fra AD som ikke er vennlige og villig til å snakke om pris.

Anbefaler
- 2012 IWC Portuguese Yacht-Club Chronograph --> Sell
- 2012 TAG Heuer Aquaracer 300 --> Sell
- 2014 Jaeger-LeCoultre Grande Reverso Duo --> keep
- 2015 Omega Speedmaster Apollo 13 Silver Snoopy Award LE 447/1970 --> keep

BUY:
1) Sommerklokker: BATMAN & HULK
2) Ellers: 116520 & 116610LN

• Liker
Reaksjoner: thomask
Lite som slår BLNR på RubberB om sommeren. Så kan du kjøre lenke om vinteren.
Finfin kombo, mener nå jeg da. I mye sommerlys kommer virkelig blåfargen frem og i mørketid er den nærmest svart.

Liker godt BLNRen, en god venn av meg har den! Dog klarer jeg den ikke på gummi, BLNR er i mine øyne en klokke som er best på lenke!

+1 !

En av mine første tråder på TS for snart fem år siden var noe tilsvarende: http://www.tidssonen.no/forum/threads/gmt-master-stål-eller-halvgull.9533/

Jeg fulgte rådet og kjøpte det fornuftige. Etter noen måneder solgte jeg og kjøpte etter magefølelse:)

TT faller nok noe mer i verdi enn SS, og er muligens noe mer tungsolgt, men ikke mye, spesielt ikke når det første prisfallet som er noe høyere enn for SS er tatt.

Jeg ville ikke vurdert utlandet, iallefall ikke før du har en viss erfaring med både klokker og utenlandske good-guys.
TS-marked et stort nok, innmari trygt og hyggelig, samt at du slipper mva-problematikk, ukjente selgere og andre risikoer.

Ift sommerklokke har jeg aldri vært mer fornøyd enn med en hvit Daytona:) Deilig å slippe dato i ferien. Klokka er vanntett nok for de fleste av oss. Den er superfin. Og hvit.

Gullet i TT er mykere enn stål, noe som svaberg og strender er nådeløse mot, samtidig så kler gullet en paraplydrink om du ikke er så redd for hva andre syns om deg:)

Gode refleksjoner her, fornuft er aldri lurt på høre på, si! :D
Tar også til meg det du sier om å kjøpe/selge i utlandet. Har fundert mye på dette i det siste, og spesielt mtp betaling virker det litt risky....

Men @Genta, hvor mykt er gullet egentlig? Kanskje vanskelig spørsmål, men jeg synes jeg på Instagram mange som har TT uten at det ser helt jalla ut :) Og det er vel ikke verre enn å sende klokken på et lite spa-opphold etter sommeren?
"....lokale danske Rolexforhandleren er ikke akkurat gjestmild for alle som ikke er stamkunder eller oser cash....."
@thomask, er ikke forhandleren grei, mister de ny potensiell kunde. Kjøper selv ikke fra AD som ikke er vennlige og villig til å snakke om pris.

Anbefaler
- 2012 IWC Portuguese Yacht-Club Chronograph --> Sell
- 2012 TAG Heuer Aquaracer 300 --> Sell
- 2014 Jaeger-LeCoultre Grande Reverso Duo --> keep
- 2015 Omega Speedmaster Apollo 13 Silver Snoopy Award LE 447/1970 --> keep

BUY:
1) Sommerklokker: BATMAN & HULK
2) Ellers: 116520 & 116610LN

Selger nok ikke Yacht-Club'en av nostalgiske grunner :) Innrømmer gladelig at jeg ikke bruker TAGen veldig mye, men det var for alle praktiske formål min første mekaniske klokke, så føler jeg bør beholde denne..? Kan umulig se for meg at jeg får mange kronene for den heller?

Tror kanskje jeg heller mot alternativ 2) dersom jeg måtte valgt idag. Dog har sneen kommet til Danmark, så det er ikke mye som minner om sommer for øyeblikket, og kanskje jeg dermed kan vente litt med å seal the deal.

Jeg var vel igjennom litt av den samme runden for et par måneder siden. Jeg hørte på folket (her på TS), men angrer ikke. SD4k´en er bare helt perfekt:
Råd ved valg av ny Sub (evt. Sea-dweller)

Tror nok ikke SD4K er helt meg, den blir fort chunky. Ut ifra tråden din klarte jeg å lese at du allerede hadde en GMT II Cer, og dermed har du allerede en krone i boksen og en litt annen problemstilling enn meg :)

---- Skille ---

Det kan se ut som jeg har klart å utelukke noen kandidater, så nå står jeg kun igjen med TT Sub (LB) og Daytona/No-Date. Kanskje man skulle spilt Powerball og satset på alle tre (samt en hel masse annet snadder) :D

Nei, hvor mykt er egentlig gullet? Ikke veldig. Det er vel egentlig hairlines som er mest fremtredende. Og de poleres enkelt bort med cape-cod. http://shop.tidssonen.no/products/cape-cod-konomiboks

På litt eldre TT-er mener jeg det er mulig å se at leddene blir mer slitt, ser litt avrundet ut. Hvis du har hatt en TT i ti år selv så er dette bare sjarm, men det høyner ikke salgsverdien.

