Klokke skadet i sikkerhetskontroll.

Klokken trenger man ikke ta av gjennom sikkerhetskontrollen
I alle fall har ikke jeg gjort det de siste par åra etter at en sikkerhetsvakt kommenterte 'uret trenger du ikke ta av'....
Det har gått fint både her til lands og i Europa/USA :) Ingen piping eller kommentarer...
 
"Alt du sender igjennom sikkerhetskontrollen er ditt eget ansvar. Slipper du tingene dine ut av synet, er du selv ansvarlig, sier informasjonssjef i Oslo Lufthavn, Jo Kobro til TV 2 hjelper deg".

Har man egentlig noe valg? I det øyeblikket det går gjennom maskinen, mister man det av syne. Med mindre man legger seg inn i maskinen samtidig, så vil man ikke kunne se eiendelene sine. Blir man i tillegg stoppet for ekstra sjekk, har man absolutt ingen kontroll på det man har sendt gjennom... Det er derfor jeg kjører bil, fremfor å fly innenlands. Jeg orker ikke sikkerhetskontrollene...

Når jeg derimot MÅ fly, så legger jeg alltid klokken i lommen på jakken når jeg sender den gjennom. Alternativt oppi bagen/sekken jeg har med meg. Da slipper jeg slike problemer, samt at det reduserer faren for tyveri :)
 
"Alt du sender igjennom sikkerhetskontrollen er ditt eget ansvar. Slipper du tingene dine ut av synet, er du selv ansvarlig, sier informasjonssjef i Oslo Lufthavn, Jo Kobro til TV 2 hjelper deg".

Har man egentlig noe valg? I det øyeblikket det går gjennom maskinen, mister man det av syne. Med mindre man legger seg inn i maskinen samtidig, så vil man ikke kunne se eiendelene sine. Blir man i tillegg stoppet for ekstra sjekk, har man absolutt ingen kontroll på det man har sendt gjennom... Det er derfor jeg kjører bil, fremfor å fly innenlands. Jeg orker ikke sikkerhetskontrollene...

Når jeg derimot MÅ fly, så legger jeg alltid klokken i lommen på jakken når jeg sender den gjennom. Alternativt oppi bagen/sekken jeg har med meg. Da slipper jeg slike problemer, samt at det reduserer faren for tyveri :)

Som sagt....du trenger ikke ta klokken av armen :)
 
"Alt du sender igjennom sikkerhetskontrollen er ditt eget ansvar. Slipper du tingene dine ut av synet, er du selv ansvarlig, sier informasjonssjef i Oslo Lufthavn, Jo Kobro til TV 2 hjelper deg".

Har man egentlig noe valg? I det øyeblikket det går gjennom maskinen, mister man det av syne. Med mindre man legger seg inn i maskinen samtidig, så vil man ikke kunne se eiendelene sine. Blir man i tillegg stoppet for ekstra sjekk, har man absolutt ingen kontroll på det man har sendt gjennom... Det er derfor jeg kjører bil, fremfor å fly innenlands. Jeg orker ikke sikkerhetskontrollene...

Når jeg derimot MÅ fly, så legger jeg alltid klokken i lommen på jakken når jeg sender den gjennom. Alternativt oppi bagen/sekken jeg har med meg. Da slipper jeg slike problemer, samt at det reduserer faren for tyveri :)

Dette varierer tydeligvis fra kontrollør til kontrollør. Min erfaring er at ur med "mye masse" (Ingenieur, Breitling, PAM's m.m.) gjerne utløser blink og pip,- derfor er det uthevete i jayeff's innlegg smart. Veldig smart!
 
flydde til molde i forrige uke, og sendte alt jeg hadde gjennom scanneren, bland annet et skjerf.
i det kassene mine kom gjennom, stoppet båndet, og den ene vekteren sa at noe hadde kilt seg i det.
jeg tok tingene mine, og merket at sjerfet var borte...:roll:

gikk stille og rolig derfra, og kjøpte nytt sjerf i molde :grin:
 
Jeg er enig med adio. Det er greit å legge klokken i jakkelommen eller i håndbagasjens sidelomme. Da slipper en også å tenke på riper som kan oppstå, eller at en i hastverket skal glemme den igjen.

Min søster var på reise nå nylig og oppdaget faktisk at en mann glemte Rolex'en igjen i kontrollen. Hun fikk heldigvis levert den til sikkerhetskontrollen slik at de ropte klokken opp på høytaleren. Siden hun har Rolex selv vet hun hvor kjipt det er å skulle miste den.
 
"Alt du sender igjennom sikkerhetskontrollen er ditt eget ansvar. Slipper du tingene dine ut av synet, er du selv ansvarlig, sier informasjonssjef i Oslo Lufthavn, Jo Kobro til TV 2 hjelper deg".

Har man egentlig noe valg? I det øyeblikket det går gjennom maskinen, mister man det av syne. Med mindre man legger seg inn i maskinen samtidig, så vil man ikke kunne se eiendelene sine. Blir man i tillegg stoppet for ekstra sjekk, har man absolutt ingen kontroll på det man har sendt gjennom... Det er derfor jeg kjører bil, fremfor å fly innenlands. Jeg orker ikke sikkerhetskontrollene...

Når jeg derimot MÅ fly, så legger jeg alltid klokken i lommen på jakken når jeg sender den gjennom. Alternativt oppi bagen/sekken jeg har med meg. Da slipper jeg slike problemer, samt at det reduserer faren for tyveri :)

Dette som OSL hevder her er faktisk feil. Det foreligger rettskjennelser som gjør flyplassen ansvarlig, men med begrensninger. Strengt tatt er det eneste de ikke er ansvarlig for det andre passasjerer ødelegger eller stjeler.
 
Kan bekrefte at ihvertfall iwc (pilot) og panerai piper på gardermoen...har testet.. Legger alltid klokken i jakkelommen siden denn likevel må av.:)
 
Hovedregelen bør nok kanskje være den at man tar av seg uret og lar det ligge trygt i en lomme eller på annen måte skjult i en veske/bag, slik at man unngår å gi uærlige sjeler en fristelse i å få seg et gratis ur.

Scanning av uret sammen med bagasje/klær etc på båndet har jeg til gode å oppleve gir utslag på urets funksjon/presisjon.
Ei heller i metalldetektoren.

Dog må jeg si at sist jeg dro med min Patek på hånden via Gardermoen, tok jeg den av og ga den til en - etter forholdene - hyggelig "Mr Securitate" med beskjed om at dette uret skal IKKE stråles.
Jeg passerte raskt og fikk umiddelbart mitt ur tilbake ved passering av detektoren.

Prøv gjerne den varianten.
Jeg vil tro det er enklere enn man kanskje tror å unngå bestråling av uret.

;)
 
Jeg putter klokken i jakken, eller i sekken min, og sørger for å ha øyekontakt med jakke og sekk både når den går inn og kommer ut av gjennomlysningsmaskinen.

Ved ekstrasjekk har jeg forlangt å få eiendelene ihende før man evt. forlater området ved gjennomlysningsmaskinen.

Området før og etter sikkerhetssjekken er nok også et yndet mål for lommetyver og lignende, eller rett og slett for anent "impulsnaskeri" av verdisaker. IMO veldig greit å være påpasselig her.
 
Jeg har hatt flere ur i titanium, senest en Aquatimer og de har aldri utløst "alarmen" på noen av de flyplassene jeg har besøkt, det gjelder både innland og utland. De har også hatt lenken så tydeligvis forskjell på metaller.
 
Etter å ha lest denne tråden for en tid tilbake sluttet jeg å ta av min PAM111 på rem i sikkerhetskontroller.
Har 6-8 passeringer bak meg nå, og ingen utslag noen av turene.

Fikk en ekstra kontroll sist på Gardermoen (maskinen velger ut tilfeldig sa de) med gjennomlysning av sko, kontroll av fotsåler(!) og full visitasjon.
Hun dro da ned ermet på genseren når hun kjente klokken og så hva det var, men kommenterte ikke at jeg hadde den på.

Fortsetter derfor å beholde klokke på.
 
Jeg har hatt flere ur i titanium, senest en Aquatimer og de har aldri utløst "alarmen" på noen av de flyplassene jeg har besøkt, det gjelder både innland og utland. De har også hatt lenken så tydeligvis forskjell på metaller.

Stålkvalitet, stålmengde, mengde stål, målertype og toleransegrenser vil spille inn på om klokken din utløser alarmen eller ikke..
Seamasteren og Longinen min går rett gjennom hvertfall.