Klokka sakker i winder.

Medlem
10. april 2014
Sted
Oslo
Har for første gang i mitt liv gått til innkjøp av en winder, en "no-name" sak, kjøpt for 500 spenn brukt, som jeg tenkte skulle holde liv i de klokkene jeg ikke bruker.
Enkleste modell som Kina har produsert. roterer sakte og rolig i ca 10 min, før den snur og tar seg 10 min andre veien og tar en halvtimes pause. Det positive er at den er stille og klokkene tikker og går.

Men opplever en litt rar ting som kanskje noen kan svare meg på.
Omtrent samtidig som winder kom i hus fikk jeg igjen en Rolex Pepsi 16710 fra service, en klokke jeg nesten aldri bruker, så den ble i plassert i winderen. La etterhvert merke til at den mistet nærmere 20 sek i døgnet der den sto så den ble levert tilbake til urmaker. Han testet i timegrapher som viste -1 sek så han justerte og jeg fikk igjen klokken.

Tilbake i winderen mister den fortsatt 20 sek pr døgn.

Ble nysgjerrig så jeg puttet Pepsien på armen og la bruksklokka, en 16600 SD i winderen. SD har gått innenfor COSC så lenge jeg har hatt den.

Og nå er resultatene motsatte, Pepsien holder COSC og SDen mister 20 sek/døgn.

Har noen av dere opplevd tilsvarende med windere? Er løsningen som alltid, kjøp noe dyrere:confused:

Jeg har opplevd det samme, sågar enda verre, da en Seamaster chrono stoppet helt opp etter et par døgn i winderen. Jeg har også en billig winder, men det finnes minst tre forskjellige innstillinger på den. Ved hjelp av Google fant jeg noe informasjon om dette, og det viste seg at de forskjellige urverk stiller med ulike krav til windermønsteret. Begge veier, en vei, pauser, hastighet etc. Har du flere innstillinger så kan du jo forsøke et annet mønster.

http://www.orbita.com/database-search/

Der finner du oversikt over de fleste modeller med respektive verk. Rotasjonsretning og antall rotasjoner per dag er avhengig av type verk. Typisk 7750 verk skal bare rotere en retning som ett eksempel. Roterer den feil vei, trekkes ikke verket i det hele tatt

Skal også sies at min Speedy stoppet opp, selv om winder var justert i henhold til denne tabellen, så er ikke sikkert winder faktisk går det antallet rotasjoner den skal på gitt innstilling. Istedenfor å telle antall rotasjoner gjennom ett døgn, flippet jeg bryteren til neste nivå og problem løst.

Takker for bra svar folkens. Min kina winder har ikke mulighet til å stille hastighet, men testet de forskjellige settingene og nå er ting mer på stell.
Har vel fortsatt noe dårligere nøyaktighet i winderen enn på hånda, men jeg slipper å stille dato og gmt hver gang, så målet er oppnådd.