Her er min 2013 modell, ikke nevneverdig sliten:

Kanskje man skulle spilt Powerball og satset på alle tre (samt en hel masse annet snadder) :D

Hvorfor ikke:) http://www.tidssonen.no/forum/threads/to-stk-ventepølser.35542/

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: thomask og Loevhagen
Nei, hvor mykt er egentlig gullet? Ikke veldig. Det er vel egentlig hairlines som er mest fremtredende. Og de poleres enkelt bort med cape-cod. http://shop.tidssonen.no/products/cape-cod-konomiboks

På litt eldre TT-er mener jeg det er mulig å se at leddene blir mer slitt, ser litt avrundet ut. Hvis du har hatt en TT i ti år selv så er dette bare sjarm, men det høyner ikke salgsverdien.

Her er min 2013 modell, ikke nevneverdig sliten:

Hvorfor ikke:) http://www.tidssonen.no/forum/threads/to-stk-ventepølser.35542/

Det ser veldig overkommelig ut, spør du meg! Kanskje man rett og slett skulle virkelig sagt snakkes til alle fornuft og kjøpt seg en ny LB..... :) Ser at urverket.no (ikke at jeg har planer om å handle der) opererer med en listepris på 107.200, noen ide om det er et fornuftig estimat? Og når man snakker pris, jeg har fått det for meg at det ikke er vanlig å forvente seg nevneverdige avslag på kjøpet, kan dette stemme?

Og nok en gang, grattis med to ventepølser! Du kan eventuelt sende meg en pm dersom hovedretten kommer en gang i juni/juli, så kan det hende jeg kan ta begge på rappen :)

Jeg har fått ok rabatter ved kjøp av Rolex hos Jørgensen og Lervik, 5-10%. Askeland, Saastad og Lian er tre andre Rolex-AD-er som går igjen på sertifikatene her inne. Alle disse sender gratis, EON.

Rabatt avhenger av modell. Fikk null i rabatt på Daytona da etterspørselen er større enn tilgangen (har hørt med et par AD-er), endte opp med å kjøpe brukt. Vil tro det skal være mulig å få en hyggelig pris på TT:) Akkurat i disse dager kan det hende forhandlere ikke vil gi rabatt med tanke på kommende forventede prisøkning. De vil tjene på å beholde de klokkene som de har fått tak i et par måneder til og selge dem etter prisøkning.

Jeg har fått ok rabatter ved kjøp av Rolex hos Jørgensen og Lervik, 5-10%. Askeland, Saastad og Lian er tre andre Rolex-AD-er som går igjen på sertifikatene her inne. Alle disse sender gratis, EON.

Rabatt avhenger av modell. Fikk null i rabatt på Daytona da etterspørselen er større enn tilgangen (har hørt med et par AD-er), endte opp med å kjøpe brukt. Vil tro det skal være mulig å få en hyggelig pris på TT:) Akkurat i disse dager kan det hende forhandlere ikke vil gi rabatt med tanke på kommende forventede prisøkning. De vil tjene på å beholde de klokkene som de har fått tak i et par måneder til og selge dem etter prisøkning.

@Genta : Har du noe mer opplysninger om den "kommende forventede prisøkningen"? Trodde det skulle være en stund til neste? Prisene gikk jo opp 1.oktober 2015. Altså tre og en halv måned siden?

@Genta : Har du noe mer opplysninger om den "kommende forventede prisøkningen"? Trodde det skulle være en stund til neste? Prisene gikk jo opp 1.oktober 2015. Altså tre og en halv måned siden?

Diverse steder her på TS så postes det at Rolex øker sine priser med 8% i februar. Da jeg snakket med Lervik for en drøy uke siden bekreftet han ryktene, men bare ryktene. Han kunne altså ikke bekrefte ryktet, men han bekreftet at ryktene var reelle. Øhhh... Dvs: Han tror også det kommer en prisøkning, men han hadde ingen konkret beskjed fra Rolex om hverken tidspunkt eller % økning. Samtidig så trodde han så sterkt på ryktene at han ikke vil gi rabatt på en Daytona fordi han tror han får en prisøkning på den ila feb/mars.

• Liker
Reaksjoner: Balongum
Takk for gode innspill! :) Det er jo primært snakk om et fremtidig kjøp innenfor de neste månedene, så har fremdeles litt tid å bestemme meg på, men stikker helt klart innom en AD i den nærmeste fremtid for å få de forskjellige på lanken!

Diverse steder her på TS så postes det at Rolex øker sine priser med 8% i februar. Da jeg snakket med Lervik for en drøy uke siden bekreftet han ryktene, men bare ryktene. Han kunne altså ikke bekrefte ryktet, men han bekreftet at ryktene var reelle. Øhhh... Dvs: Han tror også det kommer en prisøkning, men han hadde ingen konkret beskjed fra Rolex om hverken tidspunkt eller % økning. Samtidig så trodde han så sterkt på ryktene at han ikke vil gi rabatt på en Daytona fordi han tror han får en prisøkning på den ila feb/mars.

Takker.
Jeg fikk også høre fra en kollega som var innom en AD i helgen at hvis man ville være garantert gammel pris måtte man betale ved bestilling. For hvis klokken kom etter 1. februar så skulle prisen være 8% høyere. Så da får vi bare se....

• Liker
Reaksjoner: Genta