I de siste årene har det vokst frem et voldsomt miljø rundt modifisering av klokker, og da spesielt rundt diverse Seikomodeller. Jeg har hele tiden syntes dette har vært en artig greie og jeg har også eid noen av disse selv. Dog har så og si alle av de endt opp med å bli solgt eller byttet videre. Disse mod'erne begynner å bli svært flinke og jeg vil påstå at en del klokkemerkerker kan plukke opp en ting eller to når det kommer til design av klokkene sine. En del av disse mod'ene av Seikoene setter de orginale modellene i skyggen. Ta for eksempel denne modifikasjonen av en SPB187 hvor de har byttet til skiven fra en SPB143 (uten lumedot kl 3) og byttet til blå keramisk insert. Meget vellykket IMO.
Vis vedlegg 253695Vis vedlegg 253694
Så over til poenget med dette innlegget. Nå har det etter hvert dukket opp modklokker som benytter Rolex-kasser som utgangspunkt. Ofte benyttes standard NH35 eller NH36 urverk og skiver og visere fra kjente Seiko-modeller. I enkelte tilfeller benyttes også egenproduserte skiver som etterligner kjente Rolex-modeller. Hva tenker dere om dette? Er det innafor å gå med noe sånt? Tidligere har det vært et klart nei fra meg på det, men når mannen i gata ikke lengre kan få tak i en vanlig standard stålmodell fra Rolex så begynner jeg å bli mer åpen for slike løsninger. For ikke å snakke om mer eksotiske varianter som milsub og Comex som nå ligger gjemt bort i bankbokser rundt omkring i verden. Jeg tror ikke jeg lengre hadde skjemtes like mye over å gå med en "Seiko Sub" som jeg ville gjort tidligere. Hva tenker dere? Legger ved noen bilder som viser litt av utvalget som finnes nå til dags.
Vis vedlegg 253697
Vis vedlegg 253698
Vis vedlegg 253700
Vis vedlegg 253701