Klokkebilder

Sponon

Støttemedlem
Medlem
15. juli 2009
Leste noe spennende i februar utgaven av Watchtime magasinet.

Når de store produsentene tar bilder av klokkene så er det jo kjent at de stiller viserne 10 over 10, men har aldri lagt merke til
dato anvisningen. Legger merke til at de samme datoene ofte går igjen hos de store produsentene. Ifølge en artikkel i Watchtime så var dette såkalte "perfekte tall" i matematikkens verden.

Rolex, Panerai bruker ofte 28,

Patek Philippe, JLC bruker ofte 18

Omega bruker ofte 8...

Har dere tenkt over dette?

Har lest litt om fenomenet tidligere også. Med viserne på 10 over 10 "smiler" jo klokka ;)
I tillegge er det på de aller fleste urskiver et tidspunkt der viserne ikke dekker logo eller komplikasjoner.

Jeg leste forholdsvis nylig det som står i denne artikkelen, hvor en representant for Timex kan opplyse om at det nøyaktige tidspunktet de setter klokkene sine til er 10:09:36. Tidligere var visst standarden 08:20, men det ble endret for at det skulle ligne mer på et smil, ifølge samme side. Noen påstår også at poenget ikke er et smil, men et V-symbol (som i "V for Victory").

Dette med datoene leste jeg også om i WT, det var nytt for meg.

Faktisk så...

Faktisk så er det ikke 10:10 som er det mest vanlige, jeg tror som oftest klokken er stilt til 10:08. Ta et kjapt søk i katalogene eller google så vil dere se det selv. På den måten dekker ikke sekundviseren indeksen eller tallet 2.
Jeg ble oppmerksom på det da jeg på en quiz svarte 10:10, men fikk feil på det. Jeg sjekket opp og riktig nok, hos de aller fleste (men ikke alle) står klokken på 10:08.

Når de store produsentene tar bilder av klokkene så er det jo kjent at de stiller viserne 10 over 10, men har aldri lagt merke til
dato anvisningen. Legger merke til at de samme datoene ofte går igjen hos de store produsentene. Ifølge en artikkel i Watchtime så var dette såkalte "perfekte tall" i matematikkens verden.

Omega bruker ofte 8...

Har ikke lest artikkelen i Watchtime, og jeg vet ikke om de er inne på det, men tallet 8 er jo et av de beste tallene i overtroiske Kina. - Symboliserer velstand. Sikkert ikke dumt å holde seg inne med et av de mest voksende markedene i verden.

Omega bruker ofte 8...

Ja, en korrekt observasjon.
Og tallet 8 er ikke tilfeldig.

Det er riktig som Santos-Dumont påpeker mht tallets betydning i Kina og Østen. 8 er det "rene" tallet som symboliserer lykke og hell, gjerne velstand, om man vil. Dette er et meget viktig tall for deres kultur.

Men, 8 har betydning utover Asia og deres kultur.
Innenfor matematikken - og senere absorbert av horologien - fremstår symbolet 8 for evighet og uendelighet (infinity and eternity).
Dette er en universell og allmengyldig oppfatning.
8 fremstår blant manufakturene som det sterkeste, mest markante og betydningsfulle numerologiske referansepunkt.

Merk analogen av 8 i forhold til symbolet for uendelighet (innen matematikken) som er et liggende 8-tall; ∞.

Manufakturen Jaquet Droz er nok den som rendyrker dette mest, gjennom å ha 8 som tema på urskiven i (stort sett) hele sin kolleksjon. Hvilket er et bevisst valg, og som sagt spiller på symbolet og tallet 8.

Jeg leste forholdsvis nylig det som står i denne artikkelen, hvor en representant for Timex kan opplyse om at det nøyaktige tidspunktet de setter klokkene sine til er 10:09:36.
Åssen sørger de for nøyaktig plassering av sekundviseren? Stiller klokka nøyaktig før de stenger baklokket, og passer så på så de ikke setter i gang klokka med bevegelse? (Evt tar bilde uten montert urverk.)

Jeg mener, selv om klokka hacker har du ikke lyst til å ta bilde med krona ute. Og hvis den ikke hacker skal du ha velsmurt tålmodighet :)

Åssen sørger de for nøyaktig plassering av sekundviseren? Stiller klokka nøyaktig før de stenger baklokket, og passer så på så de ikke setter i gang klokka med bevegelse? (Evt tar bilde uten montert urverk.)

Jeg mener, selv om klokka hacker har du ikke lyst til å ta bilde med krona ute. Og hvis den ikke hacker skal du ha velsmurt tålmodighet :)

Ved å fotografere dummy klokker