Kjøpsråd - Hamilton - og service ved kjøp på nett

Medlem
26. okt. 2013
Hei, jeg hadde rund dag, og da tenkte jeg det var på tide å pensjonere min Swatch - 84-modell GA101 og kjøpe en "ordentlig klokke". Det skulle jo være enkelt. Men så stakk jeg innom forumet her og begynte å lese. Nå er det gått 1,5 mnd, og det blir vanskeligere og vanskeligere jo mer jeg leser... sikkert noen som kjenner seg igjen.

Budsjett inntil 5.000. Skal være automatisk, klassisk og enkel å lese tiden fra.
Hamilton er den som treffer meg. Sliter fremdeles med å bestemme meg. Khaki, King eller Jazzmaster? Jeg går i skjorte på jobb, men er "casual" på fritiden og mye ute.

Når jeg endelig får bestemt meg, er det noe praktisk jeg håper forumet kan gi svar på:

1. Noen som har erfaringer med Khaki vs king?
2. Er det smart å kjøpe den jeg vil ha, med lenke, og så kjøpe lær/nato-reim separat? dette med tanke på fleksibelt bruk (inntil jeg kjøper en til).
3. Hvor kan jeg få service på en Hamilton? Vil en hvilken som helst urmaker i Oslo ta i mot den?

Alle innspill mottas med takk :)

Velkommen til galskapen:cool:

Jeg hadde gått for en jazzmaster med sort urskive på lenke. Den kan du kjøpe på f eks creationwatches.com

Tidløst ur som funker til det det meste:D

Spennende å se hva du ender opp med!

Hei, jeg hadde rund dag, og da tenkte jeg det var på tide å pensjonere min Swatch - 84-modell GA101 og kjøpe en "ordentlig klokke". Det skulle jo være enkelt. Men så stakk jeg innom forumet her og begynte å lese. Nå er det gått 1,5 mnd, og det blir vanskeligere og vanskeligere jo mer jeg leser... sikkert noen som kjenner seg igjen.

Budsjett inntil 5.000. Skal være automatisk, klassisk og enkel å lese tiden fra.
Hamilton er den som treffer meg. Sliter fremdeles med å bestemme meg. Khaki, King eller Jazzmaster? Jeg går i skjorte på jobb, men er "casual" på fritiden og mye ute.

Når jeg endelig får bestemt meg, er det noe praktisk jeg håper forumet kan gi svar på:

2. Er det smart å kjøpe den jeg vil ha, med lenke, og så kjøpe lær/nato-reim separat? dette med tanke på fleksibelt bruk (inntil jeg kjøper en til).
3. Hvor kan jeg få service på en Hamilton? Vil en hvilken som helst urmaker i Oslo ta i mot den?

Alle innspill mottas med takk :)

Heisann! Velkommen til forumet :)

1. Har ikke erfaringer med dem, men har hatt en Jazzmaster Chrono. Kjempefin kvalitet for pengene!

2. Ja! Dyrere å kjøpe lenke i etterkant enn en rem eller fem :)

3. Såvidt jeg har skjønt sitter det ETA-verk i Hamilton, og det kan serves hos de fleste urmakere. Solide greier som stort sett tusler og går uten unormale servicebehov etter min erfaring.

Hamilton Kakhi Field med 2824-verk burde vel være mitt i blinken!
Passer både skjorte og casual. Eventuelt kjøpe en NATO-rem til de litt fuktigere tidene (den får du tolke fritt).
Jeg har gode er erfaringer med Creationwatches.com, og hadde ikke nølt med å kjøpe der.

Passer både skjorte, og casual.

Service tror jeg ikke blir noe problem. Enhver urmaker med litt respekt for seg selv burde kunne klare en service på det verket.
Så lenge du ikke går til en typisk "bjørklund" butikk er du nok safe.

Lykke til!

Hei og velkommen @brekse

Jeg ville som det allerede er foreslått her gått for en sort Jazzmaster på lenke.
Denne for å være helt eksakt: Hamilton Automatic H32515135 Jazzmaster Viewmatic Men's Watch

Har ikke erfaring mellom dem, men har hatt en khaki king: denne, på reim og ikke lenke.
Jeg var fornøyd med klokken, ikke reimen, den ødela litt for meg. Men mye klokke for pengene.
Men når du sier
Jeg går i skjorte på jobb, men er "casual" på fritiden og mye ute.
Så er det Jazzmaster som faller som det mest naturlige valget av de du har listet opp.
Evt prøve en Seiko SARB021. Jeg har en SARB023 (hvit skive) og er veldig fornøyd.

Hvis du har muligheten så vil jeg alltid anbefale å kjøpe på lenke, og når jeg har opplevd kvaliteten på reimen til khaki king er det å kjøpe på reim ikke ett alternativ. Kjøp på lenke, kjøp noen fine reimer og verktøy så bytter du mellom lenke og reim on the go:eek:

Du skal ikke ha problemer med å få servet klokken din i Oslo.

Så får du ha lykke til, gleder meg til å se hvor veien går;)

Redigert av en moderator:
King har en veldig bra utformet kasse, røff men med rene linjer. Crown guard er et + i forhold til Khaki Field - men King er kun ratet til 5 atm, mens Khaki Field er ratet til 10 bar. Det kan være verdt å tenke på om man har et aktivt friluftsliv.
Jazzmaster er et vidt begrep med mange modeller. Uansett er det vanskelig å gå feil med Hamilton, veldig mye klokke for pengene, med en finnish man vanligvis må mye høyere opp i pris for å få.

Takk for gode innspill. På den bakgrunn tippet vektskålen til en Jazzmaster H325151335. Med den delvis beskyttede kronen og ikke helt blanke skiven kan jeg velge mellom stilfullt eller litt mer røfft uttrykk ved å bytte reim/lenke og egen bekledning. Gleder meg :)