Klokken går for fort

Medlem
24. juli 2009
Sted
Norge
Hei. Jeg har en Longines Hydroconquest klokke som jeg er veldig fornøyd med:) Kjøpte den i New York i januar. Problemet mitt er at i de siste ukene har jeg opplevd at den har en tendens til å gå et til tre minutter for fort i døgnet. Jeg lurer på om noen vet hvordan servicerutinen er på dette i Norge og hvor mye en evt. reparasjon vil koste.

Tusen Takk for svar :)

Dette høres ut som en garantisak spør du meg. 3 minutter på ett døgn er uakseptabelt. Ta kontakt med en forhandler som selger Longines og hør med de.

Dette høres ut som en garantisak spør du meg. 3 minutter på ett døgn er uakseptabelt. Ta kontakt med en forhandler som selger Longines og hør med de.

Hva er egentlig akseptabelt? Merker at tilogmed GMT`n ikke holder tiden helt 100%.

Hva er egentlig akseptabelt? Merker at tilogmed GMT`n ikke holder tiden helt 100%.

Kommer an på hvilken klokke man snakker om. Det er klart at ingen ur går 100%, men 2-3 minutter per 24 time for en Longines er ikke bra. Den har vel et ETA-verk? Det skal være en enkelt sak for en urmaker å justere den til +- 10 sek i døgnet. Har fått justert flere ETA-verk med positivt utfall.

Leste en artikkel i WT hvor CEO av PP fortalte at hans største utfordring var å få klokkene mer presise.

Jeg er kanskje i overgrad prippen når det kommer til nøyaktighet, men når hovedgrunnen til at jeg liker klokker så godt er urverket, så er det kanskje ikke så merkelig allikevel :razz:

Denne siden har en god oversikt over hva man kan forvente av ulike urverk: http://www.chronocentric.com/watches/accuracy.shtml

...jeg tror allikevel siste setning sier alt: "Ultimately, if you are living so close to the edge that having your watch off perfect time by less than a minute bothers you or otherwise throws your life into disarray, you probably need less caffeine and a vacation!"

Jepp, har lest den tidligere. Og selvsagt synes jeg det er magisk at et 2824-2 urverk som går +10 sekund for rask i døgnet kun har et avvik på 80 svingninger/beats av i alt 691200 svingninger/beats.

Men lista mi er lagt etter Panerai og Rolex standard... desverre :mrgreen:

Må si meg enig med Sponon her. Når det er så mange produsenter som får klokkene sine til å gå bedre enn COSC standard føler jeg at det ikke er noen vits i å fire på kravene.
Har blitt vant til +4-5 sek i døgnet selv, og da blir det til at man måler alle andre poteniselle nye klokker opp mot dette.;)

Noen av dere som har noen formening om hvor lang tid et sånt lite "inngrep" vil ta? er dette noe som en urmaker gjør på dagen, eller må jeg forvente at det kan ta noen uker?

Var innom Protid i går. De sa det ville koste 200 kr uavhengig av internasjonal garanti. Hvis jeg vil at dette skal gå på garantien må jeg vist shippe klokken til Tourneau i New York. Er det virkelig sånn det funker? Hvis man kjøper en ny klokke med full "garanti", er det KUN grossisten som dekker dette? Ikke andre forhandlere av samme merke? Vet 200 kr ikke er masse penger, men er det virkelig sånn det fungerer?

Var innom Protid i går. De sa det ville koste 200 kr uavhengig av internasjonal garanti. Hvis jeg vil at dette skal gå på garantien må jeg vist shippe klokken til Tourneau i New York. Er det virkelig sånn det funker? Hvis man kjøper en ny klokke med full "garanti", er det KUN grossisten som dekker dette? Ikke andre forhandlere av samme merke? Vet 200 kr ikke er masse penger, men er det virkelig sånn det fungerer?

Så lenge de er forhandler av merke, burde de kunne gjøre dette gratis for deg ?! Det var dårlig service.. var vel ikke protid i sandvika du var vel ?

Det var på Protid i Ski. Der har jeg forøverig aldri opplevd noen særlig god service. Tenker å ta turen til Protid på Paleet der jeg synes servicen er bedre. De er jo forhandlere av Longines på Thune også så sjekker der og. Hvis alle er like glade i kundene sine som hos de i Ski får jeg vel bare krype til korset å betale de 200... :/