Klokka er solgt,men der stopper det !!!!

Phenix

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2011
Sted
ThePromisedLand
Har en Breitling SA for salg her på TS,og denne er nå solgt til et annet medlem her på forumet;)
Det og selge klokka er jo en rimelig grei sak,men så begynner problemene (ikke kjøper som skaper dem) Det og få klokka sendt til andre enden av norge er det som velter hele dealen sannsynligvis.
Jeg ønsker ikke og sende i oppkrav pga kun kr 10,000 i forsikringsdekkning. Jeg ønsker og sende express over natt,samt at kjøper betaler inn på min konto før sending.
Kjøper ønsker ikke og betale på forskudd da vi ikke har noen relasjon som tilsier at tilliten er sterk nok.
Hvis jeg setter meg i kjøpers øyne, er jeg faktisk helt enig med han....det er jo "dødssynd" og betale på forskudd til vilt fremmede:(:(
Trur jeg må gjøre en deal med en av dere "tyngre" orakler:cool: her inne på TS,slik at jeg kommer på Good guys lista og får nærmest grensløs tillit her inne.
Et spørsmål til slutt ? har lista vanntette skott ??? grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer og legge tilliten i fanget til en av dere snart ?
Ellers etterspør jeg nok en gang om gode råd for "transport" av dyre klokker i vårt langstrakte land ?

Mvh
Timebandit:)

En mulig løsning kan være å snakke med banken, og høre om muligheten om at kjøper setter pengene inn på en fryst konto, nærmest som en depositumskonto, og at klokken sendes til den valgte banks lokale kontor hos kjøper slik at funksjonær på bank kan bekrefte at klokken er levert kunde, og pengene ikke lenger fryses.

Husker ikke helt hva det kalles, men det skal finnes løsninger som er nogenlunde lignende som dette. Er vel en versjon der selger må godkjenne at pengene går tilbake til kjøper også, men dette får du finne ut av. Min idè er vel mer prinsippet å bruke banken som tillitsbro.

Ønsker deg lykke til da!

Det enkleste i slike tilfeller er å bruke escrow. Så havner dere begge på GoodGuys-lista etterpå og kan handle i øst og vest.

Payex ser enkelt og greit ut, samme som Finn Betalingsgaranti:

http://payex.no/privat/betalingsgaranti/informasjon

Edit: Eller må dealen skje via FINN allikevel? Ser sånn ut. I så fall kan jeg være mellommann... ;)

Kjøper ønsker ikke og betale på forskudd da vi ikke har noen relasjon som tilsier at tilliten er sterk nok.
Hvis jeg setter meg i kjøpers øyne, er jeg faktisk helt enig med han....det er jo "dødssynd" og betale på forskudd til vilt fremmede:(:(

Ikke nødvendigvis. Ta en tlf, bli kjent og bygg tillit :) De aller fleste klokkenerder er fornuftige oppegående og tillitsfulle personer!

Kjenner meg godt igjen i denne situasjonen selv. Har enkelte ganger betalt forskudd, da etter å ha sjekket at vedkommende eksisterer. Allikevel kan dette vise seg å være en kostbar affære da en persons eksistens ikke nødvendigvis er lik klokke i posten.

Det du kan gjøre er å sende pakken i postoppkrav, men merket "verdipost". Da betaler du noen kroner ekstra pr. tusenlapp utover de 10.000,- som pakken i utgangspunktet er forsikret for. Da har iallefall du ditt på det rene dersom det, mot formodning, skulle skje noe med pakken. For mottaker er pakke i postoppkrav egentlig ingen garanti for at det faktisk er ur vedkommende mottar, da det likefullt kan være en tom eske som uthentes for X antall tusen.

