Klokken på høyre arm.

Medlem
6. mai 2012
Sted
Trondheim
Snublet tilfeldigvis over denne artikkelen, som forteller at kongen alltid bærer klokken på sin høyre arm.

[...] - Vi har fått råd om at det er bra for oss å ha den der, fortsatte Kongen. [...]

Noen som vet/har en teori hvorfor?

Mtp at hans datter lefler med esoteriske vesener som engler og Ari B har de sikkert god tilgang på alle mulige mer eller mindre gode råd i den familien.

Kongen har begynt med dette i senere tid.

Midten av 80-tallet.

1329752280000_20120221_kongharal_4186761698x698r.jpg

1991.

1329752286000_20120221_kongharal_4186789698x698r.jpg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=207277

Bærer den på høyre arm selv, men det er pga at det føles mer naturlig å ha den på den armen...

Jeg er venstrehendt, og dette er min aktive arm. Å ha klokke på denne armen betyr at klokka vil være utsatt for en del juling. Derfor har jeg klokka på høyre. Av samme grunn har høyrehendte den på venstre.

Det var den praktiske vinklingen. At noen har den på den ene eller andre hånda fordi det føles riktig etc. er jo selvsagt også "lov". :)

Trodde dette var common knowledge, i alle fall her på forumet?

Jeg er venstrehendt, og dette er min aktive arm. Å ha klokke på denne armen betyr at klokka vil være utsatt for en del juling. Derfor har jeg klokka på høyre. Av samme grunn har høyrehendte den på venstre.

Det var den praktiske vinklingen. At noen har den på den ene eller andre hånda fordi det føles riktig etc. er jo selvsagt også "lov". :)

Trodde dette var common knowledge, i alle fall her på forumet?

Jeg er også leftie og har klokken på venstre nettopp fordi jeg har begrenset til ingen kontroll på høyre, har prøvd noen ganger og jeg banker klokken borti alt mulig. Støtter dog at folk må ha klokken akkurat hvor de vil.

Jeg er også leftie og har klokken på venstre nettopp fordi jeg har begrenset til ingen kontroll på høyre, har prøvd noen ganger og jeg banker klokken borti alt mulig. Støtter dog at folk må ha klokken akkurat hvor de vil.

+1!;)

Ser den, men jeg må innrømme at jeg aldri har hørt den før fra andre venstrehendte... ;) Selv har jeg opplevd det motsatte, og den første vintage-klokka mi måtte jeg sende på service bare 6 måneder etter at jeg mottok den. Etter det har jeg hatt den på høyre og service-frekvensen har gått ned betraktelig! :)

Men skal man gå etter hva som er kutyme heter det at "Watches are typically intended to be worn on the non-dominant arm". Dette går faktisk helt tilbake til Boer-krigen (1899-1902) da soldater og offiserer begynte å putte lommeurene inn i lærreimer og knytte dem rundt armen. Dette regnes som fødselen til den moderne armbåndsuret:

Wristwatches were made for left arms, so that men could wind the mechanism with their favourite - right - hand. Or do a task, like holding a horse's reins, or wiping their brow, holding their pipe, whatever, while checking their watch on the less dominant arm.

The early watches had to be wound; the winding mechanisms were on the right side of the new wristwatches so the wearer could reach them with his dominant right hand. A rare lefty might wear it on his right wrist and then have to do a major contortion to try and wind it on the opposite side of the watch.

Kilde: The Canadian Anglo-Boer War Museum

En ting er i alle fall sikkert: Uansett hvilken arm du er vant med å ha den på, så føles det helt sykt å sette den på den andre! Kom nesten i ubalanse :)

En ting er i alle fall sikkert: Uansett hvilken arm du er vant med å ha den på, så føles det helt sykt å sette den på den andre! Kom nesten i ubalanse :)

Med mindre du går med en klokke på hver arm da, da går det fint :)

Jeg er høyrehendt og har alltid båret klokka på høyrearm.
Og så er jeg ved forskammet god helse, så det har kanskje noe for seg ? :p

Steind

Jeg synes det ser penest ut med kronen frem, også antar jeg rett og slett at jeg bruker klokken på venstre av gammel vane da det var "fasiten" når jeg fikk min første klokke. Uansett mange fine poenger her :)

Vet at en del seilere har klokken på høyre siden fordi man alltid sitter på høyre side av båten (da man seiler styrbord halser for de interesserte) under starten, og ved å ha klokken på høyre arm kan man se fremover mens man ser på klokken :)

Så kanskje det er andre yrker/aktiviteter som har innvirkning på hvor man har klokken. Jeg vil gjerne høre!

Jeg tror..

Har sett denne saken tidligere. Tror det da ble spekulert i at gjennom venstrehånd går det noen unormalt(?) store blodårer som har direkte (mere direkte enn ellers ??!!) kontakt med hjerte. Det sies jo at det er derfor man har gifteringen på ringfinger, venstrehånd, at her går det en blodåre direkte til hjerte.

Uansett ble det spekulert i at dette kunne være svaret, at noen ikke ønsker og ha noe rundt venstre håndledd da dette kan fucke opp denne "blodmotorveien" som visstnok skal ha mer en normalt med hjerte og gjøre.. tror det ble fokusert på og at det var uheldig og ha batteri over den åra.. nå bruker jo denne familien mekaniske klokker.

Men mener og ha hørt at det var noe i den duren i alle fall.

hahah. rotete innlegg. sorry.

mvh

ih