Junghans er den største produsenten av klokker i Tyskland. Deres armbåndsur er kanskje ikke så vanlige her i landet, men jeg tipper det er flere enn meg som har en radiokontrollert Junghans i huset som viser korrekt tid. Gjennom flere tiårsamarbeidet Junghans med den sveitiske kunstneren og industridesigneren Max Bill. Han var påvirket av Bauhaus-tradisjonen og utviklet denne videre i sin egen skole, og klokkene han designet bærer preg av dette. Flere av bord- og veggklokkene fra femtitallet er idag designklassikere og samleobjekter. Universalgeni som han var, konstruerte han også urverk av høy kvalitet.
Han tegnet også armbåndsur. Etter noen års pause gjenopptok Junghans produksjon av disse på nittitallet. Urene finnes med flere varianter av mekaniske verk. Mitt er levert med det forholdsvis enkle, men robuste håndopptrekksverket ETA 2801-2. Uret er med sine 34mm og lave høyde temmelig lite, men designet er pent og prisen lav. Automatutgaven er noe større - 38mm. Uret fås med både lysebrun og sort kalveskinnsrem.