Er på utkikk etter min første Panerai, men som med alle andre merker er det MYE å sette seg inn i.. Har noen få kriterier..
Den må ha individuell sekundviser, ikke bygge for høyt, måle 40-42mm og kunne benyttes med gummirem. Ser at 312 florerer på K/S fra tid til annen, men har aldri fått testet disse ut i fht passform og høyde.
Er altså på jakt etter en innstegsmodell, så helst ikke noe helgull med 30dagers gangreserve.
Noen som kan sette meg i rett spor?
Av modeller jeg kommer på i farta har du 337/338 og 512, som vil oppfylle kriteriene om 40-42mm og ikke bygge for høyt. Dessverre dukker disse sjelden opp på bruktmarkedet i Norge, men 512 er fortsatt i produksjon, så nykjøp av denne kan være et alternativ. Det finnes nok andre modeller i tillegg, m
en har ikke disse friskt i minne.
312 er vel 44mm og bygger høyere enn de nevnt over. Men det er dumt å avskrive større Paneraimodeller (les: normale) før du har prøvd en på hånda, da utvalget er betydelig mye større. Så tipset blir vel å prøve noen forskjellige modeller på håndleddet, hvis du er i nærheten av en AD. Skulle f.eks. 312 passe størrelsesmessig har du mange modeller som deler noenlunde like kassemål, og muligheten for å finne noe interessant på det norske bruktmarkedet vil være større enn med de mindre modellene.
Håper dette var til hjelp. Lykke til!