Jeg har selv blitt lurt trill rundt gjennom å sende pakke i postoppkrav, på en svært så snedig måte jeg vil advare alle mot. Jeg sendte pakken - til en fyr nord i landet - i postoppkrav. Vedkommende ba om sendingsnummeret umiddelbart etter at pakken ble sendt, noe jeg ikke hadde noe problemer med å gi fra meg. Det luringen gjorde var å følge den tett på nett, og idèt pakken ankom postkontoret som pakken var sendt til (jeg aner ikke om det var hans virkelige adresse), ringte han til postkontoret og ba dem om å sende den i retur. Pakken ble så sendt i retur til mitt postkontor, og da skurken så at den hadde ankommet, gikk sniken og hentet den ut ved å vise sendingsnummeret som jeg hadde sendt til ham. Pakken ble utlevert - da uten å betale et rødt øre ettersom den kom i retur. Lurifaksen brukte selvfølgelig min signatur og utga seg for å være meg. Jeg sendte et lengre brev til Posten og forklarte dette, men fikk aldri noe skikkelig svar.

Selv foretrekker jeg å gjøre face-to-face handler, alternativt sende mot forskuddsbetaling til folk som har fått oppgitt referanser fra mine tidligere salg. Cluet her blir vel å opparbeide seg en referansebank som gjør deg troverdig som selger.

Kanskje det bor forummedlem med flere referanser i nærheten av kjøper? I så fall går det jo kanskje an å få til noe der. :)

Da tenker jeg at du kan sende klokken til medlemmet med flere referanser, som så holder det fram til betaling er mottat hos deg før han utleverer klokken.

Er jo avhengig av velvilje og ledig tid hos et annet medlem, men tror ikke det skulle være noe problem på denne flotte plassen. Jeg skulle hvertfall kunne tatt på meg et slikt oppdrag i Bergensområdet. :)

Kanskje det bor forummedlem med flere referanser i nærheten av kjøper? I så fall går det jo kanskje an å få til noe der. :)

Da tenker jeg at du kan sende klokken til medlemmet med flere referanser, som så holder det fram til betaling er mottat hos deg før han utleverer klokken.

Er jo avhengig av velvilje og ledig tid hos et annet medlem, men tror ikke det skulle være noe problem på denne flotte plassen. Jeg skulle hvertfall kunne tatt på meg et slikt oppdrag i Bergensområdet. :)
Hm...liker tankegangen din rousp:D...spinner litt på den.

Klientkonto er ingen dum idè. Da er begge parter så trygge som mulig, hør med kjøper om han vil spleise på de utgiftene som kommer..?

Om ikke annet så vil forslaget i seg selv vise til at det er lite å bekymre seg over.

Hvorfor ikke bruke noen min. og 25 kroner på å lage en annonse på Finn.no?

Da kan dere bruke betalingsgarantien til Finn. Enkelt, trygt og greit for begge parter vil jeg påstå.

Bruk Payex/ Finn betalingsgaranti og send som Verdipost brev.

Dette er sikkert som banken og dekker evt. forsvinning i postgangen tilstrekkelig. Få kjøper til å dekke fraktkostnadene og gebyr til Payex.

Postoppkrav er ikke mulig å forsikre for mer enn 10000,-. Ekspress over natten kan ikke sendes som oppkrav. Verdipost brev er alternativet i kombinasjon med f.eks finn.no sin betalingsgaranti. Ta høyde for at emballasjen utenpå selve klokkeesken også er en del av emballasjen.

Er noen virkelig så naive at de betaler på forskudd til en person man ikke har møtt? For det jeg vet kan man jo faktisk opprette 15-20 brukere her på TS og leketrade seg frem til å bli en good guy. Har blitt svindlet en gang som 15-åring og jeg er derfor Überpunktlig med å sikre meg i alle former for handel.

Oppkrav vs forskudd er ikke noen sikkerhet overhodet, ingenting stopper en uærlig selger fra å sende en eske med grus. Hvorfor folk tror oppkrav er sikkert er hinsides min forstand.

Hadde ikke hørt om det "trikset" som Maggi hadde blitt usatt for før, men hjelper ikke på min tillit til postsystemet.

En handel er en tillitsgreie mellom to mennesker, pga. paypal osv har man fått mer sikkerhet rundt internetthandel, men ultimat sett dreier det seg alltid om tillit. Hvordan kan kjøper vite at klokken du sender ikke er et frankenmonster? Hvordan vet man at ting er som de skal? Hvordan vet man at det ikke er tyvegods?

