Klokke til fruen på julaften (passe definert challende)

Medlem
2. des. 2013
Hei!

Første innlegget på Tidssonen og det blir det klassiske temaet ‘Klokke til fruen på julaften’!

Budsjett: 3K-5K (Bør være ny såfremt ikke en mint condition Constellation passer i budsjettet..)
Hun: er yngre enn mine 40+, gyllenbrun hud, medium-til-små hender, liker klassisk eleganse, gjerne blandet med litt sportslighet...

NB! Har selv godt mange år uten klokke, siste var en Tissot, synes det er mange fine klokker,
men er ikke en klokkefreak (ennå..). Det samme gjelder vel strengt tatt for fruen også.
Begge er glad i kvalitetsprodukter!

Vi kikket på Omega Constellation Brushed 27 mm Yellow Gold Steel MOP Dial og begge var enige om at det var en meget fin klokke, men dessverre et godt stykke utenfor budsjett p.t.

Jeg har kikket på denne Michael Kors Camille Chronograph Blå/Belagd, rose gull Ø43 mm som jeg synes ser veldig bra ut (og som jeg tror vil passe henne godt). Men etter å ha lurket litt på Tidssonen skjønner jeg at MK ikke anbefales sterkt :))

Deretter kikket jeg på denne The Collection / American Classic / Jazzmaster Viewmatic Auto som er fin men kanskje litt enkel med tanke på utseende? Har dog skjønt at Hamilton er et respektert merke som kan være en fin start inn i klokkeverden?
Fant også denne Viewmatic som var stilig!

Eller en slik en Citizen Eco-Drive Chronograph FB1112?

Merk at fruen kun har sett Omegaen, resten er det jeg selv som har tatt frem uten at hun har gitt tilbakemelding.

Så nå trenger jeg bistand fra dere erfarne: Med dette bakteppe, har du noen gode tips?

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Etter mine erfaringer er det risky business å kjøpe noe sånt som dette uten at hun vet hva hun får. Smykker og klokker skal være innertier for at hun skal bruke det. Og jeg kan nesten skjønne det, jeg er selv kresen, og liker å vite hva jeg får, hvis det er noe jeg skal bruke daglig. Når det er sagt, se hva Christopher Ward har å tilby.

Etter mine erfaringer er det risky business å kjøpe noe sånt som dette uten at hun vet hva hun får. Smykker og klokker skal være innertier for at hun skal bruke det. Og jeg kan nesten skjønne det, jeg er selv kresen, og liker å vite hva jeg får, hvis det er noe jeg skal bruke daglig. Når det er sagt, se hva Christopher Ward har å tilby.

+1

Madammen har en Constellation som hun alltid faller tilbake på, så jeg foreslår du gjør som resten av sonen gjør - strekke budsjettet! ;)

Men kanskje dette kan være et alternativ Seiko 5 Womens Sports Automatic SRP368K1 SRP368K SRP368 ? Den passer iallefall noen lunde kriteriene dine, er automatisk og i tillegg har du potensielt 3-4k å redde deg inn på i form av noko attåt.

Til info er creationwatches en drøm å handle hos!

+1

Madammen har en Constellation som hun alltid faller tilbake på, så jeg foreslår du gjør som resten av sonen gjør - strekke budsjettet! ;)

Men kanskje dette kan være et alternativ Seiko 5 Womens Sports Automatic SRP368K1 SRP368K SRP368 ? Den passer iallefall noen lunde kriteriene dine, er automatisk og i tillegg har du potensielt 3-4k å redde deg inn på i form av noko attåt.

Til info er creationwatches en drøm å handle hos!

