Klokke til bryllup

Medlem
21. mars 2013
Sted
Oslo
Det har seg slik at jeg skal gifte meg neste sommer og i den anledningen ønsker jeg å kjøpe en klokke. Jeg kjøpte egentlig en Tissot Le Locle Chronometre til anledningen, men dette var før klokkeinteressen tok av i våres og nå angrer jeg litt. Det er fremdeles en fin klokke synes jeg, men jeg ønsker meg noe virkelig spesielt.

Jeg har to krav:

1. Budsjett < 50.000
2. Det skal være mulig å bruke uret til andre anledninger enn fine tilstelninger. Går casual kledd på jobb og vil gjerne ikke se overdressed ut dersom jeg skulle ønsker å bruke det en hverdag. Liker ikke tanken på å bruke 50k på et ur jeg bare kan bruke en håndfull ganger i året.

Klokken kan gjerne være brukt, men siden jeg må spare litt blir det neppe noe kjøp før til våren.

Jeg har sett litt på Aqua Terra two tone, men dette uret er ikke lenger å oppdrive. Substitutt blir da på brun lærrem i stedet for tt-lenke. Synes også Glashütte Panoreserve er meget fin, men Tidemann skal ha 70-80k for et nytt eksemplar. Har også prøvd JLC Reverso. Synes klokken er fin, men er ikke komfertabel med et firkantet ur.

så, det jeg ber om er egentlig forslag til et ur jeg kan kjøpe meg.

Det har seg slik at jeg skal gifte meg neste sommer og i den anledningen ønsker jeg å kjøpe en klokke. Jeg kjøpte egentlig en Tissot Le Locle Chronometre til anledningen, men dette var før klokkeinteressen tok av i våres og nå angrer jeg litt. Det er fremdeles en fin klokke synes jeg, men jeg ønsker meg noe virkelig spesielt.

Jeg har to krav:

1. Budsjett < 50.000
2. Det skal være mulig å bruke uret til andre anledninger enn fine tilstelninger. Går casual kledd på jobb og vil gjerne ikke se overdressed ut dersom jeg skulle ønsker å bruke det en hverdag. Liker ikke tanken på å bruke 50k på et ur jeg bare kan bruke en håndfull ganger i året.

Klokken kan gjerne være brukt, men siden jeg må spare litt blir det neppe noe kjøp før til våren.

Jeg har sett litt på Aqua Terra two tone, men dette uret er ikke lenger å oppdrive. Substitutt blir da på brun lærrem i stedet for tt-lenke. Synes også Glashütte Panoreserve er meget fin, men Tidemann skal ha 70-80k for et nytt eksemplar. Har også prøvd JLC Reverso. Synes klokken er fin, men er ikke komfertabel med et firkantet ur.

så, det jeg ber om er egentlig forslag til et ur jeg kan kjøpe meg.

Jaeger master control Chrono! Den får du en god pris av tidemann på. Spør om han ikke har en god pris da du vurderer utlandet el.

Hva med Rolex Datejust II i stål? Etter min mening er dette en av de bedre allrounderne der ute.

Er ikke superfan av Datejust, men jeg ser den finnes i 41mm. Kan gå og se på Bjerke om de har en modell inne jeg kan prøve. Kan jo bli frelst. Alternativet er jo Explorer 1 som jeg personlig synes er finere, men kanskje ikke helt noe man kan gifte seg i? Ellers fin til de fleste anledninger.

Det trenger du ikke anta.
Urverket har en tendens til å oppgi fiktive listepriser (om jeg skal være snill: listepriser som ikke er sjekket mot faktiske norske).

For det første så var det ikke den modellen men Chronoen. For det andre, du får den for 50 garantert! Presenter budsjettet og at du skal gifte deg og vips har du en. Han har den til og med inne, gå å se på den. Nyydelig!

Explorer I kan du fint gifte deg med, for deretter dra i krigen :) skulle jeg giftet meg på nytt ville denne vært soleklar favoritt.

Var innom Bjerke i prinsensgate og den nærmest stortinget i dag. Ingen av de jeg snakket med der dro som Explorer 1 som et forslag. Bare Datejust og Submariner (!). IWC Ingenieur og Flyger ble også nevnt. Virket som de bare dro frem forslag de selger mye av og ikke noe det passer å gifte seg i. Snodig i grunn.

Snakket med en veldig hyggelig dame/jente på Bjerke prinsensgate som var veldig fan av Tag Heuer og viste meg stort sett det, men jeg tror ikke Tag er tingen. Selv om jeg antagelig aldri vil flippe uret faller Tag utrolig mye i verdi og er vel stort sett ETA verk. 35k for ETA er for mye. Da kjøper jeg heller en Portoguese som Tagen jeg tenker på mer eller mindre er en ripoff av.

