Har noe som dukker opp hos posten i morgen med manuelt opptrekk men hvordan fungerer dette? Hvor mye bør en skru og hvor ofte skal det gjøres? Kjedelig om noe ryker etter litt for mye opptrekking.
Veldig ofte rundt 20-30 "trekk", men du vil merke når det blir litt tyngre å trekke. Hvor ofte kommer jo ann på gangreserven, men mine manuelle trekker jeg hver dag hvis jeg husker det. Når det er sagt så holder de stort sett til dagen etter uansett
Har noe som dukker opp hos posten i morgen med manuelt opptrekk men hvordan fungerer dette? Hvor mye bør en skru og hvor ofte skal det gjøres? Kjedelig om noe ryker etter litt for mye opptrekking.
Ur med manuell opptrekk har som regel sikring mot å overtrekke. Speedmasteren min trekker jeg opp til det stopper opp, men jeg trekker den litt mer forsiktig når jeg kjenner at det begynner å bli tungt
Du trenger ikke trekke så ofte hvis baksiden på klokken du får i morgen ser sånn ut:
Da holder det å gjøre det en gang i måneden.
Ellers holder jeg en knapp på å trekke klokken på morgenen. Det er et fint rituale for å vise at man har kontroll over tiden, og at det er en selv som sørger for at dagen går fremover. Selv har jeg aldri hatt noe problem manuelle klokker som går tomme siden jeg som regel fikler med kronen i løpet av dagen. Det er noe beroligende med den lille tikkelyden og den nesten ubemerkelige vibrasjonen mot håndleddet.