Klokkeauksjoner

Medlem
8. juli 2011
Sted
Norge
På klokkeauksjoner så er det noen ganger at man kan gjøre kjempekupp på ålreite vintageklokker. Jeg tenkte å lage en tråd hvor vi kan gi hverandre tips om spennende auksjoner, og samtidig holde en ryddig oversikt over auksjonshus med greit rykte.

Her dukker det nok opp endel kjente, men forhåpentlig noen ukjente etterhvert. Kom gjerne med innspill, så skal jeg legge til her i oversikten.

Auksjonshus:
Antiquorum
Kaplans
Watches of Knightsbridge
Bruun Rasmussen
Bukowskis
Auctionata
Christies
Bonhams

Panteauksjoner:
Pantbanken.se

Andre:
The Saleroom
Dr. Crott

Redigert:
For å følge opp på denne tråden, så går det en rimelig greit priset IWC 666a i 18K i morgen som kan følges på the Saleroom.

453-20148812176_original.jpg

Denne sjekker ut både med hensyn til serienumre, skive og visere. Jeg har mottatt noen bilder av inside og fra flere vinkler, og den ser grei ut. Eneste jeg ikke har fått bekreftet er kronen.

Jeg kan dessverre ikke legge inn bud pga dobbelt boliglån for tiden. Håper noen andre kan sikre denne godbiten som nok vil se pen ut med en liten dæsj kjærlighet.

Fikk en nyhetsmail fra Watchtime i går kveld om kommende auksjoner og tilbud om "takst" hos Antiquorum. Bare for gøy sendte jeg bilder/info om min 16758. Her er litt info om provisjon og exportproblem(?) for de som måtte være interessert ;)

Dear Mr. Rød (Rød.anm)

Thank you very much for reaching out to us regarding your Rolex 16758 GMT-Master.

It is a very nice watch and always collectible, we would certainly be interested in consigning for our next December 2014 New York auction.

Our preliminary auction estimate would be $10,000-15,000, Reserve/Minimum at $10,000 (pending first hand inspection).

There are three fees associated with selling at auction, all of which are deducted from your proceeds:

1) Commission: Our standard commission rate is 15% commission on the first $10,000 and 10% thereafter on the remainder.

2) Insurance: There is a small fee of 1% insurance on the hammer price for lot sold and 1% on the reserve price (or on the low estimate for item consigned at No Reserve).

3) Photography: There is a $100 photography fee per lot for our catalog production.

The deadline for consignment is on October 24th. I see that you are located in Norway, so I am not sure if you would be able to deliver us the watch to New York since there is an importation regulation on Rolex pieces into the United States.
Of course, one is allowed to wear the watch, but formal importation of Rolex is not allowed due to copyright issues i

Please let us know if you have any questions. Thank you once again for sharing your piece with us and I look forward to hearing back from you.

Best,
xxxxxx

Redigert:
Antiquorum

@Rød - Var det tilbakemelding fra Etienne?

De tar seg med andre ord veldig godt betalt ved salg? Det er jo 25% premium på hammerpris for kunde. 10% tillegg for selger gjør jo dette lukrativt.

Jeg har fått dette shippet, og da betalte jeg 1% av hammerpris. Dvs. at de tar betalt for denne forsikringen to ganger.

Har selv handlet 4 ur i varierende prisklasse hos Antiquorum. Har opplevd god service og god kvalitet. Det var en episode hvor de ikke informerte om at det fulgte med uorginal folding clasp. For meg var det en ganske kjip set back.

Kjøpte en Tudor Date-Day til frøkna. Den stoppet etter 4 dager. Etter mye frem og tilbake tok de uret tilbake og fullførte full service. Leverte i juni, men ikke hentet enda.

Redigert av en moderator:
@Klokkesamler - er Etienne et navn, by eller annet? Svaret kom fra:

Director, Watch Department
Antiquorum USA, Inc.

Det er jo en auksjon hvor de tilbyr klokker(hver eneste gang). Nettbutikken, eller nettauksjon er det ikke, men det er en auksjon :)
@Ralph

Det er jo en auksjon hvor de tilbyr klokker(hver eneste gang). Nettbutikken, eller nettauksjon er det ikke, men det er en auksjon :)
@Ralph

Joda @Klokkesamler, men de tilbyr ikke katalog, budgivning på nett eller nettbutikk med ikke solgte objekter, jf. resten av listen.
Jeg kan godt legge til en liste med fysiske auksjoner, men poenget med tråden blir liksom borte når du må stille på auksjonslokalet for å få oversikt over objektene, og for å vurdere klokkene på auksjonsdagen. Det er vel bare noen prosent av TS som bor i Oslo og som kan stikke innom for å se.
Meningen med denne tråden var å tipse hverandre om når spennende auksjoner holdes, om enkeltobjekter som kanskje er priset lavt, eller om helt spesielle klokker. En utelukkende fysisk auksjon mangler det vi kan diskutere og dele her på TS.

Dersom du kjenner noen på Lånekontoret, så burde du tipse de om at fingeren må ut med hensyn til online løsning. Nettsiden deres har stått på stedet hvil i hvertfall i 5 år.