Klokkeentusiast eller klokkesamler?

Medlem
11. des. 2010
Sted
Oslo
Hva regner du deg som? Hva er forskjellen etter din mening? Eller er det noen forskjell?

En entusiast vil nok aldri kjøpe en klokke som ikke appelerer til hans estetiske sans uansett hvor interessant klokken er ut i fra et teknisk eller historisk synspunkt. En samler er nok også mer fokusert enn en entusiast. Samlere vil kanskje også ha et større innslag av brukte ur, og ikke så ofte kjøpe nytt.

Jeg var entusiast før. Nå er jeg samler.

Hva regner du deg som? Hva er forskjellen etter din mening? Eller er det noen forskjell?

Er vel for entusiast å regne :) Lar meg fascinere og bli opprømt over ulike klokkers design, byggekvalitet, urverk, historie, materiale osv.
Forskjellen på entusiast og samler er kanskje målet med klokkekjøpene?

For min egen del merker jeg at det innimellom dukker opp et lite behov for et par "keepers", så samler er kanskje også en liten del av min klokkelegning :D

Jeg er entusiast på grensen til fanatiker. Å være samler, er etter min oppfatning et resultat av entusiasmen.

......en samler hadde aldri brukt klokkene han samlet på....;)

Dette må vel være et greit utgangspunkt for å skille en entusiast fra en samler. Vil vel tro at de fleste TS'ere med dette faller i entusiast-kategorien. Jeg har hvertfall inntrykk at klokkene blir brukt!

Definisjonen på meg må vel være klokkeentusiast eller som min familie sier klokkeidiot :roll:

Jeg begynte å få interesse for de "spesielle" urene (Certina DS2 Ph100M og en oransje Oris diver) for snart 40 år siden! Etter hvert som jeg fikk min egen inntekt, bedret mulighetene seg til å flippe ur i stor stil. Har sjelden hatt fler enn 5-6 ur samtidig. En etterlengtet grail kan dessverre fort miste sin glans og dragning etter ofte altfor kort tid,- og da er det på let igjen.

Det er denne stadige søken etter den "ene spesielle" og den påfølgende kommunikasjonen om pris og leveranse som gjør at dette er min hobby.

Vil også nevne at jeg til en av mine PAMs (PAM243) har hatt 18-20 remmer på én gang. Men å samle på dem? Neida, de flippes gjerne de også.

Noen samler er jeg definitivt ikke! ;)

Fortsatt god sommer!
Og jeg fortsetter å vente og venter og venter......

Det er vel heller ikke nødvendigvis noe skillet mellom de to. Jeg mener: En samler må nødvendigvis være en entusiast, mens en entusiast ikke trenger å være en samler.

Det eneste tilfellet en samler ikke trenger å være entusiast er hvis han samler på klokker for å tjene penger på dem. Men da blir han vel mer en investor.

Frodo
Jeg er entusiast på grensen til fanatiker. Å være samler, er etter min oppfatning et resultat av entusiasmen

+1

Selv er jeg entusiast. En samler har som regel også et mye større kvantum av klokker enn en entusiast. Samlere kjøper også ofte ur på bakgrunn av at de skal passer inn i en bestemt samling, og er mer målrettet mot dette.

Det er noen klare skiller på en entusiast og en samler.
En entusiast trenger vel strengt tatt ikke å eie noen klokker.:)
En samler bør (må?) ha en viss strategi for å bygge opp samlingen, evt en konkret målsetting for denne.
En entusiast trenger ikke slike restriksjoner.

Jeg vil vel definere de to kategoriene slik:
En ren entusiast har ingen strategi for sine innkjøp.
En samler er en entusiast med en plan.;)

Jeg er vel selv en entusiast forhåpentligvis på vei til å bli en samler.:)

Dessverre må man ikke være spesielt entusiastisk for å bygge opp en stor og god samling, finnes plenty mennesker med hva vi ville kalt en "samling" som kun har akkumulert en god porsjon statussymboler fullstendig blottet for entusiasme.

Det gjelder for så vidt det meste man kan samle på.

Jay Leno er en entusiastisk samler av biler og jeg har en følelse av at de fleste her på forumet også er å anse som entusiaster uansett om de samler eller ikke.

Personlig samler jeg på klokker som gjør meg glad og vekker entusiasmen i meg ;).

Entusiast, uten tvil. Ingen mål for samlingen foruten å glede meg selv. Hele samle-prinsippet virker også temmelig traust ref. frimerkesamlere osv. En entusiast har kanskje mange samleobjekter, men han har dem for å bruke og nyte dem, ikke kun fordi de må til for å gjøre samlingen komplett.

Entusiast, uten tvil. Ingen mål for samlingen foruten å glede meg selv. Hele samle-prinsippet virker også temmelig traust ref. frimerkesamlere osv. En entusiast har kanskje mange samleobjekter, men han har dem for å bruke og nyte dem, ikke kun fordi de må til for å gjøre samlingen komplett.

+1