Man vet ikke dette og det dreier seg om tillit. Har man ikke tillit til selger eller kjøper nok til å gjøre opp med forskudd eller etterskudd (noen må ta en risiko uansett) føler jeg kanskje at man skal gi beng i hele handelen.

Er noen virkelig så naive at de betaler på forskudd til en person man ikke har møtt? For det jeg vet kan man jo faktisk opprette 15-20 brukere her på TS og leketrade seg frem til å bli en good guy. Har blitt svindlet en gang som 15-åring og jeg er derfor Überpunktlig med å sikre meg i alle former for handel.

Jepp, av samme grunn som nevnt over. Er jeg av en eller annen grunn usikker på noe rundt handelen er det alt for mange måter jeg kan brenne meg på uansett og handelen avbrytes.

Jeg fikk nettopp en pakke fra Bjerke med en klokke som hadde vært på service. Den kom i oppkrav, men tydeligvis med en ekstra forsikring pga. høy verdi. Sjekk med dem om hvordan de løser en slik situasjon :)

Det er som Christian sier, i en handel vil du ALLTID komme til et punkt hvor det dreier seg om tilitt.

Jeg har tilsammen overført ca. 100k før jeg har møtt selger. Aldri opplevd problemer, både innland, på ts, utland og gjennom finn.no.

Lykke til:)

Bruk Payex som tidligere foreslått. Du trenger ikke opprette en annonse på Finn for å gjøre det.

Det koster noen kroner, men er en billig forsikring. Jeg har selv brukt denne noen ganger når jeg har solgt klokker på Finn og det funker greit. Ulempen er at hvis man vil unngå kortgebyret (ca 3%), og betales med bankoverføring går det noen dager ekstra.

Dette blir jo i prinsippet det samme som å få advokaten din til å gjøre oppgjøret. Men hvis du ikke har noen tjenester til gode blir det mest sannsynlig billigere, og for de 100-lappene hadde ikke jeg brukt tiden til advokaten min uansett...

Jeg skjønner hva både Christian og Mathfjeld sier, men det blir både litt naivt og kort:) Jeg også har både sendt og mottatt forskuddsbetaling for handler jeg kun har en hotmail adresse på, men det er langt fra dit og til å si at "det alltid går bra"... Selvfølgelig er det et spørsmål om tillit, men det er ikke sånn at de eneste jeg vil handle klokker med er de som jeg etter 2 mail og en telefonsamtale til vil overføre 100´til og håpe på det beste... Da er du i beste fall rimelig naiv.

Tja mogens, det er dog ikke akkurat slik at jeg ville sendt over 30k til en hotmail adresse uten noe mer om eller men ;).

Poenget mitt er ikke at naivitet vil fungere i lengden (for det vil det overhodet ikke), men at en handel dreier seg om tillit og jeg mener det er så vanvittig mange måter ting kan gå galt på om noen er ute etter å lure deg på noe vis.

Due dilligence er en fin greie :).

.....
Er noen virkelig så naive at de betaler på forskudd til en person man ikke har møtt? For det jeg vet kan man jo faktisk opprette 15-20 brukere her på TS og leketrade seg frem til å bli en good guy.
.....

15-20 brukere kan hvem som helst lage seg ja. Derfor brukere med litt tyngde (antall poster og fartstid) er mer troverdig enn andre her inne.

Jeg har betalt forskudd til flere jeg ikke har møtt her inne. Har også mottatt forskudd av flere. Hittil har forskuddene mine til mennesker jeg ikke har møtt vært småbeløp, maks 5-600,-. Jeg ville selvsagt vært forsiktig med å betale forskudd til en fersk bruker med få poster, men til giganter som Mogen, Moore, rkjersem etc ville jeg ikke stusset. De kan få passe på mine penger any day! ;)

Tryggeste vil alltid være face to face.. Men ingenting hindrer kjøper/selger å ta med seg balltre framfor penger/klokke da heller... Så sånn sett foretrekker jeg å bli svindlet gjennom posten! :mrgreen:

Jeg skjønte hva du mente, Christian:) Jeg følte bare for å poengtere at det ikke er grunn til å avblåse en handel, bare fordi man ikke er komfortabel med å overføre på forskudd.

Folk har forskjellige komfortsoner og det er mye penger involvert.