Klokker/merker som flyr under radaren

havarduf

Støttemedlem
Medlem
8. nov. 2015
Sted
Jeg har ofte tenkt på dette, for jeg er en genuin tilhenger av klokker som flyr under radaren.

Det er litt rart også, jeg kan sitte ved et bord med min Explorer og snakke om klokker og noen kommer innpå Rolex og diskuterer frisk om både det ene og det andre. Ingen ser faktisk at jeg sitter der med en på hånden... Merkverdig? Kanskje de hadde sett det om jeg hadde en Subc på meg? Hva med en RM? Snakker de bare om klokker som pyntegjenstander/verdier/penger og ikke faktisk for de er interessert?

En på jobb har en Breitling Colt, helpolert, med ETA, rimelig sikker på at det kun er jeg som vet at han går med en relativt "dyr" klokke til daglig...

Hva avgjør om en klokke flyr under radaren eller ikke - er ikke de fleste merker "safe", siden mannen i gata ikke har hørt om merket åkke som? Er det virkelig så nøye å ha en anonym klokke - for de som vil det - når ingen ser på den uansett? :)

Holder en knapp på at for eks IWC og Grand Seiko er safe bets i en hver anledning, men man vet jo aldri.

"De som vet, de vet." Eller?

Artig tema, var på fest i sommer og spotta en AP RO på en fyr, og ei venninne av kjerringa kom bort og viska til meg "Vet du at han har en ROLEX eller?!" :D Hadde etterhvert en hyggelig klokkeprat, han hadde både AP og BP - men det var beater-sub'en som ble lagt merke til.

(ingen la merke til min Seiko MM300 såklart :p)

'GS, Zenith, BP, JLC, VC, ALS, GP, GO og alle “independents.”

AP med unntak for RO og ROO, PP med unntak for Nautilus, IWC med unntak for Big Pilot.

Kanskje? :)

Siden 2011 har jeg fått kommentarer på Rolex Sub, GMT og Daytona. Omega Speedmaster og Panerai 312 fra folk som ikke er WIS.

Redigert:
Skulle tro at det i utgangspunktet var bare Rolex folk legger merke til "i det daglige", men jammen går ikke disse som oftest også ubemerket hen...

Kanskje er det bare vi entusiaster som legger for mye i å tenke på det?

For å ta det stikk motsatte også, så skriver Ablogtowatch litt rundt temaet show-off her.

Redigert:
Tror at på et "generelt" grunnlag at det meste i blankt metall, stål-stål/hvittgull og hvittgull går under radaren og two-tone og helgull går over radaren. Så er det noen merker som er unntaket under og over radaren uansett materialet. IMHO.
Ellers er vel vi nordmenn kjent for å ikke ønske å "vise oss frem" sammenlignet med våre naboer lengre sydover.

• Liker
Reaksjoner: fysiofelipe og daghoi
Min erfaring:
Panerai blir spottet og komplementert av bermen.
Rolex blir spottet og gransket av WISer.
Stort sett alt annet forblir anonyme, inkludert Nautilus.
4064FA03-57C2-42F6-B030-B5AE01F2D2CD.jpeg
5B68A073-E4C4-4E96-8C10-AAF754E7826F.jpeg
5A7EEA89-0B53-4506-958B-0863453CA78C.jpeg

Er vel bare 3 klokker jeg har opplevd at blir kommentert av mange, Panerai 372, 389 og Ploprof. Ingen av disse er direkte anonyme klokker

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Hva legger du i bermen?

Mitt inntrykk er vel at Rolex er kjent og blir gjenkjent av "alle"

Som nesten daglig Rolex-bruker de siste 20 årene er det kun interesserte som har tatt kontakt for å snakke om mine Rolexer. Etter TS og FB har dette blitt flere.

Berme er det "usleste befolkningslag; utskudd" (Bokmålsordboka).

Berme er bunnfallet i vin og andre drikker. Når det brukes i overført betydning om «samfunnets bunnfall».

Eller det samme som den gemene hop, dvs alle de andre, - som man føler seg bedre enn.

