Klokke tilbake fra urmaker - nøyaktighet

Medlem
31. mai 2010
Sted
Oslo
Hadde en Seamaster med kaliber 1120 inne hos urmaker, som tydeligvis har levert til importør (Swatch Group på Kalbakken), for å ordne en liten ting innenfor garantitiden. Fikk med papirer som viser at den samtidig har vært gjennom trykktest og nøyaktighetstest. Testen for nøyaktighet er utført med noe som heter Witsch Scronoscope M1, og testen viser en nøyaktighet mellom 7 og 10 sekunder for fort i døgnet, avhengig av posisjon (krone opp, krone ned, osv.). Dette stemmer bra, for når jeg har sjekket de siste dagene går den i snitt 9 sekunder for fort. Så vidt jeg vet er klokka sertifisert til en nøyaktighet innenfor -4 til +6 sekunder i døgnet. Hadde det ikke vært naturlig at de finjusterte klokka før jeg fikk den tilbake, når de ser at den er utenfor kronometerspesifikasjonene?

Hadde en Seamaster med kaliber 1120 inne hos urmaker, som tydeligvis har levert til importør (Swatch Group på Kalbakken), for å ordne en liten ting innenfor garantitiden. Fikk med papirer som viser at den samtidig har vært gjennom trykktest og nøyaktighetstest. Testen for nøyaktighet er utført med noe som heter Witsch Scronoscope M1, og testen viser en nøyaktighet mellom 7 og 10 sekunder for fort i døgnet, avhengig av posisjon (krone opp, krone ned, osv.). Dette stemmer bra, for når jeg har sjekket de siste dagene går den i snitt 9 sekunder for fort. Så vidt jeg vet er klokka sertifisert til en nøyaktighet innenfor -4 til +6 sekunder i døgnet. Hadde det ikke vært naturlig at de finjusterte klokka før jeg fikk den tilbake, når de ser at den er utenfor kronometerspesifikasjonene?

Om modellen din er kronometersertifisert ville jeg forventet å fått den tilbake innenfor kronometerkrav...

Send den tilbake og få den justert. Problemet er vel at de ikke får det til. Hadde en Speedmast de forsøkte å justere to ganger uten hell. Det endte med at de sendte den til Sveits. Da den kom tilbake gikk den under 0,5 sek feil i døgnet:D

COSC sertifisering gjelder urverk uten kasse og rotor, ikke en ferdig sammensatt klokke..

http://www.timezone.com/library/wbore/wbore631733384647656250

Interessant lesning. Men jeg mener at det er opplagt at urverkets nøyaktighet bør være innenfor kronometerspesifikasjonene, selv om den sitter i ei urkasse... Jeg har flere mekaniske klokker som er mer nøyaktig enn dette, bl.a. en mye rimeligere Seiko SKX007 og Omega-klokker fra 60-tallet. Jeg skal uansett ta kontakt for å høre hva de sier, det kan i det minste være interessant å høre hva slags innstilling de har til temaet.