Klokkeeksperiment - dugnad.

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Hei.

Jeg skrur som kjent en del på klokker. I den forbindelse ønsker jeg å se på oppbygging av kraftreserve på automatiske ur. Alt er i utgangspunktet av interresse, men hvis man skal nærme seg problemstillingen som en forsker, så kan det virke hensiktsmessig å se på verkstype og da gjerne kjente og kjære verk, slik at man får litt stort tallmateriale.

Verk vi har en del av er Rolex 3135 (De fleste Rolex med dato gjennom snart 30 år).

Gjerne 3130, altså samme verket uten dato. Det krever litt mer krefter å skifte dato, derfor er jeg nysgjerrig på om man kan se forskjeller.

De vanlige ETA, 2824, 2892, 7750.

Jeg håper og tror at informasjon som kommer frem her vil kunne brukes av mange til egen nytte i fremtiden, når man f.eks lurer på om klokken har nok reserve.

Tanken er at man melder sin interresse i tråden, og opplyser hvilken klokke som "stiller".

Man venter til den aktuelle klokken er tom for kraftreserve, og setter så i gang. NB! Det er en fordel å forsiktig banke - tappe på klokken, gjerne mens den ligger nede på en flate, for å få "tømt" den skikkelig først. Altså ikke så hardt at rotor svinger og gir ny reserve, men ser ofte at fjær har bittelitt igjen å gå på før den stopper.

Så tar man klokken på når man skal være vanlig aktiv. Tenker da ikke stillesittende foran TV eller ved kontorpult som ene ytterpunktet, og en time med joggetur i motsatt ende.

Forsøk 1: Man bruker klokken 1 time - helst så nøyaktig som mulig (pluss minus par minutter burde gå bra) og legger den fra seg på en flate. Det er hensiktsmessig at klokkene ligger i samme posisjon, så at man legger klokken med baksiden ned flatt er et greit utgangspunkt.

Så er det bare å vente til klokken stopper og lese av tiden. Det optimale er hvis de som ønsker å være med gjør dette i samme tidsrom. Dette er ikke praktisk gjennomførbart, derfor kan jeg bare ytre ønske om at man gjør dette på morgen/formiddag (før klokken 12). Da vil det være en stund til datobytte.

Forsøk 2: Man stiller klokken som har stanset igjen til korrekt tid, og bruker den vanlig i 3 timer. Helst på morgen formiddag da også. Leser av tiden den har gått til den stanset igjen.

Blir det nok folk som blir med her, kan det gjerne bli snakk om flere forsøk også, type 5 timer osv.

Det blir ikke godkjent som forskning uansett, da måtte man hatt alle klokkene i samme winder osv, men jeg er sikker på at man vil få en god indikasjon, og som nevnt tidligere, jeg tror at folk vil kunne ha nytte av informasjonen tidligere.

Bare å poste synspunkt samt spørsmål her :)

Det finnes info om dette på nettet, men mye av dette er vilkårlig, samt oppgitt av produsenten selv, jeg ønsker å se på gjennomsnittsbefolkningen :)

Regner med at manuelle verk ikke er aktuelle her så da har jeg følgende kandidater dersom det er av interesse:

IWC 80111
Panerai P.9000
Seiko 7s26

Alt er faktisk av interesse - var mest i forhold til "statistikk" at jeg tenkte vanlige verk. Særlig Panerai vil jo være spennende å se på, er en del av de her :)

Jeg kan bidra med en av:
Miyota 9015
Soprod a10-2
Seiko 7s25
Éta 7750

Men tenker umiddelbart at 1 time bruk vil være veldig forskjellig fra person til person og dag til dag.. Jeg tror fort dette mer blir å måle aktivitetsnivå enn opptrekkseffektivitet, i alle fall til du får veldig mye data. Uansett så blir jeg med. Den ene 7s26'en min har stoppet, så begynner på den nå mens jeg skrur sammen nye sofabord, drikker kaffe og spiser is i en time. :)

kan stille med:
(aner ikke verksnavn...)

sub 116613
expII 16570
gmt 16750
datejust 1601
sea-dweller 16600
daytona 116520
tag heuer monaco cw2113
gammel speedmaster (cal 821 tror jeg)
70talls zenith elprimero

og en quartz seamaster med ferskt batteri, dersom testen skulle gå over noen år ;)

Er vel forsåvidt enig i at manuelle verk faller vel litt utenom? Eller skal man bli enige om f.eks 10 rotasjoner opptrekking? :p

Prøvde med to i går:
Seiko SNZH57 med 7s36: 10 timer 45 min, 3 sek
JSW Frisland Classic med Soprod A10-2: 13 timer, 30 min, 27sek

Du verden for en respons :)

Jeg er litt til og fra en uke til, men kommer til å lage en oversikt av det som kommer inn så snart jeg er ferdig med alt av ferie. Det blir nevnt at det er aktivitetsnivå som blir målt, og jeg er på en måte enig, jamfør det jeg skriver om at alle klokkene måtte ha stått i den samme winder hvis alt skulle vært vitenskapelig. Jeg tror alikevel at man kan få noen morsomme tall ut av dette. Hvis for eksempel 80% havner på 12 timer pluss minus, mens 20 prosent på noen timer lavere, og man i tillegg kan si noe om servicehistorikk, ja så har man en indikasjon på hvordan det burde funke, og hva det sier om servicebehov osv. Jeg har opplevd at en klokke jeg har hatt på motsatt arm av den jeg vanligvis bruker (en 3135) har gått i over 18 timer etter en time og fem minutter med vanlig bruk. Dette er en klokke som i utgangspuktet kunne ha noe galt med opptrekksmekanismen. Jeg tror det er bra, men vet ikke, det er blant annet derfor det kunne vært spennende med slike undersøkelser. og @Ørjan, i hvert fall 116613, seadweller og explorer II har samme grunnverk- 3130 pluss dato, pluss gmt funksjon, så kjør gjerne på med alle tre. Er jo åpenbart at mange har seiko her, da kan man også få noen morsomme resulteter. Kjør på folkens, jeg håper dette blir bra. Har dere kjent servicehistorikk på klokkene er det selvfølgelig flott hvis dere kan oppgi dette også.