Budsjettstrekking må jeg ta ved neste jul (tror jeg...), hvor anbefales det å kjøpe en Constellation?
Ellers likte jeg faktisk meget godt den Seikoen, ble nesten litt redd for at den ble for billig :confused:

Hei:)
Nå kan jeg ikke svare for akkurat den Seikomodellen der, men av erfaring så overrasker Seiko når det gjelder kvalitetsfølelse. Alternativene du viser til har veldig stor forskjell på størrelse, det kan være kjekt å merke seg. En klokke på 27mm og en på 43mm er to vidt forskjellige ting. Selv har jeg små hender og veldig tynne håndledd og klokker over 40mm ser som oftest helt feil ut. :) Du skriver heller ikke noe om kvarts/mekansik er av betydning. Her er en Seikovariant som ligner på Omega, den har størrelse 27mm. Her er en helt annen klokke og den er litt større 38mm, en størrelse jeg trives godt med. Den er også mekanisk. Jeg har handlet her før og har kun positive opplevelser, og må si at når de oppgir "mint condition" så er den strøken. :)

Takker for gode tips til klokker!

Når det gjelder om skal ha automatic, quarts, mekanisk eller noe annet så er jeg, foreløpig, relativt
ukjent med disse forskjellige "teknologiene" og har derfor ingen klare ønsker (samme gjelder fruen).

Som tidligere nevnt er vi begge opptatt av kvalitet og "skikkelige ting".

Såvidt jeg har skjønt er Automatic "bedre" enn Quartz?

Likte begge de to Seikoene som er blitt presentert, men Sport 5 er kanskje "bedre" enn Dress Ladies?

Vurderer faktisk en Seiko + MK (ser at den går for 150$ på Jomashop nå) klokken, da har hun en for
stil/eleganse og en for bling..? Har jo da fortsatt råd til en klokke til 2,5K :)
(hvis jeg har uflaks med tollen på de to første..).

Ser utfordringen med små lanker som du nevner Rambutan, får ta noen diskrete mål og se om 43mm blir for stort, selv for en bling klokke.

Beklager høy grad av nybegynner-spørsmål, jobber med å lese meg opp på forumet når jeg har tid :)

Takk!

Constellationen er kjempeflott. Den kjøpte jeg til kona til bursdagen i høst, bare med diamanttimemarkører. Stor suksess.

Du blir kanskje bitt av basillen, men sjansen for at fruen kommer til å synes det er bedre med mekanisk klokke fremfor quartz, er minimal!

Litt enabeling:
IMG_1074copy2_zps71d6f2c7.jpg

Redigert:
Constellationen er kjempeflott. Den kjøpte jeg til kona til bursdagen i høst, bare med diamanttimemarkører. Stor suksess.

Du blir kanskje bitt av basillen, men sjansen for at fruen kommer til å synes det er bedre med mekanisk klokke fremfor quartz, er minimal!

Litt enabeling:

IMG_1074copy2_zps71d6f2c7.jpg

Ja, det er en fantastisk klokke! Må dessverre prioritere litt økonomisk og har derfor gått for Seiko 5 Womens Sports Automatic + Michael Kors MK5758. Tror jeg treffer rimelig bra her, valgmuligheter for fruen og rom for å oppgradere etterhvert.

Nå må jeg bare finne den ultimate urverk-oversikt-siden som forteller meg om fordeler/ulemper/etc om de forskjellige urverkene. Har forlengst skjønt at det ligger mye vitenskap/kunnskap i dette (Vet p.t. ikke hvorfor jeg bør velge mekanisk fremfor quartz).

Jeg skal være litt djevelens advokat her. Selv har jeg et par quartz-ur, men etter at jeg fikk øynene opp for mekaniske klokker, bruker jeg dem nesten aldri. Som nevnt deles denne fascinasjonen sjelden av kvinner.

En mekanisk klokke av det kaliberet du vurderer, må stilles minst en gang i uka, og det må brukes hver dag/trekkes opp en gang i døgnet for at det ikke skal stoppe. En quartzklokke trenger du bare stille fra vinter til sommertid og omvendt, og den kan ligge i månedsvis uten at den stopper eller trengs å stilles. Dette er noe de fleste damer ser på som en fordel, merkelig nok.

Hvis du kjøper ei quartzklokke uten (en tikkende) sekundviser, som Constellationen (og mange andre rimeligere klokker) kan du kanskje nesten unngå å irritere deg over at det er quartz ;)

Her er det mange fine klokker, både quartz og mekaniske. Rask levering og anbefalt av mange her:
http://www.creationwatches.com/products/gift-ideas-for-women-196/

Bare scroll forbi de første...

