Klokka mi går sinnsykt fort!!!

Medlem
26. aug. 2009
Sted
Oslo
Har en Seiko Monster, som har ligget ubrukt i noen måneder.
Klokka er tydeligvis fornærmet, og føler at den har gått glipp av mye som tas igjen.
Etter å ha tatt den i bruk i går, registrerte jeg ganske fort at den går ca 5 minutter for fort,
PR. TIME.
Dette er vel litt i overkant av akseptabelt.

Noen med lignende opplevelser, og i så fall hva gjør jeg?
Kan vel få tak i en ca. ny Monster til rundt 1000 lappen, vil det da lønne seg å få fagfolk til å åpne den opp?

G

7200 sek for fort per døgn er nok i overkant ja :)

10-20 sek per døgn eller bedre, er nok det den bør ligge på.
Jeg kan vel kjapt si at å levere inn en 1000-kroners klokke til en urmaker er nok neppe noe jeg ville vurdert nærmest uansett grunn.
Kanskje du får tips, eller kan søke på nett, om det er noe du kan fikse selv. Når det er så grove avvik er det kanskje pga at det har blitt noe feil spenn i fjæra eller lignende (tipper jeg). Har den fått seg en smell eller?

Kjent seiko problem at om klokka har fått seg et støt kan fjæra henge seg opp og klokka vil gå super fort. Ta klokka, dunk den passe hardt i bordplata og se om det hjelper. Om ikke kan du selv skru opp baklokket og justere gangen.

Ikke utsatt for ufin håndtering, så vidt jeg vet.
Gikk "som en klokke" frem til den ble lagt vekk tidligere i høst.

Hold den i hånda, gi den et bestemt lite dunk sideveis. Dette løsner balansefjæra som har hengt seg opp, dette er et kjent problem. Se også her.

Fabelaktig.
Problem solved.
To ganger i pulten, og den går som "en klokke" igjen.

Takker forumets eminente medlemmer for kjapp og korrekt respons.

G

HAHA utrolig bra...for de om ikke leser hvilken klokke dette gjelder, jeg kan ikke anbefale samme prosedyre på en IWC Pilot...den gikk mye bedre før..:oops:

...neida..hehe

Så bra det ordnet seg. Jeg har også en seiko som løper løpsk, har dog ikke fått fikset den ved å dunke den i bordet, så får prøve med justeringer igjen. Gikk ikke så bra sist jeg prøvde.

Jeg hadde samme problemet og fikk beskjed av creationwatches at jeg skulle la den trekkes opp fult noen ganger, og det funket også