Jeg tenker egentlig at alle som gidder å teste en klokke, selv om det kanskje er det eneste verket av denne sorten her, kan gi informasjon av interesse og at det uansett gir en selv en grei sammenligning med andre verk.

Supert :)

Redigert av en moderator:
Kult initiativ!

Jeg kan stille med:

Rolex 1570/1575 - GMT Master 1675

Denne er med på ferie, og om en drøy uke kan jeg evt følge opp med:

IWC 80111 (samme som @acnorway) - Vintage Collection Ingenieur 3233-01
IWC 75320 (modifisert Selitta SW500) - Portofino Chronograph 3910-01

Seiko SKX009J med 7S26, noen mnd gammel, som ny.

Tok den med på en times spasertur med fotoapparat, resultat:

13 timer 8 minutter 20 sekunder etter den ble tatt av.

(synes det er kjekt med litt bilder i en tråd, så legger med ett ;) )
seiko_1hr_test_zpsc14a513b.jpg

Du lever et tungt liv i sommervarmen @Hansur :)
Skal se hva jeg kan finne i boksen av interesse Tissot Visodate'n skal vel ha et stort sett ordinært ETA 2824(-2?) i seg

Den har vel et 2836 i seg, grunnet dagkomplikasjonen - ellers samme som 2824. Er like interessant. Bare kjør på da :)

Må si at jeg i første omgang ble overrasket at jeg fikk over 13 timer ut av Seikoen da jeg hadde forventet mindre, men nå som jeg har testet videre ble jeg heller litt skuffet over resultatet jeg skal presentere nå :p

Tag Heuer Carrera - cal. 1887 - 8 timer 58 minutter, etter den ble tatt av.

SevenFriday P1 - Miyota 82S7 - 11 timer 19 minutter, etter den ble tatt av.

Her må det sies at cal.1887 virket "tungstartet", ville vel egentlig knapt starte av å bare ta den på hånda. Måtte gi den ett lite "rist" for å få den i gang.

Om jeg gidder er det mulig jeg tester alle klokkene en gang til, kan gi litt interesannt data det også.

Da prøver vi på nytt. Blir ikke veldig høyt aktivitetsnivå denne timen, men prøver å holde ca samme som de to foregående, dvs mye is og kaffe. :D Rapporterer tilbake om ca 12 timer.

Lüm-Tec B18 med Miyota 9015:
DSC_0216_1.jpg

9 timer, 25 minutter, 58 sekunder ca. Men det føltes som en mye mindre aktiv time med opptrekking, så nesten overrasket over at det var så mye.

Panerai 351 med cal P.9000 holdt ut i 17 timer og 14 minutter etter en times bruk :)

Helt ny Panerai som ble hentet ut fra Bjerke for ca 1 måned siden.

Redigert:
For anyone that's interested I did a little watch winding experiment with my SKX007. 5 consecutive tests to see how much shaking is required to wind up a 7s26 movement.

Important Notes:
To wind the watch I moved it horizontally (dial facing upwards) in a small arc of about 12" end to end. I shook the watch (this is important) so that it completed about 2 full revolutions of the arc every second (quite quickly). I could hear and feel the rotor in the watch continuously spinning. I've noticed in subsequent tests that if I shake the watch slower or in a way that the rotor occasionally stops moving at any time during winding I get significantly less charge time.

Kode:
[B]Test 1 [/B](watch completely stopped)
Time on watch 8:21pm. Wound the watch for exactly 30 seconds.
Watch stopped at 2:12am.
[B]~ 5hrs 51m charge.[/B]

[B]Test 2 [/B](watch completely stopped)
Time on watch 2:12am. Wound the watch for exactly 30 seconds.
Watch stopped at 10:22am.
[B]~ 8hrs 10m charge.[/B]

[B]Test 3[/B] (watch completely stopped)
Time on watch 10:22am. Wound the watch for exactly 30 seconds.
Watch stopped at 5:12pm.
[B]~ 7hrs 50m charge.[/B]
Hey 
[B]Test 4[/B] (watch completely stopped)
Time on watch 5:12pm. Wound the watch for exactly 30 seconds.
Watch stopped at 12:42am.
[B]~ 7hrs 30m charge.[/B]

[B]Test 5[/B] (watch completely stopped)
Time on watch 12:42am. Wound watch for exactly 30 seconds.
Watch stopped at 7:21am.
[B]~ 6hrs 39m charge.

[SIZE=4]Average charge time for 30 seconds winding: ~ 7hrs 12m.[/SIZE][/B]

Conclusion:
From my tests the average charge time for 30 seconds shaking (using the described method) comes to around 7 hours and 12 minutes. Therefore about 3 minutes shaking should see the watch very close to being fully charged.

What I've found in subsequent tests is that if I change the winding "technique" I get significantly less charge time. The most efficient way to charge the watch seems to be to have the rotor spinning continuously throughout the winding arc. Think of trying to spin water around the bottom of a bucket, if you get it right the water just swishes around perfectly. If you stop the motion for a second or change direction slightly it messes the whole thing up.

The next test I have planned is to actually count the number of revolutions the rotor makes during winding and then determine charge time per rotor revolutions. But that's for another day.

Enjoy.

Quote fra watchuseek - flere som eksperimenterer. :)