Klokker i jagerfly

Medlem
5. okt. 2012
Jeg bestillte i forrige uke en klokke på Ebay/Ukraina, betegnelse ACHS-1, brukt i MIG23-25-29, SU-27 og diverse andre millitære fly/helikopter. Det er vanlig klokke som kan startes og stoppes ved å vri på en knapp, 60 minutters stoppeklokke (nedre liten skive) og 12 timers "time of flight" klokke (øvre skive)

Verket er basert på Jaeger millitær-ur fra 40-tallet.

Var litt nervøs for å bestille noe fra østblokken men klokka kom allerede etter 9 dager, ble sendt som gave så jeg slapp moms og tull i tollen, ikke verst.

Klokka skal ifølge spesifikasjonene tåle 6 G og er også utstyrt med et 27 V varmelelement for å tåle kuldegradene oppe i lufta. Disse klokkene ble faktisk brukt i Sovjetfly helt tilbake til 1947!

En historisk meget interessant klokke som gir et solid inntrykk, en anskaffelse jeg er svært fornøyd med, pris kun litt over 1000 kroner inkludert levering. Har tenkt å lage en brakett i f.eks aluminium til slik at den kan brukes som bordur, klokka er produsert i 1968, ettersom jeg ser er de nyere modellene fra sent 80-tall helt like så denne har vært i produksjon omtrent uten endring av design i minst 40 år.

Klokka måler 85mm i diameter og veier 655 gram, her fotografert ved siden av Speedmaster Pro: (syns de passet godt sammen da begge er beregnet til å "fly høyt" og har visse likhetstrekk i design)

p5ADEWX.jpg

dEewUBA.jpg

JhtVoSF.jpg

Redigert:
:rolleyes: Du slette tid! Min kobling av ur- og fly-interesse fikk med ett en ny dimensjon! Fantastisk!!
Jeg tør spørre: Hvor mye måtte du gi for herligheten?

:rolleyes: Du slette tid! Min kobling av ur- og fly-interesse fikk med ett en ny dimensjon! Fantastisk!!
Jeg tør spørre: Hvor mye måtte du gi for herligheten?

Kostet noe over 1000 kroner levert, kom fra selgeren "cibersant" fra Ebay-Ukraina, selgeren gir et utrolig solid inntrykk, han tok til og med bilder av pakken før han gikk på posten med den.... :)

Jeg fant ham på eBay. Virker veldig seriøst. Spent på hvordan du skal montere uret.... Ser for meg å lage en "kasse" i noe fint treverk jeg. Lett å få nøyaktig tilpasset i omrisset....

Tenkte på noe slikt, man kan kjøpe disse i klar eller svart acryl, men har også sett de i børstet alu, kan bli pent om det er gjort skikkelig.

Ezl35O7.jpg

Link til selger av både klokker og plexiglass-stand? :D Superlekkert!

Ta med en ekstra

Hvis noen tenker og bestille ett slik. Og prisen er rett over 1000kr. Så kan de gjerne bestille med ei klokke til meg også.. Har alldri kjøpt noe på e-bay før. Så tørr ikke helt og hoppe i det.

Ta kontakt på pm. Om du vurderer og kjøpe.

Mvh
Noname

Hvis noen tenker og bestille ett slik. Og prisen er rett over 1000kr. Så kan de gjerne bestille med ei klokke til meg også.. Har alldri kjøpt noe på e-bay før. Så tørr ikke helt og hoppe i det.

Ta kontakt på pm. Om du vurderer og kjøpe.

Mvh
Noname

Det er egentlig helt trygt å handle på ebay om man betaler med Paypal, jeg har handlet hundrevis av ganger de siste 12 årene og har bare hatt problemer 3-4 ganger med at selger ikke har sendt varen eller at den har kommet bort i posten. Hver gang har Paypal refundert kjøpesummen.

Et irritasjonsmoment er at tollvesenet spesielt i Norge kan lage mye styr om betaling av moms etc, Tollen i UK er mye "snillere" og jeg har faktisk aldri opplevd at de krever toll selv om varen kommer fra utenfor EU, men når selger sender som gave skal det jo skli gjennom uansett.

Det er egentlig helt trygt å handle på ebay om man betaler med Paypal, jeg har handlet hundrevis av ganger de siste 12 årene og har bare hatt problemer 3-4 ganger med at selger ikke har sendt varen eller at den har kommet bort i posten. Hver gang har Paypal refundert kjøpesummen.

Et irritasjonsmoment er at tollvesenet spesielt i Norge kan lage mye styr om betaling av moms etc, Tollen i UK er mye "snillere" og jeg har faktisk aldri opplevd at de krever toll selv om varen kommer fra utenfor EU, men når selger sender som gave skal det jo skli gjennom uansett.

Har alldri prøvd paypal eller. Er litt ludvig på det feltet der. Så skulle sett pånoen som bestilte. Eller hatt en dreven ved siden av meg da jeg Handlet første gangen. Ett e-bay kurs.. :)

Mvh
Noname

Klokke i jagerfly, ikke det sammen men dog en klokke i jagerfly:)

Bildet er tatt av meg med min "gilt dial" Gmt-master..

ddab51ef.png

Hva flyr du?

Jeg flyr (w)isbil, og en slik sak ville virkelig gjort seg på dashbordet.:cool: Perfekt til timing av kjøre og hviletid, arbeidstid osv. Viktig å ha rett utstyr når man skal ut på oppdrag.:rolleyes:

Etter et par timer i garasjen i går kveld fikk jeg produsert et stativ til klokka, jeg valgte en 1.6mm aluplate, om jeg ikke husker feil kom den fra en defekt cateringtralle tilhørende en Fokker 50! fargen var tilfeldigvis ganske lik og den litt røffe finishen passer fint :cool: Jeg brukte en liten Proxxon minidrill med små kappskiver til jobben.

Her fotografert med et Zorki 1 kamera fra 1951, forøvrig en russisk kopi av Leica....

erC2uPH.jpg

Hod3oMD.jpg

iHm5Sp9.jpg

0H3ppKG.jpg

hJbrGgy.jpg

Redigert: