Klokke fra begynnelsen av 1900 tallet

Medlem
27. april 2014
Sted
Oslo
Hei alle,

Var hjemmom forleden dag da jeg så en gammel klokke som vistnok er blitt arvet gjennom et par generasjoner. Jeg vet veldig lite om klokken bortsett fra at den er i gull og at det åpenbart er en dameklokke ;) Noen som vet hva slags klokke det er snakk om?

E09ulFN.jpg

XBBwyg2.jpg

Hei.

Hvis du kan legge ut et bilde som viser stemplet på urverket bedre, så kan det være en mulighet å identifisere uret nærmere. Er det bokstaver i stemplet?

Hei,

Med unntak av at det står "made in swiss", er det vanskelig å tyde noe av det andre. Bildene er for øvrig tatt gjennom et forstørrelsesglass (klokken er ganske liten), derav den dårlige kvaliteten.

Hvis symbolene i stemplet er et hjerte og en rute, så er produsenten mest sannsynlig L. Courvoisier & Cie. Vet ingenting om dette merket, bortsett fra at de muligens hadde en forbindelse til Ernest Borel.

Pin-set ur hadde sin storhetstid intil ca 1920. Form og stil på dette uret er tidstypisk 1915-1925. Jeg antar at urskiven på dette uret ble mere utbredt etter 1920. Så jeg gjetter at det er produsert i tidsrommet 1920 pluss minus.