Todda

Redigert:
Jeg skal være litt djevelens advokat her. Selv har jeg et par quartz-ur, men etter at jeg fikk øynene opp for mekaniske klokker, bruker jeg dem nesten aldri. Som nevnt deles denne fascinasjonen sjelden av kvinner.

Hjelp meg her; hva er fasinasjonen med mekaniske klokker?

En mekanisk klokke av det kaliberet du vurderer, må stilles minst en gang i uka, og det må brukes hver dag/trekkes opp en gang i døgnet for at det ikke skal stoppe. En quartzklokke trenger du bare stille fra vinter til sommertid og omvendt, og den kan ligge i månedsvis uten at den stopper eller trengs å stilles. Dette er noe de fleste damer ser på som en fordel, merkelig nok.

Tenker du da på Constellation eller rimeligere modeller?

Hvis du kjøper ei quartzklokke uten (en tikkende) sekundviser, som Constellationen (og mange andre rimeligere klokker) kan du kanskje nesten unngå å irritere deg over at det er quartz ;)

Denne skjønte jeg ikke helt :D

Her er det mange fine klokker, både quartz og mekaniske. Rask levering og anbefalt av mange her:
Gift Watches for Women

Bare scroll forbi de første...

Todda

Det har jeg gjort og kjøpte nest nederste (nr 49) på den siden :)

Hjelp meg her; hva er fasinasjonen med mekaniske klokker?

For meg er det å vite at det er en mekanisk innretning. Fascinasjonen for fjærer og tannhjul og finmekanikken. Jeg liker også å se sekundviserne gli rundt skiva.

Tenker du da på Constellation eller rimeligere modeller?

De fleste quartzklokker er selvsagt mye mer nøyaktige enn mekaniske klokker. Det varierer fra quartz til quartz også. Jeg har en Grand Seiko som holder seg innenfor 1 sekund feilmargin per halvår. Andre kan gjerne ha et avvik på 10 - 15 sekunder per måned. Constellationen du kikket på, er en såkalt HEQ (High End Quartz, også kalt HAQ (High Accuracy Quartz)) med Omegas eget verk. Så den vil nok være veldig nøyaktig. Jeg kan ikke se noe avvik i løpet av de månedene kona har hatt den. men så har den jo ikke sekundviser heller...

Denne skjønte jeg ikke helt :D

En kan bli veldig opphengt i detaljer, og en tikkende sekundviser blir veldig feil når du er vant med en som mer eller mindre flyter av gårde. Og så blir en konstant minnet på at det er et quartz-verk inni...

Det har jeg gjort og kjøpte nest nederste (nr 49) på den siden :)

Det er ikke noe annet enn et kupp. Har du bestilt den fra Creationwatches? Tipper den koster dobbelt så mye, minst, hos forhandler i Norge. Omegaen tror jeg ikke du ville fått billigere fra utlandet. Hvis du en gang skal kjøpe en såpass dyr klokke, ville jeg gått til en lokal forhandler og fått en god pris der.

Her er litt inspirasjon til neste gang ;)

Need a Gift for Her? Here are 25 Ladies' Watches from WatchTime.com and Watch Insider

Lykke til med gaven!

Todda

Alltid greit å få tatt en avgjørelse! Tipper hun blir fornøyd med dette :)

Som fremtidig "prosjekt" kan jeg også anbefale Omega Constellation! Husk at bruktkjøp også er en mulighet..
Denne plukket jeg opp brukt for 13K og kostet på en tusenlapp i batteriskift og polering. Mamma ble kjempefornøyd ;)

Da var utvekslingen av presanger gjennomført.... Med ganske så spennende resultat!

Hun kastet knapt et blikk blikk på Michael Kors MK5758 klokken --> Den er tilsalgs!

Hun ble veldig glad i Seiko 5 Womens Sports Automatic SRP368K1 og synes den er fin.

MEN, så tok hun innersvingen på meg og kjøpte Rado Centrix til meg...! Må si jeg er kjempefornøyd!!

Er derfor på jakt etter en Omega Constellation til henne, tips?