Altså: ikke de klokkeinteresserte:)

...Altså: ikke de klokkeinteresserte:)

Ah, i så fall er min er erfaring at det bermen legger merke til er Rolex :)

Av alle mine ur er det kun den kjedeligste - en helt ordinær Submariner som har blitt kommentert. Den har til gjengjeld fått ganske mange kommentarer. Panerai, JLC, Omega og til og med Breitling går under radaren.

Har brukt diverse ur fra Panerai, Seiko, Rolex og Omega de siste årene, og folk har kommentert uret mitt hele 4 ganger ila de siste 3-4 årene. Medstudent som spottet min SD4K, en fyr som jobbet på et museum i Polen som komplimenterte min PAM 112, en Klokkeriet-kjenning som dro kjensel på min 116528 og en annen WIS som kommenterte min BLNR (han hadde forøvrig også Batman på lanken).

116500, 116710LN, Speedmaster, Seiko SKX osv osv har gått under radaren. Like greit. Min erfaring er at folk kjenner igjen stål lettere enn gull. Er så mye gullfargede moteur i omløp at jeg tror helgull sklir i stor grad under radaren.

Men. Hvis man er ute etter et kvalitetsur som til og med folk som er godt bevandret i klokkeverden ikke umiddelbart legger merke til, er JLC, VC, PP (dressur), til en viss grad ALS og Breguet gode kandidater.

Redigert:
Fått en del kommentarer på diverse Rolex genom åren, speciellt dem med pcl.
Men absolut värst har det varit med AP, oavsett modell så frågar folk konstant om det är en Hublot :(

Bp Milspec däremot: inte ens AD:s känner igen den :cool:.

• Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Er vel bare 3 klokker jeg har opplevd at blir kommentert av mange, Panerai 372, 389 og Ploprof. Ingen av disse er direkte anonyme klokker

Jeg har fått mange spørsmål om Ploprofen jeg hadde, det samme med Panerai (med crownguard). Radiomir går derimot helt under radaren....

Som nesten daglig Rolex-bruker de siste 20 årene er det kun interesserte som har tatt kontakt for å snakke om mine Rolexer. Etter TS og FB har dette blitt flere.

Berme er det "usleste befolkningslag; utskudd" (Bokmålsordboka).

Berme er bunnfallet i vin og andre drikker. Når det brukes i overført betydning om «samfunnets bunnfall».

Eller det samme som den gemene hop, dvs alle de andre, - som man føler seg bedre enn.

Altså: ikke de klokkeinteresserte:)

Enig, Rolex spottes stort sett ikke av dem som er interesserte i klokker. Jeg er heller ikke spesielt glad i å kommentere andres Rolex, min erfaring er at Rolex dessverre stort sett ikke eies av WIS’er. Skulle man oppdage noe litt sært eller mer «eksklusivt» er derimot sjansen stor for en klokkeprat, i verste fall en god historie om hvorfor vedkommende valgte akkurat den klokken....

• Liker
Reaksjoner: magun
Men absolut värst har det varit med AP, oavsett modell så frågar folk konstant om det är en Hublot :(

Skjønner "dessverre" det, prøvde nettopp den nydelige dykkeren til AP (15710), og på litt avstand minnet den fælt om Yblå.

Jeg har mange forskjellige klokker, men ingen Rolex.
Det meste går under radaren (IWC, Breitling, Omega, Longines osv....) det eneste jeg har fått oppmerksomhet på er Helson SD i bronse.

Alt annet enn subben og en breitling heritage 42 har gått under radaren her. Fornøyd med det.

Kan vel ikke huske å ha fått NOEN kommentarer fra ukjente de siste 7-8 åra.

(Men så bor jeg på bygda og holder meg gjerne til litt platina klokker)
Rettet den for deg :p

Om radarusynlighet er målet, er det vel lite som er så usynlig som en Seiko SLA017.
"Seiko?? Til 38k??!? Trur'u er spenna gæærn jeg!! DET finns ikke. Seikon min kosta 400 fra Gullfunn, og ser nesten helt lik ut.'

Eneste jeg har fått kommentarer på er Seiko Orange Monster, blant annet fra svigermor: "Den var dritkul!". :D Explorer II, Speedy i diverse varianter, LLD har alle flydd langt under radaren.

• Liker
Reaksjoner: reim