Klokkebok på Mammutsalget.

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Sted
Cockaigne
Mammutsalget begynner idag. Med allverdens bokhandler et tastetrykk unna, og norske forlags økende antall skjønnlitterære pocketutgivelser, er ikke Mammutsalget den lesehestfesten det engang var. Før pleide jeg stå i kø utenfor den lokale bokpusheren de få anledningene man kunne få kjøpt bøker billig. Nå er utvalget dårligere, og prisene ikke like gode. Likevel må jeg alltid innom, og ender opp med noen poser som pga tidligere avgitte løfter om moderasjon må smugles etappevis inn i huset.

I den vanlige haugen av storformatbøker beregnet til å ligge uåpnet på stuebordet, fant jeg en liten perle for alle urinteresserte: "Den illustrerte lengdegraden" av Sobel og Andrews. Det er historien om urmakeren John Harrison, som på 1700-tallet laget de første pålitelige skipskronometere. Disse gjorde det mulig å beregne lengdegradene nøyaktig, noe som revolusjonerte skipsnavigasjonen og bidro sterkt til den økonomiske og militære fremgangen i det neste hundreår.
Litt mer om Harrison her: http://en.wikipedia.org/wiki/John_Harrison

Basert på lett gjennomgang i lunsjen virker boken historisk og teknisk oppdatert, godt illustrert, og velskrevet. Mye spennende historie for 178 kroner. Løp og kjøp.

Takk for tips!

Forøvrig enig ang betraktningen rundt mamutsalget, men fortsatt en perle eller to som kan dukke opp. Farlig med slike salg.

Prøvde å finne den boken der i dag. Uten hell, desverre.. :(

Endte opp med boken "Skip - 500 år med maritimt eventyr" av Brian Lavery istede. Boken er i samme type format som klokkeboken. Stuebordbok. Fant ut at jeg bare måtte kjøpe den, med tanke på at jeg studerer skipsdesign.

En god bok, jeg har den på engelsk. Jeg bestilte den i sin tid fra min faste bokpusher Amazon.com, hvor du får den for $17-18 + frakt.

IMG_3292.jpg

Enda så sært det høres ut så ahr jeg faktisk lett etter tittelen på den boken lenge...mange takk, den er nå bestilt;)

Takk til min overvåkne broder som spottet denne da han var på mammutsalget. Nå har jeg også denne, ikke fått bladd noe i den enda. Min bror ble vist nedrent med interne vitser om historiske breddegrader fra ekspiditøren når han betalte. :p

Denne fikk jeg av min kone i julegave i fjor - med påfølgende hyggelige timer i godstolen sammen.
(Ja, jeg og boken, selvsagt)

Anbefaler boken på varmeste!

;)

Takker for tips, var og plukket den opp idag. den ser veldig spennende ut.
Jeg er også litt stolt av meg selv, mens jeg rotet rundt etter "Den illustrerte..."
fant jeg også et par whiskybøker som jeg klarte og la ligge igjen selv om de
skrek "kjøp oss" Har alt for mange uleste whiskybøker i hylla alerede.......
Appropo, noen som husker Seinfeld episoden når Kramer gir ut bok?.
"I`ts a coffeetablebook about coffeetables":D

Fant denne på Tanum på lørdag i mammut-reste-bordet. Den kostet nå da 50% av 178,- og ble selvsagt hjem med meg.

Hadde sett etter den i nettopp denne butikken under selve salget, men fant den ikke i mylderet.

Anyhoo, har snart lest gjennom boken i dag, vanvittig interessant! Anbefalles absolutt.

Ps tror de har et par stk igjen til 50% av 178,- prisen på Tanum på Rignes Park i sannergata i Oslo ;).