Hun skjønte etterhvert at jeg ville opp en klasse og tok frem en nydelig Breitling. Jeg har egentlig ikke sansen for Breitling. Synes fort de blir veldig mye og masete, men denne likte jeg. Dessverre finner jeg ikke igjen modellen i katalogen eller på nettet. Dessuten var den litt over budsjett.

Gikk så på Tidemann som tok meg på en rundtur i butikken. Jeg synes Glashütte Panoreserve er utrolig flott, men dessverre godt over budsjett. Tidemann anbefalte virkelig JLC og vite meg chronoen (dessverre sort skive) og memovox. Dessverre disse også godt over budsjett. Han mente også at JLC kom til å stige en del i pris den nærmeste tiden (10-12%) fordi avansen var så dårlig.

Jeg kunne egentlig godt tenke meg en JLC. Liker virkelig Memovox, Chronografen, Hometime og Master Calendar. Dessverre er det Hometimen som er den eneste det er mulig å få innenfor budsjett.

Tidemann hadde også en Zenith El Primero Chrono, men husker ikke pris. Ei finner jeg den på Zeniths hjemmeside. Det jeg dog fant der var El Primero Espada Two Tone med både brun og hvit skive.

Listen så langt er som følger: Omega Aqua Terra, Breitlingen jeg tittet på, Portoguese (dog dyrt for Valjoux urverk...), Hometime, Explorer 1, Milgauss (?). Får se om jeg ikke kan få utvidet budsjettet litt så noen fler klokker er innenfor rekkevidde.

Daydate med sine 34mm blir for lite. Dessuten liker jeg ikke forstørrelsesglasset som Rolex har på alle date-klokkene sine.

Uansett oppdaterer litt her med bilde av kandidatene jeg vurderer. Jakten er nesten like morsom som kjøp :)

Aqua Terra 231.23.42.21.06.001.
Ønsker egentlig two tone versjonen med midtlenke i rødt gull, men denne er ikke lenger å oppdrive. Derfor må jeg evt finne en brukt eller kjøpe med rem.
23123422106001-20.png

IWC Protuguese IW371446
Prøvde denne hos Bjerke forleden. Liker den godt, men at det sitter Valjoux 7750 i den gjør meg skeptisk. Missforstå meg rett, det er et flott verk, men til 55k kan man få en meget fin klokke med inhouse verk. Kan vurderes brukt til en rett pris.
M02_IW371417_2011_grey.jpg

Glashütte Panoreserve 1-65-01-22-12-04
Fantastisk flott ur. Nytt dog utenfor budsjett. Kan finnes brukt til fornuftig pris.
16501221204.png

Jaeger Le Coultre HomeTime 1628430
Fin, men mangler det lille ekstra. Litt for enkel kanskje. Innenfor budsjett hvis jeg kjøper ny.
Master-jlc-1628430-zoom.jpg

Jaeger Le Coultre Memovox 1418430
Litt det samme som med HomeTimen, fin, men kanskje litt for enkel. Utenfor budsjett ny. Har jeg bruk for alarmfunksjonen?
Master-jlc-1418430.png

Jaeger Le Coultre Master Chronograph 1538420
Prøvde den sorte på Bjerke her forleden. Det er nok den hvite jeg liker best. Foretrekker nok denne fremfor de to andre. Litt utenfor budsjett ny, men brukt er den godt innenfor.
Master-jlc-1538420.png

Zenith Espada
Denne liker jeg fordi den ligner på Aqua Terraen og kommer med two tone lenke. Dessverre er denne langt over budsjett, men muligens kan den skaffes brukt. Har dog aldri sett en til salgs.
51_2170_4650_01_m2170.jpg

51_2170_4650_75_M2170_3.jpg

Zenith Captain Chronograph
Litt utenfor budsjett i gull. Finnes i stål med gull visere og markører.
51_2112_400_01_c498.jpg

Står pt mellom Aqua Terra, Glashütten og JLC Chrono, med Zenithene som outsidere.

Får oppdatere denne litt. Har prøvd Datejust hos Bjerke, både 36mm og 41mm. Like faktisk 36mm best når jeg sammenlignet de ved siden av hverandre. Kassen gjør at 36mm ikke blir for pinglete. Prøvde også Explorer 1, men denne har jeg slått fra meg for denne gangen.

Prøvde også Omega Aqua Terra med blå skive (38.5mm). Denne er også helt nydelig.

Har til gode å prøve two tonen jeg postet bilde av i forrige post. Denne er også aktuell, men må se og prøve den først.

Liker faktisk disse modellene over Jaegerene jeg har sett på. Blir liksom ikke "blown away" av de, så det får bli til en senere anledning hvis jeg ikke finner en til en meget god pris.

Panoreserven elsker jeg fortsatt, men 80k blir å strekke strikken for langt. Igjen, hvis jeg finner til en meget god pris så kan denne vurderes igjen.

56000 * 1.25 = 70000.

Da kjøper jeg heller en ny en. Klarer alltids å grave frem 10k ekstra fra en plass.

Jeg har satt grensa til nyverdi = 50k for denne gangen.