Klokkekjøp i Riga

Medlem
25. jan. 2012
Sted
Oslo
Heihei!

Som overskriften antyder skal jeg snart til Riga. Lurer derfor på om noen har erfaringer med klokkekjøp derfra?

Klokker som er aktuelle er; Speedmaster pro og Monaco.

Sikler også på Rolex, fortrinnsvis 14060(m) eller 116610, men disse blir i utgangspunktet for dyre i denne omgang, dersom det ikke finnes en forhandler som selger brukt der borte?

Uansett, noen med erfaringer?

På forhånd takk =)

Jeg har ingen erfaring med klokkekjøp i Riga, kun øl og spa. I Praha derimot som på mange måter er en ganske lik by er ikke klokker billig, dette har å gjøre med det enorme klasseskille. De som først har råd til å kjøpe en dyr klokke har råd til å betale fullpris. Har dessverre ingen konkrete priser å komme med.

Ved kjøp av ur i utlandet er det også viktig å huske på mva i Norge. Handler du brukt får du heller ikke refundert mva i det landet du handler fra. Da blir det fort dyrt.

Hei igjen, dette er ulovlig, du står fritt til å bryte loven, men ikke til å diskutere det her inne :)

Å betale MVA, avhenger jo av at man blir stoppet i tollen? har reist en god del og aldri blitt det før, så jeg tar sjangsen!
Med antall klokker tollvesenet auksjonerte bort på QXL for en tid tilbake frisk i minne, ville jeg nok tenkt meg grundig om.

Med antall klokker tollvesenet auksjonerte bort på QXL for en tid tilbake frisk i minne, ville jeg nok tenkt meg grundig om.

Dette fikk jeg ikke med meg! Var det mye bra priser og slikt eller?:) viste ikke at de veslagla varene:-s

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Videresalg bør også nevnes, jeg hadde aldri kjøpt en brukt smuglet klokke, får jo ikke forsikret det heller.

Dette fikk jeg ikke med meg! Var det mye bra priser og slikt eller?:) viste ikke at de veslagla varene:-s

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Rakk ikke å få det med meg selv, mener det var her inne jeg leste om det i etterkant. I de sakene jeg har hørt om så blir det beslag hvis påtruffet uten ting iorden.

Lettere å betale mva med det i bakhodet..

@gullfisken. Jeg trodde det holdt med assuransebevis/takstpapirer når det gjaldt forsikring?

Videresalg bør også nevnes, jeg hadde aldri kjøpt en brukt smuglet klokke, får jo ikke forsikret det heller.

Dette stemmer ikke.

@gullfisken. Jeg trodde det holdt med assuransebevis/takstpapirer når det gjaldt forsikring?

Bingo.

Majoriteten av forsikrede klokker vil jeg sette en tier på at ikke har kvittering tilgjengelig - ikke at de ikke er kjøpt i norge eller momset inn, men hvem f... har papirer på sånt liggende ?

Majoriteten av forsikrede klokker vil jeg sette en tier på at ikke har kvittering tilgjengelig - ikke at de ikke er kjøpt i norge eller momset inn, men hvem f... har papirer på sånt liggende ?

Helt enig, jeg har iallefall aldri vist noe kvittering på kjøp eller innbetalt moms når jeg har fått urmaker til å ta en forsikingstakts..

Det er i hvert fall ikke noe krav i forsikringsdokumentene mine fra NAF forsikring til noe slikt. De fikk kvittering på LVen siden jeg jo kjøpte den ny og hadde kvitteringen, men det er forsikringstaksten de har gått etter for resten..

Jeg sjekket priser på et par klokker i Vilnius i dag. En litauer som jobber for meg tok et par telefoner. De er relativt slappe i engelsk der borte.

Resultatet var noe uventet. Jeg skulle få 10% rabatt på listepris. Listepris lå nesten 10% over prisen hos Alf Lie. Den litauiske momsen får jeg selvsagt refundert, og hvis jeg tok meg en ekstra tur til Lituauen(!) skulle jeg få enda mer i avslag og refusjon. Merkelig. Hos Alf Lie presiseres det at oppgitt pris er "listepris", noe som er ensbetydende med en godhandel på bakrommet :D
Bottom line er at den eventuelt kommende klokken kjøpes hos Alf Lie. Selv om vi allikevel skal til Vilnius på en eller annen spa-greie, kjerringa har noe på gang, kommer jeg ikke til å handle der.