Klokke på ebay.

Det står chronometer på urskiva. Betyr ikke det at det er chronometer certifisert? eller har jeg missforstått?

Det står chronometer på urskiva. Betyr ikke det at det er chronometer certifisert? eller har jeg missforstått?

Disse Parnis-klokkene er ikke chronometer certifisert selv om det står på skiven. Linjen har også en hommage av en IWC Portuguese 7 days. Powerindikatoren viser 7 dager på skiven, men iflg. personer på TZ fungerer 7 days-funksjonen bare som en vanlig power reserve indikator på omlag 40 timer. Parnis er et billigmerke som har slike ting på skivene sine til tross for at det som står ikke stemmer med virkeligheten. Sikkert for at det skal se proffesjonelt og tøft ut.

Jeg har hatt én Parnis, en slags B-uhr-bastard. Den kjøpte jeg på Ebay for en slikk og ingenting, og testet litt før den ble byttet bort mot en flaske Whisky:mrgreen:

Den virket helt ålreit skrudd sammen, hadde et kinesisk manuelt verk (såkalt Chinese 6497) som gikk oppsiktsvekkende nøyaktig de dagene jeg gikk med den (+1-2 s/døgn), bra lume og den så i det hele tatt nokså bra ut med unntak av remmen. Denne var noe søppel! Jeg byttet den ut mot en ordentlig, naglet pilotrem som antagelig hadde kostet mer enn klokken, og fikk en brukbart utseende beater. Langtidsholdbarheten borger jeg ikke for, har ikke snakket med ham som overtok den på en stund.

WUS' kinasider kan man finne en del info om Parnis-klokkene, og særlig om urverkene inni. De gutta har peiling, og har testet det som er!

Hvor i annonsen står at det er certifisert chronometer?

Det står i overskriften...
Dessuten er nok dette den klassiske forvekslingen mellom ChronoMETER og chronoGRAPH.
Verkene til Parnis er nok bra de, mye for pengene. Men det skal være en kald dag i helvete hvis en sveitser sertifiserer et kinesisk verk...:D

Har en Parnis selv. Imponerende klokke tatt prisen i betraktning. Verket virker stabilt og bra, men vet ikke hvordan holdbarheten er i lengden.

Om jeg skal være ærlig var det et forsøk på ironi :) Tenkte bare jeg skulle gjøre jobben til forumets nye toll-inspektør for ham.. hehe