Klokkekjøp for nybegynner

Medlem
30. nov. 2010
Har lest litt rundt her, men finner ingen tråder som gjør meg noe klokere.
Har en samboer som vil kjøpe en klokke til meg. Ingen av oss kan noe om klokker, men likevel er det viktig for meg å finne "rett" klokke.

Har nettopp begynnt i ny jobb (bank) hvor alle virker over gjennomsnittelig opptatt av klokker. Tror ikke de sprader rundt med 50-tusenkronersklokker, men samtidig er de opptatt av kvalitet.

Nå er det slik at klokker for enkelte er mer et statussymbol enn noe annet. Tenker derfor å finne noe som utstråler kvalitet, men innenfor min samboers økonomi (+/- 2000,-).

Noen som kan hjelpe meg med dette? Litt håpløs jungel der ute for en som ikke kan noe..
Ser for meg en sølvfarget klokke med metallreim som hovedsakelig brukes til penere klær da det er dette jeg bruker på jobb.

Takk for svar. Den var stilig men ikke helt det jeg hadde tenkt.

Har sett litt spesielt på Seiko, så skal vurdere det litt nærmere.
Andre gode tips der ute?

Hei.

Etter min mening er det to detaljer som skiller klinten fra hveten når det gjelder pynte- og pen-klokker.

1: De bør være mekaniske med "flytende sekundviser" (det vil si at sekundviseren flytter seg flere ganger i sekunder, ikke ett og ett sekund)

2: De bør ha safirglass (ja da, ja da Speedmastereiere...) da det er nesten ripefritt samt skiller originaler fra billige kopier av merkeklokker.

Generelt ville jeg gått for en pent brukt klokke, som Oris'en som ble nevnt da det er et merke med meget bra klang. Brukte Omega Speedmaster el. Seamaster er også banker's, men koster nok litt mer.

Se gjerne i tråden Dagens Klokkke her på forumet eller Urverket.no og fortelle hva du liker, så er jeg sikker på at du får tips på både budsjettmodeller og brukte ur som har samme stilen.

Gratulerer med ny jobb. Ikke la deg stresse av klokkene til de som har jobbet der i x antall år og betalt ned lånet sitt ;)

Hadde du ikke spesifikt ønsket deg en lenke hadde jeg foreslått en vintage Omega med skinnrem. Riktig prisleie, mye god horologi for pengene og perfekt til et pent jobbantrekk. Branaas her på forumet pleier å ha mange tilgjengelig :)

Certina kan jo være et alternativ, f.eks DS podium.
Har selv en med både lenke og reim, flott "billig" klokke med ETA verk.

Ikke let lengre - ARCHIMEDE Arcadia 42mm. Perfekt dressur!

p1060701.jpg

aaDSC_5750.jpg

Movement Automatic movement Eta 2824-2, Swiss Made
Watch case Stainless steel case, polished, sapphire crystal, screw down case back with mineral crystal, waterresistant to 50m, 8mm crown with Logo 'A', diameter 42mm, thickness 9.8mm
Band Leather strap or steel bracelet

kr 2.948.-

http://www.archimede-uhren.de/EN/Arcadia.htm

Jeg tror Mr Panerai traff innertier med den! Ser ut som et langt dyrere ur, og har velkjent kvalitet. Glimrende valg! Jeg stemmer for sølvskiven :D

Movement Automatic movement Eta 2824-2, Swiss Made
Watch case Stainless steel case, polished, sapphire crystal, screw down case back with mineral crystal, waterresistant to 50m, 8mm crown with Logo 'A', diameter 42mm, thickness 9.8mm
Band Leather strap or steel bracelet

kr 2.948.-
Kr 2948,- pluss frakt, pluss 25% norsk moms, pluss postens avgifter?

Velkommen til en dyr og givende interesse! Jeg vil imidlertid på det sterkeste hevde at klokkeinteresse ikke trenger å være dyrt, selv om det fort utvikler seg slik. Man trenger ikke å ta opp lån for å skaffe seg en klokke som ikke utfordrer ens verdighet. Faktisk blir jeg mer imponert over en gammel velvalgt klokke enn enda et dyrt standardur.

Archimeden ser fin ut, men vær klar over at den knapt har noen markedsverdi i det øyeblikket du har pakket den ut. Dette bør ikke bety noe for deg fordi en gave fra en samboeren bør få stor affeskjonsverdi for deg og er en klokke som du neppe noengang vil vurdere å selge. På den annen side vil klokken om 5-10 år trenge service og da vil det føles rart å bruke 4-5 ganger markedsverdien på dette.

I din situasjon ville jeg definitivt satset på en 60/70-talls Omega i stål. Evntentuelt Longines, Certina, Tissot, Eterna eller andre merker som på den tiden var i toppsjiktet, men som i dag ikke er like godt markedsført som de store markedsføringsorganisasjonene du først blir kjent med innen klokkeverdenen. Dette gjenspeiles heldigvis i bruktprisene. Alle disse produsentene hadde urverk som overgår de fleste masseproduserte verkene du finner i helt andre prisklasser. Et godt vedlikeholdt slikt ur holder lengre enn deg og vil aldri falle i verdi.